اعتراضات کارگری در هپکو؛ از وزارت کار تا پل شهید بختیاری در اراک ، وعده های دولت برای تهاتر بدهی های هپکو هنوز عملی نشده

به گزارش مجله ابوذریون، جمعی از کارکنان هپکو صبح امروز مقابل ساختمان وزارت کار و تأمین اجتماعی حضور یافتند و از مسئولان عمل به وعده تهاتر بدهی این شرکت را خواهان شدند و در اراک کارگران شرکت زیر پل شهید بختیاری تجمع کردند.

اعتراضات کارگری در هپکو؛ از وزارت کار تا پل شهید بختیاری در اراک ، وعده های دولت برای تهاتر بدهی های هپکو هنوز عملی نشده

گروه دانشگاه خبرنگاران، اعظم ذوالفقاری منظری؛* وعده های مسئولان برای حل مسائل هپکو و راه افتادن چرخ فراوری در شرکت هنوز محقق نشده است. پنجشنبه هفته گذشته بود که شریعتمداری، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در توییتر خود و در پاسخ به یکی از کاربران از شروع فرایند تهاتر بدهی های هپکو با موافقت وزارت اقتصاد و ابلاغ به سازمان خصوصی سازی خبر داده بود. اما هنوز از جزییات بیشتر خبری نشده است.

صبح امروز جمعی از کارکنان هپکو مقابل ساختمان وزارت کار و سازمان تأمین اجتماعی پارچه نوشته ای را به نمایش گذاشتند و در آن از مسئولان خواستند تا به وعده هایشان عمل نمایند. آنان از مسئولان خواستند به تعهداتی که برای برطرف موانع فراوری در سال جهش فراوری به فرموده رهبر عزیزمان داده اید، پایبند باشید

اعتراض کارگری کف خیابان های اراک

از سوی دیگر در اراک هم جمعی از کارگران این شرکت تجمع اعتراضی خود را به خیابان های اطراف کارخانه بردند و زیر پل شهید بختیاری که به نوعی تقاطع کارخانه های هپکو، آذرآب و کمباین سازی ایران، آلومنیوم ایران و بعضی دیگر از شرکت های عظیم مستقر در اراک است، تجمع کردند.

بیشتر بخوانید:

  • ایمیدرو برای اجرای قرارداد هپکو با شرکت گوهرپویش گام مساعدت کند
  • اصلاح قوانین خصوصی سازی و برخورد با متخلفان خواسته های کارگران هپکو از مجلس
  • موافقت وزارت اقتصاد با تهاتر بدهی هپکو
  • شریعتمداری قول داده تهاتر بدهی هپکو از منابع وزارت کار و تعاون تامین گردد
  • بی توجهی به ریشه یابی مسائل هپکو، موانع جدی تری بر سر راه این شرکت ایجاد می گردد
  • دولت از اختیارات قانونی خود برای تهاتر بدهی هپکو استفاده کند
  • دستور وزیر کار برای تسریع در فرایند اجرایی تهاتر بدهی هپکو / 70 میلیارد تومان به وسیله بانک رفاه برای تأمین اقتصادی شرکت درنظر گرفته شد

ابوالفضل رنجبر، نایب رئیس شورای اسلامی کار هپکو در تبادل نظر با خبرنگار ما در حاشیه این تجمع می گوید: این تجمع چندباره ما مقابل نهاد های دولتی است و از مسئولان می خواهیم که وعده های داده شده را هرچه سریعتر عملی نمایند.

هپکویی ها زیر سایه پرچم جمهوری اسلامی

او با تأکید بر اینکه کارگران هپکو تا آخرین قطره خون بر سر آرمان های جمهوری اسلامی ایستاده اند، اضافه کرد: سهام بلوکی هپکو پس از کش و قوس های فراوان از مرداد سال جاری به سازمان تأمین اجتماعی منتقل شد و قرار بود که دولت مساله تهاتر بدهی های این شرکت را حل نماید، اما بار ها و بار ها از زبان بعضی مسئولان می شنویم که موضوع را جلسات متعدد برگزار نموده و موضوع را پیگیری می نمایند؛ اما تا به امروز این جلسات مکرر و پیگیری ها، حاصلی برای هپکو نداشته است.

نایب رئیس شورای اسلامی کار هپکو تأکید می نماید که وقتی حساب های بانکی شرکت به دلیل بدهی های فراوان آن مسدود و قفل شده، نمی توان از مدیریت متعهد و متخصص فعلی انتظار معجزه کار و فراوری داشت و اگر مسئولان به فکر احیای شرکت هستند، باید هرچه سریعتر ساختار اقتصادی آن را سروسامان دهند و سرمایه درگردش مورداحتیاج آن را تأمین نمایند.

رنجبر با اشاره به جلسات متعددی که در ماه های گذشته برای حل مسائل هپکو تشکیل شده، می گوید: یکی از این جلسات در 19 دی و در دفتر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با حضور استاندار مرکزی و نماینده مردم اراک تشکیل شد و در این جلسه مسئولان وعده دادند که تا یک ماه بعد مشکل تهاتر بدهی های هپکو حل می گردد، اما این مهم تا به امروز انجام نشده است.

حاصل جلسات متعدد برای هپکو چه بوده؟

او ادامه می دهد: جلسه ای هم به تازگی وزیر تعاون و وزیر اقتصاد داشتند و پس از آن هم شریعتمداری خاطرنشان کرد که وزیر اقتصاد برای حل این مشکل موافقت نموده و به سازمان خصوصی سازی هم ابلاغ شده؛ اما هیچ شرح دیگری درباره اینکه نحوه اجرا و زمان تهاتر بدهی های هپکو چگونه است، شرحی داده نشده است.

نایب رئیس شورای اسلامی کار هپکو ادامه می دهد: آیا باز هم مسئولان می خواهند با فرصت سوزی و زمان خریدن مسائل را نادیده بگیرند؟ آیا اعضای هیات دولت فعلی می خواهند این مشکل را هم مانند مسائل دیگر به دولت بعدی تحویل دهند؟

او اشاره می نماید که حل کردن مسائل هپکو پیچیده نیست و می گوید: این مسائل راهکار های منطقی و شدنی دارد. شاید بهتر باشد مسئولان هپکو را با حل مسائل آن در صدر اخبار بیافرایند نه با ادامه این مسائل.

هزینه های جبران ناپذیر برای هپکو ایجاد نکنید

رنجبر با اشاره به اینکه زمان برای شرایط فعلی هپکو بسیار اهمیت دارد، ادامه می دهد: با کوشش مدیران جدید، تفاهم نامه های کاری داخلی و خارجی خوبی منعقد شده که اجرای تمام آن ها احتیاج به سرمایه در گردش، باز شدن حساب های بانکی و صدور کارت بازرگانی دارد که اگر به موقع انجام نگردد و هپکو بدقولی کند، قطعا آخرین فرصت ها برای احیای هپکو هم از دست می رود و همین باز هزینه های جبران ناپذیر دیگری را برای این شرکت ایجاد می نماید.

او تأکید می نماید که کارکنان هپکو هیچ وقت نخواسته اند با اعتراضات صنفی و به حق خود، باعث ایجاد ناملایمات در سطح استان شوند که همین باعث سوءاستفاده شبکه های معاند گردد؛ اما بدعهدی و سسی عملکرد بعضی از مسئولان، نارضایتی کارگران را دامن می زند.

نایب رئیس شورای اسلامی کار هپکو شرح می دهد: اهالی هپکو در اعتراضات صنفی خود هیچ گاه از حقوق عقب افتاده سخن نگفته اند و نخواسته اند که این موضوع اولویت و موضوع اعتراضات صنفی گردد. اولویت برای ما احیای مجموعه و رونق فراوری است هرچند در حال حاضر با توجه به تورم سرسام آور فعلی، حتی یک ماه حقوق عقب افتاده، زندگی را برای کارگران سخت می نماید.

او تأکید می نماید: به نمایندگی از کارکنان و کارگران هپکو از همه مسئولان مربوطه می خواهیم که درخصوص برطرف مسائل شرکت، تسریع بخشند و هر چه زودتر اقدامات لازم را انجام دهند و یک وعده واقعی برای حل بخشی از این مسائل ارائه دهند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 15 اسفند 1399 بروزرسانی: 15 اسفند 1399 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 1617

به "اعتراضات کارگری در هپکو؛ از وزارت کار تا پل شهید بختیاری در اراک ، وعده های دولت برای تهاتر بدهی های هپکو هنوز عملی نشده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعتراضات کارگری در هپکو؛ از وزارت کار تا پل شهید بختیاری در اراک ، وعده های دولت برای تهاتر بدهی های هپکو هنوز عملی نشده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید