امینی: سیاست من گفتگوی مستقیم با اصحاب فرهنگ و هنر است

به گزارش مجله ابوذریون، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در خراسان رضوی، یوسف امینی ظهر امروز سه شنبه در نخستین نشست خبری خود در کسوت سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی، گفت: رشد و ارتقای آگاهی های عمومی همچنین رشد فضایل اخلاقی و تقویت وحدت و همگرایی و انسجام ملی از جمله وظایف خاص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که شناسایی، احصاء و تمرکز بیشتر بر این محورها را در دستور کار داریم.

امینی: سیاست من گفتگوی مستقیم با اصحاب فرهنگ و هنر است

وی اضافه کرد: در استان خراسان رضوی بیش از 4416 مرکز فرهنگی و هنری وجود دارد که حوزه نشر، کانون آگهی و تبلیغات، نگارخانه ها و رسانه های دیجیتال از جمله این مراکز هستند و درواقع این مراکز بازوی اجرایی قوی در سطح جامعه به حساب می آیند.

راهنمایی، حمایت، نظارت؛ سه محور اصلی فعالیت ها

امینی با اشاره به اینکه برنامه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سه محور اصلی راهنمایی، حمایت و نظارت حرکت خواهد نمود، اعلام کرد: از جمله سیاست های اجرایی در این دستگاه، تعامل و گفتگوی مستقیم با اصحاب فرهنگ و هنر است؛ زیرا ماهیت و ساختار این مرکز تعاملی و دوطرفه خواهد بود.

وی با اشاره به موضوع تقویت نهادهای میانی و کاهش تصدی گری و واسپاری فعالیت ها به بخش خصوصی توضیح داد: خصوصی سازی می تواند باعث توانمندسازی و اتحاد جامعه فرهنگی و هنری گردد.

امینی با اشاره به توجه و تمرکز بیشتر به توسعه اقتصاد و هنر گفت: برآنیم تا صنایع خلاق و کسب و کارهای هنری و حمایت از فراوریات هنری را بیش از گذشته مورد توجه قرار دهیم، لازمه این کار این است که مسائل فرهنگی را از ایدئولوژیک و تئوری به سمت عملیاتی و فراوری محتوا پیش ببریم زیرا جامعه به وسیله فراوریات می تواند با فکر و اندیشه هنرمند و فعال فرهنگی آشنا گردد.

لزوم تمرکززدایی از مرکز استان و توجه به شهرستان ها

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، تمرکززدایی از مرکز و توجه به شهرستان ها را به عنوان یک راهبرد معرفی کرد و گفت: باید عدالت فرهنگی در رویدادهای فرهنگی و هنری را ایجاد کرد تا توازن فرهنگی و هنری هم در مراکز و هم در شهرستانها ایجاد گردد.

امینی همچنین با بیان اینکه در گذشته مشهد پایگاه ادبیات بوده و هم اکنون در رشته های موسیقی و سینما استمرار و نوزایی فرهنگی هنری وجود دارد، اعلام کرد: توجه و برنامه ریزی برای کشف استعدادهای جوان با محور شناسایی استعدادهای جدید از جمله برنامه های محوری است زیرا روحیه جوان همراه با نوآوری و خلاقیت است لذا به میدان آوردن جوانان می تواند در پیشرفت برنامه ها عملکرد مثبتی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه حمایت از هنرمندان از جمله برنامه های اساسی فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد: با شیوع کرونا در حد امکانات به اصحاب فرهنگ و هنر خدماتی ارائه شد که البته تداوم خواهد داشت از جمله عضویت هنرمندان در صندوق اعتباری هنر، استفاده از تسهیلات بانکی و سامانه کارا، که پارسال بیش از 58 میلیارد تومان در قالب تسهیلات مختلف و مشاغل به هنرمندان پرداخت، بیش از 1000 هنرکارت صادر شد و بیش از 5 میلیارد یاری مستقیم به وسیله صندوق اعتباری هنر به هنرمندان استان اختصاص یافته است.

تفاهم نامه اجرایی طرح خیابان هنر

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه در امسال تفاهم نامه اجرایی طرح خیابان هنر را منعقد کردیم و در روز چهارشنبه 19 خردادماه اولین نمایشگاه در میدان جانباز افتتاح خواهد شد گفت: هنرمندان باید در متن جامعه حضور داشته باشند تا ضمن فعالیت های فرهنگی از بعد مالی استفاده نمایند.

وی همچنین توضیح داد: تفاهمنامه همکاری با استان قدس رضوی، حوزه های علمیه و دانشگاه ها اجرا شده تا بتوانیم از ظرفیت بین بخشی برای هم افزایی دستگاه ها بهره ببریم.

امینی با بیان اینکه صادرات کالاهای فرهنگی و هنری یکی از مصداق های توسعه کسب و کار فرهنگی است، اعلام کرد: حوزه نشر و محصولات چاپی در طی چند سال اخیر با تسهیلات اجرا شده، رونق خوبی گرفته است. همچنین در حوزه صادرات کتاب و تابلو های هنری به افغانستان و عراق رشد خوبی داشتیم.

وی ادامه داد: تامین بخش عمده ای از چاپ و بسته بندی افغانستان و عراق در مشهد انجام می گردد و تا کنون بیش از هزار میلیارد تومان محصولات چاپی در مشهد سفارش داشتیم که ارزآوری بسیاری داشته است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 20 تیر 1400 بروزرسانی: 20 تیر 1400 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 1843

به "امینی: سیاست من گفتگوی مستقیم با اصحاب فرهنگ و هنر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امینی: سیاست من گفتگوی مستقیم با اصحاب فرهنگ و هنر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید