سنی ها عراق چه دستوری به مجلس البناء داده اند؟

به گزارش مجله ابوذریون، ایسنا نوشت: همچنان معرفی نامزدی برای پست نخست وزیری عراق محور اعتراضات مردمی در این کشور است این در حالی است که هیئت رهبری ائتلاف القوی العراقیه (گروه های عراقی) در بغداد تشکیل جلسه داده و به اجماع آرا مصوب کرده که ائتلاف اللبناء نامزدی جدید برای نخست وزیری معرفی کند.

سنی ها عراق چه دستوری به مجلس البناء داده اند؟

هیئت رهبری ائتلاف القوی العراقیه در بغداد به ریاست محمد الحلبوسی (رئیس مجلس عراق) و محمد تمیم رئیس ائتلاف درباره معرفی نامزدی برای نخست وزیری تشکیل جلسه داد و به اجماع آرا بیان نمود که ائتلاف البناء نامزدی جدید برای نخست وزیری معرفی کند به این ترتیب ائتلاف القوی بزرگترین فراکسیون سنی ها در مجلس حمایت خود از قصی السهیل برای ریاست دولت آینده را پس گرفت.

ائتلاف القوی حدود 40 کرسی از مجموع 329 کرسی مجلس را در اختیار دارد و یکی از فراکسیون های پیوسته به ائتلاف البناء است که غالبا از گروه های شیعه در راس آن الفتح و ائتلاف دولت قانون تشکیل شده است.

ائتلاف البناء قصی السهیل را نامزد نخست وزیر عراق کرده است و ائتلاف البناء در بیانیه خود آورده است: می خواهیم به شرکایمان در ائتلاف البناء بگوییم نامزدی برادر السهیل مطابق با خواسته های مرحله کنونی نیست و اکثریت گروه ها بر سر او اجماع ندارند.

این ائتلاف سنی افزوده است، هرگز از نامزدی که حمایت اکثریتی نداشته و از توافقی سیاسی برخوردار نباشد حمایت نمی کند زیرا نامزدی که بخواهد اداره کشور را در شرایط حساس و استثنایی مثل شرایط حاضر برعهده بگیرد باید بیشترین حمایت مردمی را داشته باشد.

در ادامه بیانیه این ائتلاف آمده است: شرایط کنونی به دلیل اتخاذ تصمیماتی حزبی صرف ما را به چالش کشانده و این مساله موجب آشوب اجتماعی و کینه توزی در جامعه می شود.

هیئت رهبری ائتلاف القوی (ائتلاف گروه های سنی) گفته است، ائتلاف البناء به جای قصی السهیل که با مخالفت معترضان روبه رو شده نامزد دیگری را برای نخست وزیری معرفی کند.

براساس اطلاعات شبکه المیادین، نشستی نیز از سوی ائتلاف البناء در منزل هادی العامری، دبیرکل سازمان بدر و رئیس ائتلاف الفتح با موضوع انتخابات عراق و نیز بررسی نام نامزدی برای نخست وزیر برگزار شد؛ نامزدی که ترجیح داده می شود فردی مستقل باشد.

براساس اطلاعات شبکه المیادین، نام استاندار بصره و یکی از شخصیت های حقوقی به دایره نامزدهای نخست وزیری اضافه شده است.

قیس خزعلی، دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق هم تاکید کرده است، تظاهرکنندگان ویژگی های نامزد نخست وزیری در راس آن اینکه فردی مستقل باشد، ارائه کرده اند.

ائتلاف النصر نیز معتقد است اختلاف بر سر معین فراکسیون اکثریت مجلسی اختلاف بر سر منافع سیاسی است نه اختلاف بر سر دلایل قانونی در این باره.

این ائتلاف در بیانیه ای بیان نمود: دلیل اختلاف نظر در این باره تفاوت دیدگاه ها در خصوص منافع سیاسی و نه دلایل قانونی است.

در بیانیه ائتلاف النصر تاکید شده است، کسانی که تا دیروز این ائتلاف را فراموش کرده بودند و کابینه را تشکیل دادند، امروز از آن برای تشکیل دولت دعوت می کنند.

ائتلاف النصر عراق در ادامه بیانیه خود آورد: دولت نه بر اساس اشتراک منافع، کلاهبرداری و زورگویی بلکه باید با قانون، مسؤولیت پذیری و منافع ملی ایجاد شود.

در ادامه بیانیه ائتلاف النصر تاکید شد: امروز مهم ترین مساله، ماموریت دوره موقت است که دولت آینده باید به آن پایبند باشد و لازم است دولت آینده مستقل از کنترل فراکسیون ها و قادر به برگزاری انتخاباتی شفاف و نیز عمل به خواسته های قانونی مردم باشد.

حزب الدعوه اسلامیه نیز هیچ نامزدی معینی را برای این پست معرفی نکرده است و فراکسیون دولت قانون که جزئی از ائتلاف البناء بوده موضعی گروهی طبق چارچوب قانون اساسی دارد.

نوری مالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون و هادی العامری، رئیس ائتلاف الفتح و فالح الفیاض، رئیس ائتلاف العقد الوطنی و الحلبوسی سندی رسمی را به رئیس جمهوری ارائه کرده اند که قصی السهیل، وزیر آموزش عراق را به عنوان نامزد نخست وزیری عراق معرفی می کند.

در مقابل جعفر موسوی، سخنگوی مقتدی صدر بیان نمود، فراکسیون اکثریت یا بزرگترین فراکسیون به لحاظ عددی توافقی به منزله دور زدن دموکراسی و خیانت به ملت و موفقیت تمایلات گروه های سیاسی است.

ائتلاف البناء اخیرا اعلام کرده که آن فراکسیون اکثریت است و در این باره سراغ رئیس جمهوری و رئیس دادگاه فدرال خواهد رفت.

دادگاه عالی فدرال نیز تصریح کرده که فراکسیون بزرگتر یعنی فراکسیونی که بعد از انتخابات از یک لیست یا دو لیست و بیشتر تشکیل شده باشد.

در سایه این کش و قوس سیاسی مردم همچنان در شهرهای مختلف عراق در اعتراض به نامزدی از ائتلاف البناء تظاهرات می کنند.

تظاهرکنندگان در میدان التحریر بغداد با نامزدهای معرفی شده از سوی احزاب نظیر اسعد العیدانی، استاندار بصره و عبدالحسین عبطان، وزیر سابق ورزش مخالفت کردند.

تظاهرکنندگان جهت محمد قاسم که بزرگترین جهت میانبر در مرکز بغداد است را از دو جهت بستند. همچنین تظاهرکنندگان در منطقه حسینیه جهت اصلی ارتباطی بغداد با استان های شمالی را مسدود کردند.

در میسان تظاهرات گسترده ای در محکومیت ترغیب محمد الحلبوسی به معین نامزدی از حزب البناء برگزار شد.

همزمان در کربلا نیز تظاهرکنندگان مقر استانداری را در تلاش برای ورود به به ساختمان محاصره کردند. در همین حال تظاهراتی شبانه در بصره در مخالفت با تلاش های فراکسیون های سیاسی برای تحمیل نامزدهایی غیرمستقل برگزار شد.

صدها تظاهرکننده نیز به خیابان های الحله آمدند و خواستار قانون انتخابات فردی عادلانه شدند و تهدید کردند در صورت انتخاب نخست وزیری خارج ازچارچوب خواسته های تظاهرکنندگان سطح اعتراضات خود را افزایش می دهند.

این در حالی است که جلسه مجلس عراق به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد اعضا به امروز (سه شنبه) موکول شد.

312 23310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 23 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 759

به "سنی ها عراق چه دستوری به مجلس البناء داده اند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سنی ها عراق چه دستوری به مجلس البناء داده اند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید