احداث پروژه های عمرانی در کهگیلویه بدون متقاضی است، پول هست پیمانکار نیست

به گزارش مجله ابوذریون، آغاز تعدادی از پروژه های روستایی کهگیلویه معطل انتخاب پیمانکار مانده است.

احداث پروژه های عمرانی در کهگیلویه بدون متقاضی است، پول هست پیمانکار نیست

به گزارش ، بیش از 360 روستا در شهرستان کهگیلویه وجود دارد که پراکندگی بیشتر این روستا ها به ویژه در بخش های دیشموک و چاروسا خدمات رسانی مطلوب به مردم را مشکل نموده است.

روستا های پراکنده و دورافتاده ای که شاید تجمیع آن ها به لحاظ اقتصادی برای دولت مقرون به صرفه تر از اجرای پروژه هایی برای ارائه خدمات باشد، اما به هر دلیل در جای خود مستقر بوده و دولت موظف است در جهت رفاه حال مردم زمینه خدمات دهی را مهیا کند.

بسیاری از روستا های دورافتاده از راه ارتباطی به عنوان زیر ساخت اصلی محروم اند. جاده های خاکی و کوهستانی این مناطق در فصول بارندگی مسدود می گردد و هر گونه عبور و مرور به سختی قابل انجام است.

بهسازی جاده های روستایی زمینه ارائه دیگر خدمات است با این حال به خاطر مناسب نبودن جاده ها ارائه سایر خدمات اساسی مختل می گردد.

در بعضی از موارد پیمانکاران اجرای پروژه را بر عهده گرفته، اما با گذشت مدتی آن را رها کردند. راکد بودن طولانی مدت پروژه ضرورت اعمال ماده 46 پیمان را ایجاب می نماید، اما با توجه به اینکه فسخ طرفین پیمان را متحمل هزینه های سنگین می نماید بعضی از کارفرمایان علاقمند به بقا در جهت تحقق پیمان هستند.

از طرفی محدود بودن عمر مدیریت و عدم ثبات مدیریتی در حوزه راه از دیگر عواملی است که اجرای پروژه های عمرانی در این استان را با سرعت کند همراه نموده است.

تغییر و تحولاتی که بیشتر از آنچه ضعف مدیریت و لزوم تغییر به منظور ایجاد تحولات سازنده و مؤثر باشد ناشی از سیاسی کاری و اعمال نفوذ سیاسیون است.

پژمان نیک اقبال مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد می گوید: تعداد زیادی از پیمانکاران پروژه های عمرانی به لیست سیاه رفتند که بخش عمده ای احساس خطر نموده و پای کار آمدند.

نیک اقبال اضافه کرد: با این حال سال جاری 6 پیمانکار در استان خلع ید شدند که دو پیمانکار در حوزه کهگیلویه بود.

پروژه های روستایی مورد استقبال پیمانکاران قرار نمی گیرند و بسیاری از مناقصه های این پروژه ها بدون متقاضی است.

او ادامه داد: جاده الگن به لنده و نیز پروژه دارگنجی تاکنون سه بار به مناقصه رفته، اما هیچ پیمانکاری استقبال ننموده است.

نیک اقبال توضیح داد: 6 پروژه روستایی برای آغاز در انتظار مشخص پیمانکار است با وجود برگزاری مناقصه، اما پذیرش از سوی پیمانکاران ضعیف است.

به گفته نیک اقبال پیمانکاران با توان اقتصادی بالا پروژه روستایی نمی گیرند و از سوی دیگر پیمانکاران با بنیه اقتصادی ضعیف به اعتبارات اوراق اسناد خزانه اطمینان ندارند و به صرفه نمی دانند.

علیرضا اتابک فرماندار کهگیلویه، نیز می گوید که پروژه های عمرانی بخش دیشموک اعتبار دارند، اما پیمانکار ندارند.

او گفت: تعدادی از پروژه های عمرانی این بخش در کمیته برنامه ریزی اعتبار گرفته اند اما پیمانکاران برای اجرای پروژه استقبال نمی نمایند.

م

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 1 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 627

به "احداث پروژه های عمرانی در کهگیلویه بدون متقاضی است، پول هست پیمانکار نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احداث پروژه های عمرانی در کهگیلویه بدون متقاضی است، پول هست پیمانکار نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید