خبرنگاران مازندران گزارش می دهد؛ جوان سازی باغ های قدیمی مرکبات مازندران با پرداخت تسهیلات میلیونی

به گزارش مجله ابوذریون، اداره کل جهاد کشاورزی مازندران، برای ساماندهی احیا و نوسازی هر هکتار باغ فرسوده مرکبات 10 تا 30 میلیون تومان تسهیلات بانکی پرداخت می نماید.

خبرنگاران مازندران گزارش می دهد؛ جوان سازی باغ های قدیمی مرکبات مازندران با پرداخت تسهیلات میلیونی

به گزارش خبرنگار از ، فراوری مرکبات 100 سالی است که در مازندران آغاز شده و هم اکنون در 111 هزار هکتار باغ مرکبات استان، یک میلیون و 810 هزار تن انواع پرتقال و نارنگی برداشت می گردد که این رقم مازندران را در فراوری این محصول در صندلی نخست کشور قرار داده ، اما با گذر زمان هنوز درختانی هستند که با عمر زیاد و بازدهی کم در این خاک ریشه دارند.

افزایش سن درختان ارقام قدیمی کشت شده در باغ ها با عملکرد و بازارپسندی پایین هم از مسائلی است که برای فراوری در بخش باغبانی استان مشکلاتی را ایجاد می نماید.

وجود درختان بذری، بومی و فرسوده از دلایل اصلی کاهش عملکرد محصول مرکبات در باغات مازندران است و اجرای طرح اصلاح و احیای باغ های درجه دو و عملیات جایگزینی نهال در باغ های درجه سه از برنامه هایی به شمار می رود که سازمان جهاد کشاورزی مازندران آن را پیگیری می نماید.

روستای محمد آباد میاندورود و باغدار صادرکننده

سه نسل آقای چوپانی باغدار هستند، اما تاکنون این باغ 6 هکتاری آبا و اجادیش در گذر زمان فرسوده و قدیمی نشده است.

او می گوید، در سال 1338 اولین کاشت مرکبات را در زمین های به مساحت 60 هزار متر مربع آغاز شده که ترکیبی از پیوند های متنوع روز آن موقع بود، راستا و زمان سالم سازی این درختان فرسوده از سال های بعد آغاز و ترمیم سازی کردیم و توانستیم از این باغ بهره برداری مالی مفیدی داشته باشیم.

این باغدار پیروز میاندورودی می گوید: بعد از اصلاح و نوسازی باغ های قدیمی بعد از 5 سال هم اکنون پرتقال های فراوریی خود را به دلیل کیفیت بالا و یک دست به کشور های حوزه قفقاز و روسیه صادر نموده است.

صاحبان 15 هزار هکتار دیگر از باغ های قدیمی، فرسوده و آسیب دیده مازندران با دریافت این میزان تسهیلات باغ هایشان نوسازی شده است.

یکی ازباغداران روستای زرگر باغ ساری گفت: حدود هفت سال قبل تصمیم به و آسیب دیده آبا اجادیش که در سال های گذشته به دلیل بارش سنگین برف و یخبندان و آفت دچار خسارت شده بود و مقاوم نبودند کرد و ارقام جدیدی داخل باغ کاشت و امسال در هر هکتار 24 تن مرکبات برداشت نموده است.

باغدار دیگری روستای زرگر باغ که به دلیل سرما و یخبندان آذرماه سال 95 اقدام به کاشت درختان مقاوم به سرما نموده بود این روز ها مشغول چیدن مرکبات است، گفت: بعد از اصلاح و نوسازی باغ های خسارت دیده هم اکنون پرتقال با کیفیت، یک دست، یک شکل نموده ام.

وی اضافه کرد: این نهال پیوندی کاشته در باغ مرکبات مقاومت بالایی در برابر سرما و آفت دارد.

طرح اصلاح باغ های فرسوده مرکبات جان گرفت

جهاد کشاورزی استان نیز برای اصلاح باغ های فرسوده مرکبات و جایگزینی درختان جوان با درختان قدیمی و آسیب دیده طرح نوسازی باغ های فرسوده را آغاز نموده است.

ایزدی مدیر باغبانی جهادکشاورزی مازندران گفت: 25 درصد از 110 هزار هکتار باغ مرکبات استان باغ های درجه سه یا قدیمی یا به دلی سرمازدگی و یخبندان دچار آسیب و زوال است.

وی اضافه کرد: برای ساماندهی احیا و نوسازی هر هکتار باغ فرسوده مرکبات اداره کل جهاد کشاورزی مازندران بسته به نوع عملیات اصلاح و نوسازی باغ های مرکبات میزان تسهیلاتی که پرداخت می نماید از 10 میلیون تومان در هر هکتار آغاز می گردد و تا 30 میلیون در هر هکتار قابل پرداخت است.

ایزدی گفت: هم اکنون بیش از 35 هزار هکتار از باغات مرکبات مازندران فرسوده است و احتیاج به نوسازی و بازسازی دارد و قرار است امسال بیش از 3 هزار هکتار بازسازی گردد.

مدیر باغبانی جهادکشاورزی مازندران اضافه کرد: با جایگزینی باغ های فرسوده بطور میانگین از هر هکتار باغ مرکبات سالانه 25 تا 30 تن انواع مرکبات برداشت گردد.

معرفی ارقام مقاوم به سرما و آفت با همت محققان مرکز تحقیقات مرکبات کشور

مرکز تحقیقات مرکبات کشور در رامسر هم برای اجرای بهتر طرح ارقام مقاوم به سرما و تغییرات اقلیمی را به باغداران معرفی می نماید.

گل محمدی رییس موسسه تحقیقات مرکبات کشور در رامسر گفت: ارقام جدیدی از نارنگی را در امسال دو رقم نارنگی زرین و نارین را به باغداران شمال معرفی کردیم.

وی اضافه کرد: ارقامی که علاوه بر مقاومت در برابر سرما و بیماری از خاصیت بازار پسندی خوبی برخوردار است ، این دو رقم از سال های آینده وارد چرخه فراوری و بازار مصرف می گردد.

دو بازوی اجرای اصلاح و نوسازی باغ های فرسوده

مولایی معاون مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه پرداخت تسهیلات، تحقیقات و معرفی ارقام جدید به باغداران دو بازوی اجرای این طرح در مازندران است، گفت: باغی که عملیات اصلاح و جایگزینی انجام گردد هم میزان عملکردش افزایش خواهد یافت حتی از میانگین فراوریی استان در هر هکتار نیز دو برابر تا سه برابر افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه میانگین فراوری مرکبات در هر هکتار 24 تن است، اضافه کرد: با اصلاح و نوسازی باغ های فرسوده و آسیب دیده در هر هکتار حداقل 20 تن محصول بیشتر می گردد برداشت کرد این یعنی از 35 هزار باغ قدیمی استان به میزان 740 هزار تن چیزی حدود یک میلیون و 400 هزار تن میوه می گردد برداشت کرد.

مولایی گفت: بیش از 35 هزار هکتار باغ فرسوده مرکبات در مازندران وجود دارد که با نوسازی و جایگزینی آن می توان محصول با کیفیت تر، یک دست و مقاوم سرما در استان خواهیم داشت.

واگذاری تسهیلات بانکی و تجربه و مهارت فراوریکنندگان می تواند مازندران را به قطب فراوری مرکبات کشور تبدیل کند.

کمبود زمین در مازندران از محدودیت های اصلی در توسعه باغ های جدید مرکبات است که با توسعه باغ های جدید و گسترش فراوری علمی و تخصصی این محصول هزینه فراوری مرکبات کاهش و ظرفیت فراوری محصول نیز افزایش یابد.

براساس یافته های تحقیقاتی فعالیت های مالی باغداری زمانی به صرفه است که اصول فنی احداث باغ و مدیریت رعایت گردد و از کارشناسان کشاورزی استفاده گردد.

آتنا رستمی آله خیلی

آ

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 18 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 152

به "خبرنگاران مازندران گزارش می دهد؛ جوان سازی باغ های قدیمی مرکبات مازندران با پرداخت تسهیلات میلیونی" امتیاز دهید

1 کاربر به "خبرنگاران مازندران گزارش می دهد؛ جوان سازی باغ های قدیمی مرکبات مازندران با پرداخت تسهیلات میلیونی" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مازندران گزارش می دهد؛ جوان سازی باغ های قدیمی مرکبات مازندران با پرداخت تسهیلات میلیونی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید