انگلیس و اتحادیه اروپا مذاکرات مجدد درباره برگزیت را در پیش می گیرند

به گزارش مجله ابوذریون، یک نشریه آلمانی با استناد به واکنش های بروکسل به طرح جدید بوریس جانسون برای برگزیت از آمادگی اتحادیه اروپا برای در پیش دریافت مذاکرات مجدد با لندن و آنالیز پیشنهادات جدید جانسون اطلاع داد.

انگلیس و اتحادیه اروپا مذاکرات مجدد درباره برگزیت را در پیش می گیرند

برای دیدن بریتانیای کبیر با تور انگلیس همراه باشید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، نشریه دی سایت در گزارشی نوشت: تصمیمات جدید بوریس جانسون، درباره برگزیت در بروکسل و دوبلین با واکنش های توام با تردید و محتاطانه ای روبرو شده است.

لئو واردکار، نخست وزیر ایرلند در گفتگوی تلفنی که شب گذشته با جانسون داشت به این مسئله اشاره نمود که پیشنهادات جانسون هنوز جایگزین کاملی برای طرح موسوم به Backstop نیستند.

در این پیشنهاد جانسون پیشنهاد شده که طرح مربوط به مرزهای ایرلند موسوم به Backstop از توافق برگزیت حذف گردد. بر این اساس این طرح باید با سیستم پیچیده ای جایگزین گردد که در آن کنترل های گمرکی، البته نه مستقیما در مرزها را ضروری می نماید. به خواست لندن اتحادیه اروپا باید همزمان خود را موظف کند که به هیچ عنوان کنترل هایی را در مرزها انجام ندهد.

جانسون طرح موسوم به Backstop را پلی به ناکجا ارزیابی نموده است.

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس روز چهارشنبه طی یک سخنرانی در شهر منچستر کلیات آخرین طرح خود برای توافق با اتحادیه اروپا را ارائه کرد و هشدار داد که حتی در صورت عدم حصول توافقات لازم بین دو طرف، خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در موعد مقرر اتفاق خواهد افتاد.

بوریس جانسون که در جمع اعضای حزب محافظه کار در شهر منچستر سخن می گفت، اعلام نمود: ما پیشنهاداتی را که فکر می کنیم سازنده و منطقی هستند و می توانند منجر به شکل گیری یک توافق بین طرفین شوند را روی میز گذاشته ایم. بگذارید صراحتاً بگویم که جایگزین این طرح پیشنهادی بدون شک برگزیت بدون توافق است.

بر اساس طرح پیشنهادی نخست وزیر انگلیس، پس از خروج این کشور از اتحادیه اروپا نقاط بازرسی گمرگی بین ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند (ایرلند جنوبی) حذف خواهد شد.

به نوشته نشریه دی سایت آلمان، اتحادیه اروپا می خواهد علیرغم اولین ارزیابی های همراه با شک و تردید درباره پیشنهادات جدید جانسون درباره این طرح مذاکراتی را انجام دهد تا از هرج و مرج های بعد از وقوع سناریوی احتمالی برگزیت سخت جلوگیری کند.

یان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپایی بعد از تماسی تلفنی با جانسون گفته است که در این پیشنهادات جانسون پیشرفت های مثبتی نهفته است؛ البته همچنان بعضی نکات مسئله ساز وجود دارد. این مسئله نیازمند کار بیشتر در روزهای آینده است. دیدارهای تیم های مذاکره نماینده از قبل برنامه ریزی شده است.

یونکر همچنین تاکید نمود که ما خواستار یک توافق هستیم. این هدفی است که اتحادیه اروپا شبانه روز روی آن کار می نماید.

میشل بارنیر، مذاکره نماینده ارشد اتحادیه اروپا درباره برگزیت هم شب گذشته در سخنانی گفت که کارهای زیادی برای حفظ سه هدف طرح مربوط به Backstops باید انجام گیرد که این اهداف عبارتند از عدم وجود کنترل های مرزی، یک منطقه مالی مشترک در جزیره ایرلند، و حمایت از بازار واحد اتحادیه اروپا. وی تاکید نمود که ما همچنان دراین راستا کار می کنیم تا به توافقی در مسئله برگزیت دست یابیم. برگزیت بدون توافق هرگز انتخاب اتحادیه اروپا نخواهد بود و هرگز.

گروه رهبری برگزیت در مجلس اروپا می خواهد امروز (پنج شنبه) در بیانیه ای درباره پیشنهادات جانسون اظهار نظر کند.

گوی فرهوفشتادت، نماینده برگزیت در مجلس اروپا در اولین واکنش ها به این مسئله اشاره نموده است که نمایندگان مجلس این طرح جانسون را مثبت ارزیابی ننموده اند. بعد از ظهر امروز همچنین سفرای 27 کشور عضو اتحادیه اروپا می خواهند درباره پیشنهادات جانسون مشاوره نمایند.

صدر اعظم آلمان هم بر لزوم انسجام اتحادیه اروپا در این شرایط تاکید نموده و گفته است که پیشنهادات جانسون باید مورد ارزیابی قرار گیرد. فنلاند هم که ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد اظهارات مشابهی را داشته و تاکید نموده است که 27 کشور عضو اتحادیه اروپا می خواهند به صورت سازنده روی پیشنهادات جانسون کار نمایند. به گفته وی در جریان مذاکرات آینده هم 27 عضو این اتحادیه متحد باقی خواهند ماند.

جانسون همچنین اعلام نموده است که می خواهد مجلس را هفته آینده مجددا به حال تعلیق درآورد.

خروج انگلیس از اتحادیه اروپا برای 31 اکتبر (نهم آبان ماه) برنامه ریزی شده است. مسئله مرزهای ایرلند به عنوان پیچیده ترین و سخت ترین موضوع در مذاکرات برگزیت مطرح است. هر دو طرف می خواهند از کنترل های مرزی بین ایرلند شمالی و ایرلند اجتناب نمایند تا از شعله ور شدن مجدد درگیری های خونین در این منطقه جلوگیری نمایند.

جمهوری ایرلند عضو اتحادیه اروپاست و قرار است عضو این اتحادیه باقی بماند. ایرلند شمالی اما جزیی از خاک بریتانیاست.

پس از جنگ های خونین داخلی میان دو ایرلند، قرارداد بلفاست در سال 1998 امضا و بر مبنای آن قرار شد برای جلوگیری از درگیری، مرزی میان این دو کشور نباشد. حالا با خروج بریتانیا و به تبع آن ایرلند شمالی از اتحادیه اروپا، تعیین نیست که مرز میان دو کشور چگونه خواهد شد.

طرحی موسوم به Backstop یا پشتیبان یکی از راه های پیشنهاد شده برای حل این معضل است که با اجرای آن از بازگشت مرز سخت یا همان مرز فیزیکی بین دو ایرلند جلوگیری شده و بریتانیا موظف می گردد برای مدتی محدود در چارچوب مقررات گمرکی اتحادیه اروپا عمل کند.

البته جانسون این طرح را کاملا رد می نماید چرا که در این صورت لندن نمی تواند هیچ توافق تجاری مستقلی را با کشورهای غیر عضو اتحادیه اروپا مانند آمریکا ببندد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 19 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 434

به "انگلیس و اتحادیه اروپا مذاکرات مجدد درباره برگزیت را در پیش می گیرند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انگلیس و اتحادیه اروپا مذاکرات مجدد درباره برگزیت را در پیش می گیرند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید