خبرنگاران کمبود لوازم آزمایشگاهی طرح غربالگری در پایتخت را متوقف کرد

به گزارش مجله ابوذریون، تهران- خبرنگاران- رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اعلام نمود: بدلیل کمبود لوازم آزمایشگاهی طرح غربالگری بیماران کرونایی در پایتخت متوقف شده است.

خبرنگاران کمبود لوازم آزمایشگاهی طرح غربالگری در پایتخت را متوقف کرد

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

رضا کرمی محمدی روز آدینه درباره آخرین شرایط شهر تهران در مقابله با بیماران کرونایی به خبرنگار خبرنگاران گفت: با توجه به افزایش مبتلایان به بیماری کویید 19 مدتی است طرح غربالگری بیماران کرونایی در پایتخت متوقف شده و علت اصلی آن هم کمبود لوازم آزمایشگاهی است.

وی اضافه نمود: با توجه به اجرا نشدن این طرح و همچنین بی توجهی به رعایت فاصله اجتماعی در اماکن پر ازدحام احتمال وقوع موج عظیم این بیماری در کلانشهر تهران وجود دارد.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه شهرداری تهران به تنهایی مسئول اجرای طرح غربالگری بیماران نیست گفت: این طرح با همکاری شهرداری و دانشگاه علوم پزشکی اجرایی و عملیاتی شده و در این طرح نسبت به شناسایی افراد کرونایی اقدام می کرد که واقعا طرح مناسبی برای جلوگیری از بیماران کرونایی در تهران بود.

وی تاکید نمود: هر چند امکانات بیمارستان ها از نظر کمی و کیفی بهتر از گذشته است ولی کادر درمانی که از اسفند ماه گذشته درگیر کرونا بوده اند، خسته شده اند.

به گفته کرمی محمدی، در فصل پاییز انتظار موج عظیم بیماری کرونا در تهران وجود دارد اما بعید می دانم کار بحرانی گردد و پایتخت در قرنطینه قرار بگیرد.

تجهیز تهران به 22 ایستگاه شتاب نگاری زلزله

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در ادامه با بیان اینکه پروژه تکمیل، راه اندازی و ارتقاء سامانه هشدار سریع زلزله تهران در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفته است، گفت: عملیات احداث و تکمیل زیر ساخت های عمرانی و تاسیسات برقی در 22 ایستگاه شتاب نگاری این سامانه به اتمام رسیده و به زودی در اطراف تهران و محدوده گسل های پایتخت فعال خواهد شد.

به گفته وی، با توجه به پیشرفت روزافزون تکنولوژی و سسیستم های ارتباطی، راه اندازی سامانه های هوشمند از جمله هشدار سریع زمین لرزه که قابلیت اعلام زلزله در لحظاتی پیش از رسیدن امواج مخرب را دارد در دستور کار محققان و دست اندرکاران مدیریت بحران کشورهای لرزه خیز دنیا قرار گرفته است. ما نیز در تهران از چند سال قبل این موضوع را مورد توجه قرار داده ایم.

کرمی محمدی درباره ضرورت استفاده از سامانه های هشدار سریع زلزله گفت: ضرورت ایجاد این سامانه ها با افزایش تلفات و خسارات حاصل از زمین لرزه ها به عنوان یکی از مهمترین ابزار کاهش خطرپذیری مطرح شده اند.

وی ادامه داد: در سال های اخیر با توجه به تمرکز جمعیت شهری و همچنین ساختارهای اصلی سیاسی، اجتماعی و مالی در تهران که منطقه ای پرخطر و مستعد برای رخداد زلزله های عظیم و ویرانگر است، ضرورت مطالعات و برنامه ریزی های جدی تر برای اقدامات پیشگیرانه این چنینی را دوچندان نموده است.

به گفته رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران معمولا هدف از ایجاد سامانه های هشدار سریع زمین لرزه رسیدن به هشدار و استفاده از ثانیه ها به منظور کاهش خطرات و آسیب های حاصل از امواج مخرب زمین لرزه است که در صورت کافی بودن این زمان، با ایجاد آمادگی عمومی می توان زیرساخت های حیاتی و سامانه های حمل ونقل نظیر مترو، راه آهن و ... و شریان های اصلی مانند گاز، برق، آب و... را در شرایط ایمن تر قرار داده و ضمن جلوگیری از رخداد حوادث ثانویه عملیات نجات را بهبود بخشید.

کرمی محمدی با بیان اینکه به علت اعلام هشدار اتوماتیک به افراد و زیرساخت های شهری این سامانه ابزاری کارآمد برای کاهش آسیب پذیری در برابر زلزله و افزایش تاب آوری جامعه در برابر این پدیده طبیعی خواهد بود، گفت: تا به امروز در بیشتر کشورهای زلزله خیز دنیا نظیرتایوان، ژاپن، ایتالیا، مکزیک و ترکیه استفاده از این سامانه به منظور اعلام هشدار قبل از وقوع تخریب زمین لرزه گسترش یافته یا درحال گسترش است.

وی در مورد استفاده از سامانه هشدار سریع زلزله در تهران نیز گفت: در کشور ما تنها در شهر تهران و با توجه به اینکه سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در هنگام وقوع زلزله نقشی حیاتی در تامین ایمنی شهروندان خواهد داشت، اقدامات برای راه اندازی فاز آزمایشی سامانه هشدار سریع با مشارکت آژانس همکارهای بین المللی ژاپن(جایکا) شروع و در این راستا نیز نسبت به نصب و راه اندازی سامانه ای مشتمل بر 4 ایستگاه شتاب نگاری مدرن بر روی بخشی از گسل مشا در شمال شرقی تهران در فاصله حدود 40 کیلومتری از مرز شرقی شهر اقدام شد.

کرمی محمدی اضافه نمود: در حال حاضر نیز بر اساس یافته های مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران و احراز اطمینان از مفید بودن سامانه مذکور برای شهر تهران، طرح توسعه و ارتقاء این سامانه در دستورکار قرار گرفته است که با توجه به ویژگی های زمین ساختی و لرزه خیزی شهر تهران که متفاوت از لرزه خیزی دیگر شهرهای دنیا است، ضرورت مطالعه بومی سامانه هشدار سریع زلزله در آن بیشتر احساس می گردد.

وی اضافه نمود: در این راستا نیز سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران بر اساس اسناد بالادستی و وظایف محوله، اجرای پروژه تکمیل، راه اندازی و ارتقاء سامانه هشدار سریع زلزله شهر تهران را در دستور کار خود قرار داده است. در این راستا برابر اقدامات بعمل آمده در سال گذشته و نیمه اول امسال عملیات احداث و تکمیل زیر ساخت های عمرانی و تاسیسات برقی در 22 ایستگاه شتاب نگاری سامانه مذکور به اتمام رسیده و با توجه به خرید دستگاه های شتاب نگاری در سال گذشته از سوی شهرداری تهران، عملیات نصب این تجهیزات با همکاری مجری پروژه دانشگاه فردوسی مشهد در دستور کار قرار گرفته است. این ایستگاه ها در اطراف تهران و محدوده گسل های فعال، لرزه زای و تهدید نماینده شهر تهران احداث شده اند.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه در صورت وقوع زلزله این شتاب نگارها شدت زلزله را در لحظه تخمین زده و اعلام می نمایند، گفت: مکان هایی با همکاری استانداری تهران، البرز و سمنان برای نصب شتاب نگار شناسایی و ساخته شده اند که عبارتند محدوده هایی واقع در گرمسار، ورامین، پیشوا، کرج و ...

به گفته کرمی محمدی دستگاه های شتاب نگار به محض رسیدن موج زلزله هشدار خواهند داد که زلزله در کدام نقطه و با چه شدتی اتفاق افتاده و با استفاده از این داده ها علاوه بر اینکه می توان تخمین شدت زلزله را برای شهر تهران براساس سامانه هشدار سریع زلزله معین کرد، می توان اقدامات پیشگیرانه نظیر بازکردن در ایستگاه های آتش نشانی، توقف حرکت یا کاهش سرعت قطارهای مترو و ... را در مجموعه شهرداری تهران نیز انجام داد.

وی اضافه نمود: در صورت فرهنگ سازی، می توان هشدار سریع را بر روی خطوط موبایل و رسانه های شنیداری و دیداری فعال کرد. البته بهره گیری از این زمان کوتاه قبل از رخداد زلزله در شروع راه است و راستا تکمیل علمی و تجهیزاتی و کسب تجربه آن پیش رو قرار گرفته است.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد: با توجه به نصب و راه اندازی سایر سامانه های زلزله مرتبط با حوزه مدیریت بحران از جمله سامانه تخمین خسارات و تلفات زلزله شهر تهران در مرکز فرماندهی این سازمان اگر زلزله ای رخ دهد، براساس داده های شتاب نگار سایر ایستگاه های مستقر در شهر تهران می توان ظرف 2 تا 5 دقیقه به صورت تقریبی گفت که کدام نواحی تهران دچار خسارت احتمالی شده است.

کرمی محمدی با بیان اینکه درحال حاضر این طرح تنها در تهران طرح راه اندازی سامانه هشدار سریع زلزله به صورت پایلوت اجرا شده است، گفت: چشم انداز ما توسعه این شبکه در تمام گسل های پیرامونی پایتخت است و آمادگی داریم تا دانش و اطلاعات خود را برای گسترش این سامانه ها در سایر شهرهای لرزه خیز کشور نیز قرار دهیم.

قانون جدید مدیریت بحران در مورد کلانشهرها 40 سال عقب است

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در ادامه با اشاره به اجرایی نشدن قانون جدید مدیریت بحران نیز گفت: ویژگی کلان شهرها در قانون جدید مدیریت بحران لحاظ نشده و این قانون در مورد کلانشهرها تقریبا 40 سال عقب است.

وی توضیح داد: از زمان تصویب قانون جدید مدیریت بحران شش ماه فرصت بوده که آئین نامه ها معین گردد که تا کنون فقط یک سند راهبرد ملی به تصویب رسیده و هیچکدام از جلساتی که باید بر اساس این قانون برگزار می شده تشکیل نشده است.

به گفته کرمی محمدی، شهرداری در شهر تهران به طور ویژه بر روی مدیریت بحران کار نموده و اقدامات مثبتی صورت گرفته اما از زمان تصویب قانون جدید همه بلاتکلیف هستند چرا که آئین نامه های قانون جدید تا به امروز تصویب نشده است.

وی با بیان اینکه قانون جدید مدیریت بحران به طور کلی خوب است، گفت: این قانون در مورد کلان شهرها تقریبا 40 سال عقب است، یعنی با توجه به اینکه کلان شهرها تغییرات بسیاری داشته اند و مدیریت آنها متفاوت است، اما در قانون جدید لحاظ نشده است.

کرمی محمدی اعلام نمود: شهر تهران مستعد بروز یک زلزله قوی است و باید به صورت جدی این موضوع را مد نظر قرار دهیم اما در قانون جدید این اتفاق نیافتاده و کاملا معین است که زلزله را جدی نگرفته ایم.

وی گفت: مسئله ای که در قانون جدید مدیریت بحران وجود دارد حذف شورای هماهنگی مدیریت بحران است. در حالی که در قانون قبلی 14 کارگروه در شورای هماهنگی مدیریت بحران تشکیل و وظایفشان معین شده بود مثل سازمان آب، گاز و ... و اقدامات خوبی هم انجام می شد، اما با تصویب قانون جدید، شورای هماهنگی مدیریت بحران و کارگروه ها حذف شدند و در نتیجه هماهنگ نماینده نهایی معین نیست و جایگزینی برای آن در نظر گرفته نشده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 15 آبان 1399 بروزرسانی: 15 آبان 1399 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 1380

به "خبرنگاران کمبود لوازم آزمایشگاهی طرح غربالگری در پایتخت را متوقف کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کمبود لوازم آزمایشگاهی طرح غربالگری در پایتخت را متوقف کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید