اختلاف نظر میان ایران و آمریکا مذاکرات وین را به بن بست می کشاند

به گزارش مجله ابوذریون، به گزارش خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری آکسیوس، تنی چند از دیپلمات های اروپایی و مقامات پیشین دولت ایالات متحده در تبادل نظر با خبرنگار آکسیوس مدعی شدند که مذاکرات وین به دلیل اختلاف نظر میان تهران و واشنگتن بر سر تدابیر لازم جهت بازگشت به برجام و محدودسازی برنامه هسته ای ایران با یک بن بست روبرو شده است.

اختلاف نظر میان ایران و آمریکا مذاکرات وین را به بن بست می کشاند

در شرایطی که دولت آمریکا مدعی است هر توافق برای احیای برجام باید شامل پایبندی کامل ایران به تعهدات پیشین خود باشد، ایران موضعی کاملاً متفاوت اتخاذ نموده است. یکی از اختلاف نظرهای اساسی میان تهران- واشنگتن به تصمیماتی مربوط می گردد که قرار است در خصوص سانتریفیوژهای جدید و پیشرفته ای که ایران در تأسیسات هسته ای خود نصب نموده، گرفته گردد.

هرگونه توافق جدید ممکن است در خصوص اینکه آیا ایران می تواند همچنان از این سانتریفیوژها استفاده کند یا خیر، تصمیم گیری کند و اینکه اگر استفاده از آنها برای ایران غیرمجاز گردد، آیا ضروری است این سانتریفیوژها از ایران خارج شده و یا اینکه صرفاً از محل نصب خود جدا شده و در ایران انبار شوند.

این اختلاف نظرها نشان می دهد که بیشتر گفتگوها پیرامون برنامه هسته ای ایران بر اختلاف نظرها پیرامون تحریم هایی که باید از سوی آمریکا لغو گردد، متمرکز شده است.

گزارش ها حاکی از آن است که در این حوزه پیشرفت ملموسی حاصل شده است، اما کارگروه جداگانه ای که به بحث هسته ای این معادله رسیدگی می نماید، تقریباً به هیچ پیشرفتی دست نیافته است.

گفته می گردد که آخرین دور مذاکرات وین تا به امروز پیشرفت قابل توجهی نداشته و به دلیل برگزاری نشست جی 7 نیز به طور موقت متوقف شده است. پیش بینی می گردد که دور جدید مذاکرات وین از آدینه آینده از سر گرفته گردد.

لازم به ذکر است که روز 20 ماه مه امسال، توافق موقتی که به آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه نظارت بر بعضی تأسیسات هسته ای ایران را می داد، منقضی می گردد. جمهوری اسلامی ایران اعلام نموده که پس از این تاریخ، دوربین های نظارتی آژانس را در سایت های هسته ای خود خاموش نموده و بدین ترتیب، دسترسی این نهاد بین المللی برای نظارت بر برنامه هسته ای ایران به طور کامل قطع می گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 28 خرداد 1400 بروزرسانی: 28 خرداد 1400 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 1803

به "اختلاف نظر میان ایران و آمریکا مذاکرات وین را به بن بست می کشاند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختلاف نظر میان ایران و آمریکا مذاکرات وین را به بن بست می کشاند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید