خبرنگاران مدیریت پایدار منابع ملی از طرح های ارزشمند دولت در جنگلهای شمال است

به گزارش مجله ابوذریون، نوشهر- خبرنگاران - مدیرکل دفتر جنگلداری معاونت امور جنگل سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری ، اجرای طرح مدیریت پایدار منابع طبیعی منطقه هیرکانی یا به عبارتی طرح جایگزین را از دستاوردهای ارزشمند دولت در جنگل های شمال کشور دانست.

خبرنگاران مدیریت پایدار منابع ملی از طرح های ارزشمند دولت در جنگلهای شمال است

علی معصومی روز دوشنبه در نشست هم اندیشی بررسی مسائل و مسائل موجود در رسیدن به اهداف محوری طرح 9 در 99 در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه نوشهر اضافه نمود : امروز این طرح یکی از طرح های محوری این سازمان است چرا که رویکرد جدید به منابع طبیعی دارد و در فرآیند اجرای ان سعی شده از تجربیات کشورهایی که در این حوزه پیشرو بوده اند استفاده شود.

کاداستر اراضی ملی در عرصه های جنگلی و مرتعی، مدیریت بهره برداری از مراتع، تشخیص و تعیین حدود ذخیره گاه های جنگلی، تعیین تکلیف مدیریت پارک های جنگلی در سطح عرصه های منابع طبیعی، طرح جایگزین ، توسعه زراعت چوب و ساماندهی بهره برداری از محصولات فرعی در جنگل ها و مراتع از جمله طرح های 9 گانه در سال 99 است

وی اظهارداشت : اگرچه در گذشته اقداماتی در قالب مطالعه در زمینه بهره برداری اصولی از جنگل های شمال انجام می گرفت ولی کمتر به این موضوع پرداخته می شد و نظارت ها نیز در این حوزه کم رنگ تر بود ولی در طرح مدیریت پایدار منابع طبیعی منطقه هیرکانی رویکرد اکوسیستمی است به عبارتی توان جنگل های شمال از زوایای مختلف ارزیابی شده و مورد مطالعه قرارمی گیرد.

مدیرکل دفتر جنگلداری معاونت امور جنگل سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری گفت : نکته مهم تر آنکه طرح هایی که در گذشته اجرا می شد بیشتر جنبه بهره برداری داشت منتهی در طرح مدیریت پایدار منابع طبیعی منطقه هیرکانی رویکرد اکوسیستمی دارد یعنی سعی شده تا توان جنگل را به طور دقیق مورد ارزیابی و مطالعه قرار دهیم و براساس توان عرصه تصمیماتی برای بهره برداری از آن به جز چوب گرفته می شود.

این مقام مسئول گفت: براساس قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه این طرح باید در سال سوم این قانون به مرحله اجرایی می رسید منتهی این طرح زمانی تصویب شد که متاسفانه برای آن دستورالعمل و شرح خدمات در نظر نگرفته بودند چنین مسائلی باعث شد که یک گام از قانون عقب تر باشیم .

معصومی با اشاره به آنکه طرح جایگزین دارای مراحل مقدماتی ، مطالعاتی ، اجرا و ارزیابی است ، اضافه نمود : باید تا سرانجام سال 1398 مطالعات طرح تفصیلی را در جنگل های شمال به اجرا در می آوردیم در حالی که اکنون در مرحله مطالعه هستیم.

وی کمبود اعتبار ، نیروی انسانی و شیوع ویروس کرونا را از مسائل تاخیر در اجرای این طرح در جنگل های شمال معرفی کرد و ادامه داد : میزان اعتباری که برای مطالعات طرح تفصیلی مدیریت پایدار منابع طبیعی منطقه هیرکانی ارزیابی شده حدود 105 میلیارد تومان است.

مدیرکل دفتر جنگلداری معاونت امور جنگل سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری گفت : در اجرای این طرح با توجه به کمبود نیروی انسانی به ناچار باید از نیروهای موجود سازمان بهره گیریم و گاهی اوقات به خاطر در اختیار نداشتن همه تخصص ها سعی می شد از نیروهای دانشگاه و بازنشسته ها استفاده کنیم و چنین مواردی به هر شکل در فرآیند اجرای این طرح تاثیر گذار بود.

به گفته معصومی ، این طرح برابر قانون باید در سطحی حدود یک میلیون هکتار اجرا شود درحالی که سطحی که در جنگل های شمال برای اجرای آن در نظر گرفته شده حدود 2 میلیون هکتار است و این عامل نیز سبب تاخیر در فرآیند اجرای این طرح شد .

وی ابراز امیدواری کرد که با برگزاری این نشست ها به شکل دوره ای و مداوم در ادارات کل چهارگانه منابع طبیعی و آبخیزداری استان های شمالی کشور می توان با برنامه ریزی بهتر مسائلی که در آینده ممکن است در اجرای طرح 9 و 99 که یکی از آنها طرح جایگزین است بتدریج برطرف کرد.

جنگل های هیرکانی با قدمتی 40 میلیون ساله یکی از ارزشمندترین عرصه های جنگلی ایران و جهان به شمار می رود که از آن به عنوان موزه طبیعی یاد می شود. این جنگل ها پهن برگ به عنوان یک زیست بوم منحصر به فرد در جنوب دریای خزر قرار گرفته و بین کشورهای ایران و جمهوری آذربایجان مشترک است. تقریباً 2 میلیون هکتار آن در ایران و 20 هزار هکتار در کشور آذربایجان قرار گرفته و ارتفاع آن از سطح دریا شروع می شود و به 2800 متر می رسد.

معاونت امور جنگل سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری در شهرستان چالوس مستقر است .

منبع: ایرنا
انتشار: 8 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 1242

به "خبرنگاران مدیریت پایدار منابع ملی از طرح های ارزشمند دولت در جنگلهای شمال است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مدیریت پایدار منابع ملی از طرح های ارزشمند دولت در جنگلهای شمال است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید