رشوه صدام به ژاک شیراک، علت عدم مشارکت فرانسه در جنگ عراق

به گزارش مجله ابوذریون، رئیس سابق سرویس امنیت خارجی انگلیس می گوید که رئیس جمهور پیشین فرانسه که اخیراً درگذشت، رشوه میلیونی از دیکتاتور معدوم رژیم بعث عراق دریافت نموده بود تا در جنگ آمریکا علیه عراق مشارکت نکند.

رشوه صدام به ژاک شیراک، علت عدم مشارکت فرانسه در جنگ عراق

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، ریچارد دیرلاو رئیس سابق سرویس امنیت خارجی انگلیس موسوم به ام آی 6 در گفت وگو با روزنامه انگلیسی دیلی میل، مدعی شده است که ژاک شیراک رئیس جمهور پیشین فرانسه که چهارم مهرماه درگذشت، یک فرد بدذات بوده است که از صدام حسین دیکتاتور معدوم رژیم بعث عراق رشوه دریافت نموده بود.

طبق این گزارش، رئیس سابق ام آی 6 تأکید دارد: نشانه هایی وجود دارد مبنی بر اینکه شیراک از صدام پول دریافت نموده است.

وی ادامه داد که دیکتاتور سابق رژیم بعث عراق در سال 1995 و 2002 برای مبارزات انتخابات ریاست جمهوری موفقیت آمیز شیراک در فرانسه به وی پول نقد در کیف سامسونت داده بود.

بنا به گزارش پایگاه اینترنتی نشنال، دیرلاور در جشنواره ادبیات کلودین در جنوب شرقی انگلستان در توصیف شیراک گفت: او یک فرد بدذات بود. یا بگذارید اینطور بگوییم، او شخصیت پستی داشت.

وی ادامه داد که مقامات اطلاعاتی انگلیس و فرانسه توافق داشتند که عراق کوشش می نماید تا به صورت محرمانه از معادن گینه که متعلق به یک شرکت اتمی فرانسه بود، کیک زرد، خریداری کند. کیک زرد، ماده ای است که برای تهیه اورانیوم غنی شده مورد استفاده قرار می گیرد.

این مقام سابق اطلاعاتی انگلیس توضیح داد که چند هفته بعد از توافق مقامات اطلاعاتی فرانسه و انگلیس، یک مقام اطلاعاتی فرانسه با وی تماس گرفت که بگوید: ما نمی خواهیم از این ماده [در اورانیوم] استفاده کنیم.

دیدار شیراک و صدام در بغداد در زمانیکه شیراک نخست وزیر بود

دیرلاو در این خصوص گفت: خیلی عجیب غریب بود. متعاقباً معین شد، زمانی اوضاع عراق پیچیده شد که فرانسه علاقه ای [به حمایت آمریکا و انگلیس در سازمان ملل در مورد عراق] از خود نشان نداد.

این مقام سابق اطلاعاتی انگلیس سپس مدعی شد، شواهدی پیدا شد مبنی بر اینکه شیراک در همان زمان از صدام حسین پول نقد دریافت نموده است و شک و گمان مقامات اطلاعاتی آمریکا و انگلیس را درباره انگیزه های رئیس جمهور سابق فرانسه برانگیخت.

دیرلاو به روزنامه انگلیسی دیلی میل گفت که شیراک میلیونی از صدام رشوه دریافت نموده بود تا آشکارا با جنگ آمریکا-عراق مخالفت کند.

طبق این گزارش، شیراک رابطه خوبی با دیکتاتور سابق رژیم بعث عراق داشت و در دهه 1970 و زمانی که رئیس جمهور بود، او را یک دوست نزدیک توصیف نموده بود.

در سال 2003، دولت جرج بورش با این ادعا به عراق حمله کرد که رژیم صدام تسلیحات کشتار جمعی در اختیار دارد و میخواهد با این تسلیحات و به یاری القاعده، به آمریکا حمله کند. بعد از انجام حمله، معین شد که این ادعا دروغ بوده و مقام های دولت بوش نیز می دانسته اند که ادعای وجود تسلیحات کشتار جمعی در عراق، ادعا معتبری نیست.

بر اساس آمارهای رسمی، جنگ عراق نزدیک به 700 هزار کشته و میلیون ها زخمی و آواره بر جای گذاشته است. هرچند گروه های حامی حقوق بشر عاملان این جنگ از جمله بوش را به ارتکاب جنایات جنگی متهم نموده اند، اما هیچ یک از مقام های دولت وی تحت تعقیب قضایی قرار نگرفته اند. (جزئیات بیشتر)

م

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 18 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 528

به "رشوه صدام به ژاک شیراک، علت عدم مشارکت فرانسه در جنگ عراق" امتیاز دهید

1 کاربر به "رشوه صدام به ژاک شیراک، علت عدم مشارکت فرانسه در جنگ عراق" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشوه صدام به ژاک شیراک، علت عدم مشارکت فرانسه در جنگ عراق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید