رفع نیاز صنعت نفت و گاز با شیرهای فشار قوی دانش بنیان

به گزارش مجله ابوذریون، به گزارش خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، جمعی از متخصصان داخلی با درک نیاز صنایع کشور به قطعات خاص کمپرسور و قطعات ابزار دقیق، کنار هم جمع شدند و با تلاشی فناورانه واردات پرهزینه این محصولات به کشور را کاهش دادند. این تلاش دانش بنیان از سال 86 تا به امروز توانسته بخش بزرگی از نیاز صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، هوایی و فولادی کشور را به صورت بومی مرتفع کند.

رفع نیاز صنعت نفت و گاز با شیرهای فشار قوی دانش بنیان

شیرهای با قطر بالای 20 سانتی متر و فشار بالای 60 بار و شیرهای با قطر بالای 15 سانتیمتر و فشار بین 15 تا 60 بار این شرکت محصولاتی است که تایید دانش بنیانی دارد.

انواع ولوهای صنایع نفت و گاز از جمله تجهیزات و ملزومات بسیار مهم و حائز اهمیت در صنعت نفت و گاز محسوب می شوند. شیرآلات صنایع نفت و گاز هر کدام متناسب با نوع کارایی و نحوه کاربری در طیف بسیار وسیعی مورد استفاده قرار می گیرند.

بر همین اساس، کارکرد اصلی و مهم شیرهای صنعتی یا ولوها حفاظت و کنترل از دستگاه های تحت فشار، ممانعت از نشت و بازگشت سیالات، تنظیم میزان مایعات مد نظر و وصل یا قطع کردن جریان گازها و سیالات به طور کامل و همینطور تنظیم و کنترل دما و فشار، به شمار می رود.

یک شرکت دانش بنیان به صورت تخصصی با شرکت های پالایشگاهی و پتروشیمی در زمینه ساخت قطعات خاص کمپرسور و قطعات ابزار دقیق کار می کند. این شرکت در حال حاضر جزء سامانه تامین الکترونیکی کالای صنعت نفت (AVL) است.

ابزار دقیق هم ادواتی هستند که بر حسب نوع کمیت مورد نیاز واحد تحت کنترل، اعم از فشار، دما، دبی، سطح و غیره با توجه به شرایط و استانداردهای تعین شده، انتخاب و مورد استفاده قرار می گیرند. ابزار دقیق در حقیقت زیر ساخت یک سیستم کنترل و اتوماسیون را تشکیل می دهند ابزاری مانند انواع سنسور، کنترلر، نشان دهنده، ترانسمیتر، رکوردر و غیره. این ابزار وظیفه اندازه گیری، انتقال، نمایش، ثبت و کنترل پارامترهای مهم فیزیکی را در فرایند های صنعتی به شکلی دقیق بر دوش دارند.

به گفته ناهیدالسادات میرصانع مدیر عامل این شرکت دانش بنیان، فعالیت اصلی شرکت، به صورت تخصصی طراحی و ساخت ولوهای ساکشن و دیسشارژ (ولوهای مکش و دهش کمپرسورهای رفت و برگشتی) و اقلام داخلی آنها مانند دیسک و سیت و گارد و فنر و غیره و همچنین انواع چک ولو و اکچویتور است.

آن طور که این فعال دانش بنیانی می گوید: 90% محصولات تولید شده در این شرکت برای نخستین بار در ایران ساخته شده اند. تحریم ها و بالا بودن قیمت ها باعث شده که این محصولات را به صورت کاملا بومی تولید کنیم. این کار به کاهش صددرصدی خروج ارز منجر شده است.

میرصانع ادامه می دهد: محصولات شرکت بسیار با کیفیت و مطلوب تولید می شود و تمایل زیادی به صادرات این محصولات داریم. برخی زیرساخت ها را هم برای این کار فراهم کرده ایم؛ اما هنوز شرایط و فضای مناسبی برای صادرات فراهم نشده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 7 مهر 1399 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 1300

به "رفع نیاز صنعت نفت و گاز با شیرهای فشار قوی دانش بنیان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رفع نیاز صنعت نفت و گاز با شیرهای فشار قوی دانش بنیان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید