رشد مالی عربستان منفی شد

به گزارش مجله ابوذریون، رشد مالی عربستان در سه ماهه سوم سال منفی 0.46 درصد اندازه گیری شد.

رشد مالی عربستان منفی شد

جهت دریافت مشاوره خدمات چاپ ارزان تراکت از بهترین و باتجربه ترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ تراکت های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از رویترز، با کاهش فراوریات نفتی اکنون رشد مالی دومین صادرکننده بزرگ نفت در دنیا به میزان چشمگیری کاهش پیدا نموده است، به گونه ای که رشد فراوری ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه منتهی به سپتامبر به منفی 0.46 درصد رسید که از زمان رشد منفی سال 2017، ضعیف ترین رشد مالی ثبت شده عربستان محسوب می گردد.

رشد مالی عربستان در سه ماهه سوم سال 0.96 درصد کمتر از رشد سه ماهه دوم سال بوده است و بیش از همه تحت تاثیر کاهش رشد بخش فراوری (از 1.5 درصد در سه ماهه دومسال به منفی 6.43 درصد در سه ماهه سوم) قرار گرفته است. از سوی دیگر رشد بخش غیر نفتی به 4.33 درصد افزایش پیدا نموده است اما بخش معدن، سومین فصل سال را با ثبت رشد منفی 6.93 درصدی به خاتمه رسانده است.

داده های ناامید کننده رشد مالی عربستان پس از آن منتشر می گردد که دولت این کشور پیش بینی خود از رشد مالی برای سال 2019 را از 0.9 درصد قبلی به تنها 0.4 درصد کاهش داد. کاهش فراوریات نفتی عربستان یکی از دلایل کاهش رشد مالی این کشور عنوان می گردد. در شرایطی که اقتصاد این کشور با پیامدهای جنگ یمن دست به گریبان بوده و بهای نفت در بازارهای دنیای نیز کاهش پیدا نموده است، کاهش فراوریات به دنبال توافق اعضای اوپک باعث فشار بیشتری به درآمدهای نفتی شده است.

دولت عربستان اخیرا برنامه گسترده ای را برای کاهش وابستگی اقتصاد خود به منابع نفتی به مرحله اجرا درآورده است که واگذاری 1.5 درصد از سهام غول نفتی آرامکو به بخش خصوصی از جمله این اقدامات بوده است.

متوسط رشد مالی عربستان در بازه زمانی 1969 تا 2019 معادل 3.92 درصد بوده است که بیشترین رشد ثبت شده مربوط به رشد 24.2 درصدی سه ماهه چهارم سال 1973 و کمترین رشد ثبت شده نیز مربوط به سه ماهه چهارم سال 1982 با منفی 20.7 درصد بوده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 2 اسفند 1398 بروزرسانی: 9 اردیبهشت 1400 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 787

به "رشد مالی عربستان منفی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد مالی عربستان منفی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید