معین گازبهای واحدهای مسکونی با نصب کنتورهای هوشمند

به گزارش مجله ابوذریون، خبرنگاران: رئیس انجمن انبوه سازان با اشاره به این که برای ساخت مجتمع های مسکونی بالای 10 واحد نصب موتورخانه مقرون به صرفه تر از پکیج است، گفت: با کنتورهای هوشمند می توان گازبهای هر واحد را به صورت جداگانه محاسبه کرد.

معین گازبهای واحدهای مسکونی با نصب کنتورهای هوشمند

جهت دریافت خدمات پتینه کاری ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

به گزارش خبرنگاران، ایرج رهبر اظهار کرد: به تازگی عدم رعایت ایمنی درساخت پکیج یا نصب نادرست آن باعث گازگرفتگی و خطرمرگ خاموش برای مردم شده است؛حال آنکه می توان با تغییراتی در موتورخانه بحث پرداخت هزینه به اندازه مصرف را حل کرد.

وی توضیح داد: برخی ها بر این عقیده اند که چون پکیج یک سیستم جداگانه و مستقل است، باید جایگزین موتورخانه گردد اما خیلی ها از مضرات پکیج بی اطلاع هستند و به زیان هایش فکر نمی نمایند.

وی شرح داد: استقلال واحدهای مسکونی به معنی صرفه جویی در نظر گرفته شده ،چرا که مردم فکر می نمایند تنها به میزان استفاده از انرژی هزینه می دهند و به همین دلیل مجتمع های کمتر از 15 واحد و بعضا دارای واحدهای بیشتر ،هوادار پکیج شده اند.

رهبر با تاکید بر اینکه موتورخانه ها ایمن تر واقتصادی تر از پکیج است ،ادامه داد: اگرهزینه های مشترک گاز بها در سیستم های موتورخانه ای با روش های نوین کنترل گردد، موتورخانه های مرکزی ساختمان ها دیگر هیچ مسئله ای ندارد و استفاده از موتورخانه در ساخت منازل از نظرهزینه و مصرف انرژی بسیار مقرون به صرفه تر است.

رئیس انجمن انبوه سازان با اشاره به رونمایی از سیستم هوشمندی در کشور که به صورت سنسور روی لوله های ورودی آب و گاز منازل نصب شده و مصرف گاز را کاهش می دهد، اضافه نمود: این سنسورها کار کنتورهای ساختمان را انجام می دهد و مامور محاسبه گر می تواند به صورت الکترونیکی و هوشمند مصرف گاز هرساختمان در موتورخانه را از بیرون ساختمان محاسبه کند و دیگر نیازی نیست که مامور کنترل گر برای محاسبه گاز بها وارد واحد یا ساختمان گردد .

رهبر در مورد استفاده از این سیستم درساختمان های جدید هم تاکید نمود: این سیستم هوشمند یک سال است که واردکشور شده و مورد تایید سازمان آب، شرکت ملی گاز و مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن است. در این جهت هم درحال شناساندن آن به ساختمان سازها و بازار هستیم چرا که استفاده از این سیستم به نفع مصرف نماینده و سازنده است .

وی با اشاره به اینکه با این سیستم می توان در ساختمانهای دارای موتورخانه روش تقسیم هزینه گاز بها به میزان مصرف را اجرایی کرد گفت: با سیستم مذکور میزان سهم هر واحد از گاز بهاء بین افراد ساختمان عادلانه و به میزان مصرف برای اب گرم و شوفاژها تقسیم خواهد شد.

رئیس انجمن انبوه سازان در عین حال با تاکید بر موارد استانداردی در استفاده از پکیج های موجود هم گفت: در صورتی که تمام استانداردها رعایت گردد استفاده از پکیج به خودی خود بد نیست اما باید توجه داشت که در تمام کشورها از این سیستم حرارتی استفاده درست شده و مسائلی که اخیرا در کشور بر اثر نشتی گاز به وجود آمده را همراه ندارد.

رهبر با تاکید بر این که در ساخت مجتمع هایی که 10 واحد به بالا نصب موتورخانه مقرون به صرفه تر است، گفت: بحث هزینه های مساوی گاز ،آب ، برق و هزینه های نگهداری موتورخانه گاهی باعث اختلافات بین همسایه ها می گردد وحتی گاهی هم برای باز یا بسته کردن موتورخانه در آغاز یا خاتمه فصل های سرد و گرم باعث شده تا استفاده از موتورخانه های مشترک کم گردد که با این سیستم های جدید می توان مانع این رویه شد.

وی در مورد مسائل پکیج و افزایش مرگ های خاموش بر اثرگاز گرفتگی در سالهای اخیر اضافه نمود: زمانیکه قرار است پروانه خاتمه کار صادر گردد مهندسان ناظر باید نظارت ساختمان ها را دقیق تر انجام دهند و بر ایمنی سیستم لوله کشی گاز وتاسیسات از نظر کاربردی و اجرائی تاکید داشته باشند.

وی توضیح داد: شهرداری هم می تواند نظارت بر ساخت و ساز و ایمنی داشته باشد اما مدتی است که دیگر به این بخش ورود ننموده و بار کار را بر روی دوش مهندسان ناظر و سازمان نظام مهندسی افتاده است.از طرف دیگر اداره گاز نیز وقتی می خواهد تاییدیه ساخت را صادر کند به اجرای استانداردها در ساختمان ها باید تاکید نموده و نظارت و کنترل دقیق تری را انجام دهد تا شاهد خطراتی چون نشت گاز یا مرگ خاموش بر اثر سیستم های پکیچ نباشیم.

منبع: تسنیم
انتشار: 15 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 999

به "معین گازبهای واحدهای مسکونی با نصب کنتورهای هوشمند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معین گازبهای واحدهای مسکونی با نصب کنتورهای هوشمند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید