اعتراض رسمی ایران نسبت به پیشنهاد ترکیه برای ثبت خوشنویسی اسلامی

به گزارش مجله ابوذریون، ایران اعتراض رسمی خود را نسبت به پیشنهاد ترکیه برای ثبت پرونده خوشنویسی اسلامی برای اجلاس سال 2021 به یونسکو ارائه داد.

اعتراض رسمی ایران نسبت به پیشنهاد ترکیه برای ثبت خوشنویسی اسلامی

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی کشور در گفت وگو با خبرنگاران گفت: همان طور که پیش تر اعلام شده بود، برای سال 2020 پرونده ای با عنوان خوشنویسی از سوی ترکیه مطرح نبود، اما بنا بر اطلاع واصله اخیر، ترکیه پرونده ای را با عنوانخوشنویسی اسلامی برای سال 2021 به یونسکو ارائه داده که این امر مورد اعتراض ایران قرار گرفته است.

او اضافه نمود: همان طور که قبلاً نیز اعلام شد، هرکشوری می تواند میراث فرهنگی ناملموس خوشنویسی کشور خود را ثبت کند، اما صفت اسلامی در واقع به گستره ای بیش از کشور ترکیه اشاره دارد و این خلاف کنوانسیون 2003 حراست از میراث فرهنگی ناملموس است.

طالبیان بیان داشت: عنوان پرونده پیشنهادی ترکیه برای خوشنویسی، دارای صفت اسلامی است که این امر مورد اعتراض رسمی ایران قرار گرفته است. چراکه صفت اسلامی نمی تواند محدود به ترکیه باشد، فارغ از آن که منشأ خوشنویسی اسلامی را باید در ایران جست.

او تاکید و یادآوری کرد: ایران نیز برای سال 2021، پرونده خوشنویسی خود را در چهارچوب فهرست اقدامات خوب پاسداری برای یونسکو ارسال کرده است.

معاون میراث فرهنگی کشور گفت: ثبت خوشنویسی از سوی کشورهای مختلف قبلا نیز اجرا شده است؛ مثلا چین خوشنویسی چینی را در سال 2009 ثبت کرده و کشورهای عربی نیز برای سال 2021، پرونده ای را با عنوان خوشنویسی عربی برای یونسکو ارسال کرده اند. چراکه طبق مفاد کنوانسیون مذکور ، ثبت یک عنصر فرهنگی انحصار و مالکیت ایجاد نمی کند، اما اعتراض ما به پرونده خوشنویسی اسلامی ایرادی فنی است، به این معنا که صفت اسلامی اشاره به گستره ای بیش از محدوده ترکیه دارد و ترکیه نمی تواند از این عنوان برای پرونده خوشنویسی این کشور بهره ببرد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 28 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 1282

به "اعتراض رسمی ایران نسبت به پیشنهاد ترکیه برای ثبت خوشنویسی اسلامی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعتراض رسمی ایران نسبت به پیشنهاد ترکیه برای ثبت خوشنویسی اسلامی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید