آفریقا، لغو پروازهای مغرب به تونس، تصادف خونین در مصر

به گزارش مجله ابوذریون، سدالنهضه و نامه نخست وزیر سودان به همتایان مصری و اتیوپیایی خود، اولین سفر رئیس شورای ریاستی لیبی به یونان، تمدید دو ساله ریاست جمهوری در سومالی ، لغو پروازهای مغرب به تونس و تصادف خونین در مصر از جمله خبرهای آفریقا هستند.

آفریقا، لغو پروازهای مغرب به تونس، تصادف خونین در مصر

با تور آفریقای جنوبی یه جذابترین کشور قاره آفریقا سفر کنید، ترکیبی از سافاری های دلنشین و اقامت در هتل های لوکس را در این سفر پر هیجان تجربه کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، نخست وزیر سودان با ارسال نامه ای به همتایان خود در مصر و اتیوپی از آنان خواست طی 10 روز آینده نشستی به وسیله شبکه مجازی درباره سدالنهضه برگزار نمایند.

بر اساس بیانیه دفتر نخست وزیر سودان، عبدالله حمدوک از نخست وزیران مصر و اتیوپی خواست تا درباره گزینه های احتمالی برای پیشبرد مذاکرات سدالنهضه و تعهد سیاسی سه کشور جهت دست یابی به یک توافق در زمان مناسب، به گفت وگو بنشینند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، نخست وزیر سودان در نامه خود با اشاره به بن بست رسیدن مذاکرات سدالنهضه توضیح داد: لازم است پیش از آغاز مرحله دوم آبگیری این سد در خرداد ماه آینده به توافقی درخصوص فعال سازی سدالنهضه دست یافت.

وی با اشاره به توافقنامه اصولی میان مصر، سودان و اتیوپی که درسال 2015 به امضای رسیده است، توضیح داد: براساس بند 10 این توافقنامه هنگامی که مذاکره نمایندگان نتوانند به توافقی درباره سدالنهضه دست پیدا نمایند، این موضوع به نخست وزیران سه کشور ارجاع خواهد شد و این دعوت (برگزاری نشست سه جانبه در سطح نخست وزیری) براساس همین بند صورت گرفته است.

اولین سفر المنفی به یونان

رئیس شورای ریاستی لیبی در اولین سفر رسمی خود به اروپا وارد آتن شد تا امروز با رئیس جمهور یونان درباره گسترش روابط دوجانبه به گفت وگو بنشیند.

به نوشته پایگاه خبری الوسط - لیبیا، دفتر شورای ریاستی لیبی با انتشار بیانیه ای در فضای مجازی فیسبوک خاطرنشان کرد: محمد المنفی در سفر رسمی به یونان وارد آتن شد تا امروز با رئیس جمهور و نخست وزیر این کشور درباره گسترش روابط دوجانبه به گفت وگو بنشیند

نخست وزیر یونان که هفته گذشته به طرابلس رفته بود، از آمادگی لیبی برای انجام مذاکرات درباره ترسیم مرزهای دریایی دو کشور در دریای مدیترانه اطلاع داد و از محمد المنفی رئیس شورای ریاستی (نهاد جایگزین ریاست جمهوری) دعوت کرد که به آتن سفر کند.

وی در این سفر توضیح داد: روابط دیپلماتیک یونان و لیبی از سرگرفته می گردد و خطوط پروازی میان دو کشور برقرار خواهد شد.

تمدید عمر نهادهای حاکمیتی در سومالی

رئیس جمهوری سومالی مصوبه اخیر مجلس این کشور را درباره تمدید دوساله نهادهای حاکمیتی سومالی را امضاَء کرد.

مجلس سومالی در نشست اخیر خود با تمدید ریاست جمهوری محمد عبدالله محمد فرماجو و فعالیت مجلس به مدت دو سال موافقت کرد.

به نوشته روزنامه سومالی جدید این مصوبه که به نام قانون مدیریت انتخابات با رای مثبت اکثریت نمایندگان مجلس سومالی تصویب رسیده است، امروز توسط فرماجو امضاء شد،

این اقدام رئیس جمهور سومالی در حالی انجام شد که مصوبه اخیر مجلس این کشور با مخالفت های گسترده ای داخلی و خارجی روبرو شده است.

عمر قانونی مجلس و دولت سومالی اسفند 1399 به انتها رسیده است اما از آنجایی که احزاب و قبایل سومالی در مورد برگزاری انتخابات با یکدیگر اختلاف دارند، هنوز نتوانسته اند به توافقی در این زمینه دست پیدا نمایند.

لغو پروازهای مغرب به تونس

مغرب به دلیل ابتلای شماری زیادی از شهروندان تونس به ویروس کرونا پرواز هواپیماهای مسافربری خود را به این کشور لغو کرد.

به نوشته روزنامه هسپرس چاپ رباط، مقامات مغربی به شرکت های مختلف هواپیمایی این کشور ابلاغ کردند: از 15 آوریل (26 فروردین) تا اطلاع ثانونی تمام پروازها به مقصد تونس لغو می گردد.

مقامات رباط به دلیل شیوع گسترده بیماری کرونا، پرواز هواپیماهای مغربی به 10 کشور دنیا را به حالت تعلیق در آورده بودند که از جمله کشورها می توان به مصر، الجزایر، ایتالیا، آلمان ، بلژیک، ترکیه و سوئیس اشاره نمود.

تصادف خونین در مصر

تصادف خونین در اسیوط (غرب) مصر 20 کشته و 3 مجروج به جای گذاشت.

به گزارش رسانه های عرب زبان، سخنگوی وزارت بهداشت مصر خاطرنشان کرد: در اثر برخورد یک دستگاه تانکر با اتوبوس مسافربری در یکی از جاده های استان اسیوط 20 نفر جان خود را از دست دادند و 3 تن نیز مجروج شدند.

خالد مجاهد گفت: آمبولانس ها با حضور در محل حادثه پیکر جان باختگان و مجروجان را به بیمارستان شهر اسیوط منتقل کردند.

حمله نیروهای امنیتی به خبرگزاری تونس

نیروهای امنیتی تونس با حمله به ساختمان خبرگزاری رسمی این کشور با روزنامه نگاران و کارکنان خبرگزاری به صورت خشونت آمیز رفتار کردند.

خبرگزاری رسمی تونس وات گزارش داد، نیروهای امنیتی با حمله به ساختمان خبرگزاری تونس رفتار خشونت آمیزی با خبرنگاران و کارکنان این خبرگزاری داشتند چرا که آنان نسبت به انتصاب کمال بن یونس به عنوان مدیر عامل خبرگزاری توسط نخست وزیر تونس اعتراض داشتند.

نیروهای امنیتی با تعطیل کردن سرویس های مختلف تحریریه، اجازه ندادند خبرنگاران و کارکنان از ساختمان خبرگزاری خارج شوند.

انتصاب کمال بن یونس موجی از اعتراضات در میان خبرنگاران و کارکنان خبرگزاری تونس به وجود آورده است.

معترضان خواهان انتخاب مدیرعاملی به دور از گرایش های سیاسی هستند.

اتحادیه ملی روزنامه نگاران تونس با انتشار بیانیه ای حمله نیروهای امنیتی این کشور به ساختمان خبرگزاری را محکوم و خاطرنشان کرد: ما به اعتصاب خود در ساختمان خبرگزاری ادامه خواهیم داد و تمام اخبار مربوط به فعالیت دولت و احزاب حامی آن را تا 22 آوریل (دوم اردیبهشت ماه) تحریم خواهیم کرد.

این اتحادیه خواهان عذرخواهی دولت تونس از حمله نیروهای امنیتی به خبرگزاری این کشور شد و از هشام المشیشی نخست وزیر تونس خواست تا در انتصاب کمال بن یونس به عنوان مدیرعامل خبرگزاری بازنگری کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 27 فروردین 1400 بروزرسانی: 27 فروردین 1400 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 1705

به "آفریقا، لغو پروازهای مغرب به تونس، تصادف خونین در مصر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آفریقا، لغو پروازهای مغرب به تونس، تصادف خونین در مصر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید