کشف قدیمی ترین کانال آب دنیا در غرب ترکیه

به گزارش مجله ابوذریون، Yeşilova Höyük تپه ای در منطقه بورنوُوا در ازمیر ترکیه و قدیمی ترین سکونت گاه شناخته شده بشرِ ماقبل تاریخ در منطقه ازمیر است.

کشف قدیمی ترین کانال آب دنیا در غرب ترکیه

به گزارش فرادید، در تپه ای که به تازگی حفاری شده، آثار قابل توجهی از عصر نوسنگی، همینطور انبوهی از اطلاعات در خصوص نخستین ساکنان منطقه ازمیر در سواحل دریای اژه، محیط اطراف و فرهنگ آن ها کشف شده است. برای نمونه، بر خلاف کاتالهویوک در آناتولی مرکزی که خانه ها کنار یکدیگر قرار دارند، ساکنان منطقه ازمیر در خانه های جداگانه با سیستم سقف جداگانه زندگی می کردند.

یافته های این پروژه مشترک بین وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه، دانشگاه اژه و مقامات محلی بسیار مهم است، چون نشان می دهد قدمت سکونتگاه های تاریخی منطقه ازمیر به 8500 سال (6500 سال قبل از میلاد) باز می گردند.

تپه یشیلُوا

یک کانال آب 8200 ساله که اخیراً حین اکتشاف تپه Yeşilova کشف شد، یک دستاورد مهم باستان شناسی است. با این کشف معلوم شد که ساکنان اولیه این شهر به طرزی ماهرانه و به صورت دستی جریان آب را تغییر داده بودند تا دقیقا در منطقه نزدیک آن ها جاری گردد.

ظفر دیرین، دانشیار دانشگاه اژه که این تپه را پیدا نموده و از سال 2005 سرپرست حفاری ها بوده است، شرح می دهد:

اینجا در تپه Yeşilova، یعنی محل استقرار روستای ابتدایی ازمیر، تمرکز فعلی ما رمزگشایی تفاوت های ظریف برنامه ریزی شهری آن هاست. در این حفاری ها، کانالی به عرض 6.5 متر پیدا شد که از قلب سکونتگاه عبور می کرد. این شگفتی معماری با لبه های سنگی و یک خاکریز مرتفع، بیش از هشت هزار سال قدمت دارد.

یکی از نخستین کانال های آب در تاریخ با قدمت 8200 سال در ترکیه

این کانال در نهایت با گذشت زمان گل آلود شد، اما میراث آن ماندگار شد، همانطور که کوشش های دوران روم برای راهنمایی آب به وسیله همان منطقه با استفاده از کانال ها نشان می دهد. عظمت کانال از عرض وسیع آن تعیین می گردد و سکونتگاه به شکل هماهنگ در هر دو سمت آن پیشرفته است. این شهرک با جا داشتن دقیق برای سیل احتمالی، آینده نگری بی نظیری را از خود به یادگار گذاشته است. طبق مقدار گیری های ما طول کانال 220 متر است، اگرچه به علت تجمع متراکم شن در داخل، فقط پیروز به کشف یک قطعه شده ایم.

دیرین بر اهمیت مهارت برنامه ریزی شهری شهرک نشینان تاکید نمود: پیشگامان این شهر به شکل هوشمندانه ای به آب دسترسی داشتند و استادانه محیط خود را شکل دادند. طرح شهری آن ها ممکن است نمونه ای پیشگام در تاریخ آناتولی باشد که نشانگر سازگاری استثنایی آن ها است.

با حمایت وزارت فرهنگ و گردشگری، شهرداری کلان شهر ازمیر، شهرداری منطقه بورنوُوا و دانشگاه اژه، کار های حفاری در تپه یِسیلُوا در حال اجرا است.

منبع: فرارو
انتشار: 6 شهریور 1402 بروزرسانی: 6 شهریور 1402 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 2428

به "کشف قدیمی ترین کانال آب دنیا در غرب ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف قدیمی ترین کانال آب دنیا در غرب ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید