کاشتن بامبو راهی برای نجات زمین

به گزارش مجله ابوذریون، بامبو گونه ای گیاه همه کاره است که می تواند چاره مشکل جنگل ز دایی کره زمین نیز باشد. هر سال در 18 سپتامبر، دوستداران زمین و این گیاه عجیب و سودمند فایده های بی انتها آن را به دیگران یادآوری، و اهمیت بامبو را در مقیاس جهانی گوشزد می نمایند.

کاشتن بامبو راهی برای نجات زمین

بامبو به طرز گسترده در حکم ماده اولیه در صنایع دستی استفاده می گردد و الیاف آن نیز در بافت پارچه و ساخت کاغذ کاربرد دارد. بامبو که نوعی گیاه غول آسا است، سریع ترین رشد را در میان گیاهان خشکی در دنیا دارد. جالب است بدانید که بامبو هر 40 دقیقه 2.5 سانتیمتر رشد می نماید. بامبو را طلای سبز یا الوار فقرا نیز می نامند.

تاریخچه

روز دنیای بامبو در سال 2009 از سوی کامش سلام، که از 2007 تا 2010 در مقام رئیس سازمان دنیای بامبو خدمت می کرد، نامگذاری شد. هدف اصلی از گرامی داشتن روز دنیای بامبو، افزایش آگاهی در خصوص بامبو در سطح دنیا بود. این روز هر ساله در سطح دنیا برای توسعه آگاهی در خصوص حفاظت از بامبو گرامی داشته می گردد.

بامبو گیاه غول پیکری است که هر 40 دقیقه 2.5 سانتیمتر رشد می نماید

از بامبو به صورت عمده در ساخت و ساز (کف سازی، طراحی سقف و داربست) استفاده می گردد، و نیز در ساخت مبلمان، مواد غذایی، سوخت های زیستی، پارچه، کاغذ، خمیر کاغذ، زغال چوب، و کاشت در باغچه های زینتی نیز به کار می رود.

حقایق جالب

بامبو به خانواده علف ها تعلق دارد و یکی از گونه های سریع رشد در قلمرو گیاهان است. نام علمی بامبو (Bambusidae) است. بامبو مانند یک تهویه مطبوع طبیعی عمل می نماید و دمای اطراف را تا 8 درجه خنک می نماید. چای بامبو از گونه های بامبوی پهن برگ، مانند بامبو ساسا یا ایندوکالاموس، تهیه می گردد. سه کشور چین، هند، و ویتنام بزرگ ترین تامین کنندگان بامبو در دنیا به شمار می روند. چای بامبو به آرام کردن آسم، مسائل تنفسی و برونشیت یاری می نماید. گفته می گردد که نخستین ترقه در چین از بامبو ساخته شد. بامبو نگه دارنده مناسبی برای خاک است و از فرسایش آن جلوگیری می نماید، و نقش مهمی در محافظت از آب و خاک دارد.

منبع: فوت و فن / independentpersian.com
انتشار: 2 مهر 1401 بروزرسانی: 2 مهر 1401 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 2286

به "کاشتن بامبو راهی برای نجات زمین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاشتن بامبو راهی برای نجات زمین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید