برگزاری عروسی در کارواش آمار کرونا را بالا برد!

به گزارش مجله ابوذریون، آمار روزانه ابتلا به کرونا در کردستان سیر صعودی به خود گرفته است، خطر جدی است آژیر قرمز از سوی دانشگاه علوم پزشکی کردستان به صدا در آمده است مسئولان در سطح کشور هشدار می دهند که شرایط بعضی استان ها از جمله کردستان در زمینه شیوع کرونا نگران کننده و حتی بحرانی است.

برگزاری عروسی در کارواش آمار کرونا را بالا برد!

به گزارش فارس، شرایط بعضی از شهر های کردستان از هشدار گذشته و حتی قرمز گذشته است، شرایط در استان هر روز پیچیده تر می گردد سیر صعودی آمار مبتلایان و فوتی ها همچنان ادامه دارد..

جلسه اضطراری ستاد مقابله با ویروس کرونا کردستان با حضور دکتر حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت در استانداری کردستان برگزار گردید.

بیماری کرونا تا اطلاع ثانوی با ما خواهد بود

ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این جلسه اظهار کرد: بیماری منحوس کرونا تا اطلاع ثانوی با ما خواهد بود و مقدار زیادی عوارض و مرگ و میر ایجاد خواهد نمود.

وی گفت: در بازدیدی که از بیمارستان های سطح شهر سنندج داشتم متاسفانه با همشهریان زیادی اعم از پیر وجوان روبرو شدیم که بر اثر ابتلا به کرونا بستری شده اند که نمونه آن دختر 22 ساله ای بود که به مدت بیش از 20 روز به دستگاه اکسیژن وصل است.

وی اضافه نمود: کردستان در اوائل شیوع و همه گیری کرونا جزو استان های افتخار آفرین در تعداد مبتلا و بستری به دلیل رعایت بهداشت و فاصله گذاری اجتماعی بود اما، متاسفانه از اوایل خرداد با کمتر شدن رعایت نکات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی تعداد مبتلا ها رو به برتری نهاد.

حریرچی دلیل اصلی شیوع کرونا در کردستان و خصوصا سنندج را برگزاری مراسم ترحیم و عروسی و حضور افراد در تجمع ها بیان کرد و گفت: به ما اطلاع دادند که در سنندج مردم مراسم عروسی را در کارواش برگزار می نمایند که چنین موضوعی شاید برای اولین بار است که در تاریخ بشریت اتفاق می افتد.

کردستان جزو سه استان اول کشور در بیماری کرونا است

معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: طبق برآورد ها تا یکماه آینده فرایند ابتلا و مرگ و میر ها را در استان خواهیم داشت و هم اکنون کردستان جزو سه استان اول کشور در بیماری کرونا محسوب می گردد.

حریرچی اضافه نمود: تنها راه مقابله با این بیماری پیشگیری و رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز جدی از حضور در اجتماعات است و تا اطلاع ثانوی تجمع بیش از دو نفر احتمال شیوع را بیشتر می نماید.

وی برگزاری مراسم های ترحیم و عروسی را در شرایط بیماری کرونا بی معنا توصیف کرد و گفت: اکنون زمان ارتباطات خانوادگی و تجمع نیست و از مردم خواهش می کنم به خاطر حفظ سلامت خود، جامعه وکادر پزشکی و درمانی به توصیه ها توجه جدی داشته باشند.

کمبود تجهیزات و احتیاج های پزشکی را به سرعت جبران می گردد

معاون وزیر بهداشت به وجود بعضی کمبود ها و نواقص در تجهیزات نیز اذعان کرد و گفت: کوشش می کنیم کمبود تجهیزات و احتیاج های پزشکی را به سرعت جبران کنیم، کما اینکه در چند روز گذشته بیش از 50 تخت جدید آی سی یو در استان ایجاد شده و دستور حمل دستگاه سی تی اسکن به بیمارستان مریوان نیز داده شده است.

حریرچی ضمن تاکید بر افزایش تعداد کیت های آزمایشگاهی برای انجام تست های بیشتر تاکید نمود و اضافه نمود: هم اکنون روزانه 500 تست در استان انجام می گردد و دستگاه های اکسیژن ساز نیز از استان های اصفهان و قم به استان منتقل خواهد شد.

وی تاکید نمود: باید اختیارات بیشتری به استان در مورد چگونگی مدیریت بیماری کرونا داده گردد تا مدیران استان بتوانند تصمیمات مناسب با شرایط اتخاذ نمایند.

فرزین رضاعی رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم در این جلسه از اشرایط و خیم استان به دلیل عدم توجه مردم به رعایت نکات بهداشتی و خستگی کادر درمان ابراز نگرانی کرد و گفت: در حال حاضر از 420 تخت بیمارستانی که برای بستری بیماران کووید 19 در شهر سنندج اختصاص یافته بود 407 تخت اشغال شده است.

وی از افزایش ظرفیت تخت ها با توجه به شیوع قابل توجه این ویروس به ویژه در شهر سنندج اطلاع داد و گفت: همه کوشش ما این است که هیچ بیماری از مراقبت های استاندارد محروم نگردد.

وی توضیح داد: اقدامات درمانی به روز و مطابق با استاندارد های کشوری در استان کردستان برای بیماران اجرا شده است، اما متاسفانه در کردستان متاسفانه رشد این تعداد بیمار خیلی نگران نماینده و فراتر از توان پرسنل درمانی است.

وی اضافه نمود: 29 دستگاه ونتیلاتور (دستگاه تنفس مصنوعی) پیشرفته برای بخش مراقبت های ویژه در بیمارستان های استان با توجه به شرایط قرمز کرونا و افزایش تعداد بیماران از طرف هیئت امنای ارزی صرفه جویی وزارت بهداشت، تهیه و توسط دانشگاه خریداری و روز گذشته مستقر کردیم.

رضاعی گفت: هیچ تجهیزاتی وجود ندارد که از وزارتخانه و یا خیرین اهدا شده باشد و بلا استفاده در انبار های دانشگاه علوم پزشکی به جامانده باشد.

قرارگاه استانی مقابله با کرونا در کردستان تشکیل گردد

محسن فتحی نماینده مردم سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه اظهار کرد: برای مقابله با کرونا احتیاج به تشکیل قرارگاه ویژه استانی و شهرستانی هستیم.

وی گفت: باید با تشکیل این ستاد تمام دستگاه های اجرایی را به اجرای دستورات ستاد مقابله با کرونا ملزم کرد.

وی با بیان اینکه در زمینه مقابله با کرونا با دو دسته مردم عادی و بیماران روبرو هستیم، گفت: پیشگیری برای قطع زنجیره این ویروس باید توسط مردم عادی استان بر اساس مصوبات ستاد کرونا انجام گردد و از سوی دیگر بیماران تحت نظر کادر پزشکی فرایند درمان خود را ادامه دهند.

نماینده مردم سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: تأمین پرسنل و کادر درمان لازم برای مراکز درمانی استان به منظور جلوگیر از فرسودگی و فشار بر کادر درمان استان در شرایط کنونی لازم است.

مراکز درمانی استان به دستگاه های اکسیژن ساز مجهز شوند

فتحی تامین تجهیزات مورد احتیاج برای مراکز درمانی را از احتیاج های اساسی استان در شرایط کنونی دانست و گفت: مراکز درمانی استان به دستگاه های اکسیژن ساز به ویژه در بیمارستان های توحید و بعثت باید مجهز شوند.

وی اضافه نمود: پرداخت کارانه ها دانشگاه علوم پزشکی کردستان عقب افتاده است، تسریع در پرداخت این مبالغ می تواند نیرو و انرژی تازه ای به کادر درمانی تزریق کند.

نماینده مردم سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی گفت: هم اکنون 14 استان کشور به دستگاه اهدا پلاسمای بیماران بهبود یافته کرونا مجهز هستند، سازمان انتقال خون استان آمادگی لازم برای راه اندازی این ظرفیت را دارد.

ابراهیم زارعی فرماندار سنندج هم در این جلسه با ابراز نگرانی از شرایط شیوع کرونا در شهر سنندج، اظهار کرد: متاسفانه عدم رعایت از سوی مردم شرایط شهر سنندج را به سمت بحران سوق داده است.

وی گفت: با وجود تمام کوشش هایی که در بخش درمان و نظارت صورت می گیرد هنوز شاهد برگزاری مراسمات عروسی و مهمانی هایی هستیم.

فرماندار سنندج توضیح داد: با وجود اینکه تالار ها و اماکن برگزاری مراسمات مختلف بسته شده است، همچنان شاهد برگزاری مراسمات هستیم و مردم بی توجه به هشدار ها در پارکینگ ها، کارواش ها و ... مراسم عروسی برگزار می نمایند.

اختیارات ستاد کرونا در سطح استان ها افزایش پیدا کند

وی گفت: اختیارات ستاد کرونا در سطح استان ها باید افزایش پیدا کند و ساز و کاری برای برخورد با کسانی که در این شرایط با برگزاری عروسی و مراسمات مختلف جان مردم را به خطر می اندازند برخورد قانونی اتخاذ گردد.

وی اضافه نمود: جلسات مختلف ستاد کرونا در سطح استان تشکیل و به شدت به فرایند فعالیت ادارات و اصناف نظارت صورت می گیرد، اما متاسفانه بعضی از ادارات از ورود اکیپ های نظارتی جلوگیری و اجازه ورود نمی دهند.

کیت آزمایشگاهی موجود متناسب با احتیاج استان نیست

فرماندار سنندج با تقدیر از کوشش بی وقفه کادر درمان در سطح استان گفت: کیت های آزمایشگاهی موجود متناسب با احتیاج استان به ویژه شهرستان سنندج نیست انتظار داریم حمایت های لازم در این راستا صورت بگیرد.

وی گفت: کادر درمانی به دلیل کوشش چهار ماه در مقابله با این ویروس خسته هستند برای تجدید قوا احتیاج به حمایت دارند.

منبع: فرارو
انتشار: 30 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 1224

به "برگزاری عروسی در کارواش آمار کرونا را بالا برد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری عروسی در کارواش آمار کرونا را بالا برد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید