ذره بین فارس من، مرور مطالبات شما از دانشگاه آزاد، از حقوق مدرسان تا شهریه دانشجویان

به گزارش مجله ابوذریون، دانشگاه آزاد، همیشه یکی از پایه ثابتِ های مطالبات فارس من بوده. دانشجویان و کارمندان واحدهای این دانشگاه، سوژه های زیاد و متنوعی را برای ما ثبت کرده اند.

ذره بین فارس من، مرور مطالبات شما از دانشگاه آزاد، از حقوق مدرسان تا شهریه دانشجویان

به گزارش خبرنگاران؛ بیش از یک میلیون دانشجو و چندهزار کارمند. دانشگاه آزاد اسلامی با این اعداد و ارقام، بزرگترین دانشگاه ایران و یکی از بزرگترین مراکز آموزشی جهان است. این روزها با تغییر و تحولات اساسی در این دانشگاه، بازیِ سیاسیون به هم خورده و البته انتظارات را از این دانشگاه بالا برده.

دانشگاه آزاد، همیشه یکی از پایه های ثابتِ فارس من بوده. دانشجویان و کارمندان واحدهای این دانشگاه، سوژه های زیاد و متنوعی را برای ما ثبت کرده اند. ذره بین این بار می خواهد این سوژه ها را مرور و کارنامه پیگیری های فارس من از مسئولین دانشگاه آزاد اسلامی را بررسی کند. در این روزهای تعطیلی دانشگاه ها، مرور کارنامه یک دانشگاه بزرگ، خالی از لطف نیست.

اول | حقوق من کو؟

مثل آواز دُهُل که از دور خوش است، مدرس دانشگاه بودن هم از دور جذاب به نظر می رسد. به خصوص درباره دانشگاهی مثل دانشگاه آزاد که اساتید و مدرسین آن، کمپین های مختلفی در سامانه فارس من به راه انداخته اند. مثلا اساتید حق التدریسی دانشگاه آزاد شهر خوی که همین چندروز پیش برایمان نوشتند:ما جمعی از اساتید حق التدریس دانشگاه آزاد خوی هستیم که از سال95 هیچگونه پولی دریافت نکردیم هر وقت هم مراجعه می کنیم می گویند ماه بعد پرداخت می شود و یا می گویند پول نداریم. اگر پول ندارید پس این همه شهریه که از دانشجویان دریافت می شود کجا هزینه می شود؟ علاوه بر این، برخی از اساتید دانشگاه آزاد برایمان نوشته اند با وجود اینکه باید دوبرابرِ اساتید دانشگاه های دولتی تدریس کنند، به اندازه نیمی از درآمدِ دولتی ها حقوق می گیرند و از رئیس دانشگاه آزاد خواسته اند فکری به حال این تبعیض کند. تبعیضی که البته منحصر به اساتید دانشگاه آزاد نیست و دامنِ کارمندان این دانشگاه را هم گرفته و محور بخش مهمی از سوژه های دانشگاه آزادیِ فارس من بوده.

دوم | در حسرت قانون کار

با استناد به مصوبه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی که در سالهای ابتدایی راه اندازی این دانشگاه مصوب شد، تمامی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی مشمول استفاده از قوانین کار نیستند. این، خلاصه یکی از پرطرفدارترین کمپین های فارس من با موضوع دانشگاه آزاد است. این دانشگاه، کارکنانش را تابع قوانین وزارت کار نمی داند و این موضوع باعث شده بیمه، تسهیلات و امکانات قانونی در اختیار اساتید و کارمندان این دانشگاه قرار نگیرد.

همین مساله باعث شد تا 140 نفر از کنندگان مجلس، طرح معین تکلیف قانون حاکم بر امور استخدامی دانشگاه های غیردولتی و دانشگاه آزاد اسلامی طرحی که یک فوریت آن در 7آذر97 تصویب شد اما هنوز در راهروهای مجلس معطل است. کمپین های مختلف و متعدد دانشگاه آزادی ها از آن تاریخ به بعد، روی میز همکاران من در خبرنگاران قرار گرفته. مسئولین دانشگاه منتظر مصوبه مجلس اند و مجلسی ها طرح را در نوبت پیگیری قرار داده اند.

محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش مجلس دو ماه پیش به خبرنگار ما گفت درباره این مساله، مکاتباتی با مسئولین دانشگاه آزاد داشته و در این مکاتبات از مسئولان دانشگاه آزاد درخواست کردیم که حتماً عدالت محوری را در دستور کار قرار دهند تا تبعیض موجود باید به نحو شایسته ای برطرف شود. مسئولین دانشگاه آزاد؟ فعلا پاسخ روشنی نداده اند اما افزایش تعداد امضاها و شکل گیری کمپین های جدید با این مطالبه، حتماً آن ها را هم پاسخگو خواهد کرد.

سوم | تجمیعش کن!

بر اساس گزارش موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، دانشگاه آزاد حدود 530 واحد آموزشی در سراسر کشور دارد. عددی که از تعداد کل دانشگاه های کشور آلمان بیشتر است. با افزایش صندلی های آموزش عالی در کشور و کاهش داوطلبان ورود به دانشگاه ها، بسیاری از این واحدهای دانشگاهی کم رونق شده اند و از هر نظر که نگاه کنیم، توجیهی برای ادامه فعالیت هایشان وجود ندارد. یکی از مخاطبین فارس من از مسئولین دانشگاه آزاد پرسیده چرا واحدهای کوچک و متوسط دانشگاه آزاد تجمیع نمی شوند؟ تجمیع این واحدهای دانشگاهی، هم باعث بهبود عملکرد دانشگاه آزاد می شود و هم عامل صرفه جویی در هزینه های این دانشگاه خواهد شد. افزایش تعداد امضاهای این کمپین، حتما، مسئولین دانشگاه آزاد را پای کار این مطالبه و پرسش مهم می آورد.

چهارم | داستان شهریه

مگر می شود نام دانشگاه آزاد اسلامی بیاید و بحث شهریه مطرح نشود؟ دغدغه پرداخت هزینه های تحصیل، از همان روز اول ورود به دانشگاه آزاد، همراه دانشجویان این دانشگاه است و تا آخرین روز تحصیل هم رهایشان نمی کند. افزایش شهریه، یکی از اتفاقات ثابتِ هرساله دانشگاه آزاد است که شاید دیروزود داشته باشد اما سوخت وسوز ندارد. شما هم یکی دوباری در سامانه فارس من از افزایش غیرمنطقی شهریه ها گله داشتید. مثلا در این کمپین از افزایش 25درصدی شهریه گلایه کردید و اینجا هم نسبت به افزایش شهریه دانشگاه آزاد در موقع دفاع از پایان نامه معترض بودید. مسئولین دانشگاه آزاد در این یک فقره، پاسخگو بودند و چندماه پیش، محمدمهدی طهرانچی درباره افزایش شهریه های دانشگاه آزاد به خبرنگار ما گفته افزایش نرخ شهریه بر اساس نرخ تورم انجام می شود. پیشنهاد قسط بندی شهریه های دانشگاه آزاد هم در میان کمپین های فارس من دیده می شود که البته برای پیگیری بیشتر، به تعداد امضاهای بیشتری نیاز دارد. باید منتظر ماند و دید سال تحصیلی آینده، چه اتفاقی برای شهریه های دانشگاه آزاد می افتد و سهمِ جیب دانشجوهای این دانشگاه از هزینه های تحصیلشان چقدر خواهد شد.

آخر | دور از پاسخگویی

سه سال پیش بود که با ورود دکتر علی اکبر ولایتی به ساختار مدیریتی دانشگاه آزاد، این مجموعه غول پیکر آموزشی روزهای تازه ای را آغاز کرد. روزهایی که به نظر می رسید کم ابهام تر و پاک تر از مدیریت قبلی این دانشگاه باشد. انتظارات از دانشگاه آزاد، بسیار بیشتر از گذشته است و این دانشگاه، باید پاسخگوی پرسش های بیشتری باشد.

مسئولین دانشگاه آزاد در مواجهه با مطالبات و کمپین های شما، نمره خوبی نمی گیرند. بسیاری از کمپین های مهم با موضوع دانشگاه آزاد، در سامانه فارس من بی نتیجه مانده اند و امضاکنندگان این کمپین ها، چشم انتظار پاسخ های صریح و روشنِ مسئولین دانشگاه آزاد هستند. دانشگاه آزاد دیگر حیاط خلوت هیچ کس نیست و با مطالبات شما، نخواهد بود.

ذره بین فارس من با شماست تا از سازمان ها و مسئولین برای کارهای نکرده و سوژه های پیگیری نشده، پرسش کند. کنار ما باشید تا با هم، مطالبه کنیم!

گزارش از مهدی ملکی نسب

ع

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 30 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 963

به "ذره بین فارس من، مرور مطالبات شما از دانشگاه آزاد، از حقوق مدرسان تا شهریه دانشجویان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ذره بین فارس من، مرور مطالبات شما از دانشگاه آزاد، از حقوق مدرسان تا شهریه دانشجویان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید