فارس من، چرا مالیات 10 درصد از حقوق اساتید حق التدریس کسر می شود؟

به گزارش مجله ابوذریون، معاون سابق پژوهشی وزارت علوم معتقد است عدم وجود نظام تجمیع در کنترل کردن مجموع درآمد ها باعث کسر 10 درصد مالیات از پرداختی های حق التدریس ها با پرداختی کم شده است.

فارس من، چرا مالیات 10 درصد از حقوق اساتید حق التدریس کسر می شود؟

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، سامانه فارس من سامانه ای است که مخاطبان خبرنگاران می توانند از طریق آن مسائل خود در تمام حوزه ها را مطرح کنند تا خبرنگاران خبرنگاران این مسائل را پیگیری کرده و پاسخ آن را از مسؤولان دریافت کنند.

مخاطبان خبرنگاران موضوع چرا اقتصادیات 10 درصد از حقوق ناچیز اساتید حق التدریس کسر می شود؟ را مطرح کرده و تاکید کردند که طبق تبصره های 1 و 2 قانون اقتصادیات های مستقیم و وضع مقررات قانونی از حقوق اساتید حق التدریس 10 درصد به عنوان اقتصادیات کسر می شود. در حالی که با شرایط فعلی دانشگاه هاکاهش چشم گیر واحدهای درسی مدرسین حق التدریس به دلیل کمبود دانشجو بخصوص در دانشگاه آزاد و پیام نور و پرداخت ناچیز به مدرسین حق التدریس، مبلغ پرداختی توسط دانشگاه به هر مدرس بسیار کم بوده و طبق قانون وقتی حقوق از حد تعیینی کمتر باشد به آن اقتصادیات تعلق نمی گیرد. از خبرنگاران تقاضامندیم پیگیر این مطالبه به حق مدرسین حق التدریس دانشگاهی جهت اصلاح بندهای قانونی مذکور در مجلس شورای اسلامی باشد.

مخاطبان فارس من از خبرنگاران خواستار گفت وگو با مسؤولان شدند که خبرنگاران خبرنگاران برحسب وفای به عهد این موضوع را پیگیری کردند.

کسر اقتصادیات 10 درصد از حقوق حق التدریس ها بالا است

سید داود محمدی عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بر این باور است که دریافت اقتصادیات یک امر قانونی و مسلم است و هر کسی که دریافتی و درآمدی دارد باید اقتصادیات آن را بپردازد.

وی با بیان اینکه عموما از کارمند های دولت به طور تعریف شده اقتصادیات 10 درصد اخذ می شود، یادآور شد: بعضی از منابع درآمدی و افراد یا مشاغلی که درآمد بالا دارند سعی می کنند به هر شکلی از پرداخت اقتصادیات فرار کنند.

محمدی در ادامه با بیان اینکه میزان اقتصادیات کسر شده باید متناسب با دریافتی و شغل باشد، خاطر نشان کرد: کسر اقتصادیات 10 درصد از حقوق حق التدریسی بالاست و باید این کار عادلانه تر صورت بگیرد.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر بازنگری در کسر اقتصادیات از حقوق حق التدریس ها ، گفت: قطعا می توان در مورد کسر اقتصادیات 10 درصد از حقوق حق التدریس ها در مجلس صحبت کرد.با توجه به سختی این شغل پرداختی آن عادلانه نیست بنابراین دریافت کسر اقتصادیات 10 درصد رقم بالایی است.

کسر اقتصادیات فقط خاص اساتید حق التدریس نیست

محمد مهدی مهدی نژاد نوری معاون سابق پژوهشی وزارت علوم معتقد است که به طور کلی هر نوع درآمدی در کشور مشمول اقتصادیات می شود و فقط خاص اساتید حق التدریس نیست.

عدم وجود نظام تجمیع در کنترل کردن مجموع درآمد ها باعث کسر 10 درصد اقتصادیات از پرداختی های حق التدریس ها با پرداختی کم شده است

وی اضافه نمود: ممکن است یک استاد 2 واحد تدریس کند اما استاد دیگری 10 واحد در دانشگاه های مختلف تدریس کند. به همین دلیل اگر اطلاق به حق التدریس ناچیز کنیم امری کلی نیست و اگر پرداختی ناچیز است 10 درصد اقتصادیات هم برای این فرد ناچیز است. یعنی این امر نسبی است و مطلق نیست که بگوئیم مثلا فلان عدد را از حقوق همه کسر کنند.

معاون سابق پژوهشی وزارت علوم خاطر نشان کرد: اگر کسی پیشنهاد کند که مثلا تا مبلغ تعیینی در مجموع از معافیت اقتصادی برخوردار باشند باید در این صورت یک سیستم دیده بانی و کنترل وجود داشته باشد که هر فرد چند دانشگاه حق التدریس کار می کند.اگر یک استاد در 3 دانشگاه حق التدریس کار کند سر جمع 3 میلیون است یعنی 3 تا 1 میلیون تومان دریافت می کند که این نیازمند یک سیستم تجمیع حقوق است که این سیستم وجود ندارد بنابراین تصمیم به اخذ 10 درصد اقتصادیات گرفته شده است.

مهدی نژاد نوری گفت: دولت حقوق های پایین را از اقتصادیات معاف کرده است و افرادی که حقوق بالاتر دریافت می کنند را نیز با یک عدد تعیین ملزم به پرداخت اقتصادیات می کند. اما این کار را دولت برای جاهایی که درآمد آنها متمرکز، یکجا و تعیین است انجام داده است.

وی اضافه نمود:اما در مورد حق التدریس ها با دریافتی کم که ممکن است هیچ شغل دیگری نیز نداشته باشند عدم وجود نظام تجمیع در کنترل کردن مجموع درآمد ها باعث شده که نتوان تلقی کرد که جزء حداقل بگیران هستند بنابراین از آن اقتصادیات کسر نکنند ولی چون امکان نظارت وجود ندارد کسر اقتصادیات متفاوت نیست.

حق التدریسی ها معاف از اقتصادیات شوند

میر حمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی می گوید با توجه به اینکه بخشی از جامعه با حقوق های پایین از پرداخت اقتصادیات معاف هستند اصولا باید همه افراد حق التدریسی هم معاف از اقتصادیات باشند. مبلغی که این اساتید دریافت می کنند حتی به اندازه حداقل حقوق بر اساس حقوق قانون کار هم نیست چون پراکنده و تعداد ساعات کمی را به تدریس مشغول هستند.

کسر اقتصادیات از افراد در دسترس نیاز به تشکیلات مستقل ندارد

وی اضافه نمود: در مجموع اساتیدی که به عنوان موظفی انجام وظیفه می کنند و حقوق می گیرند و یک وقت اضافه هم برای تدریس در دانشگاه ها به صورت حق التدریس می گذرانند مبلغ زیادی دریافت نمی کنند. اگر ما واقعاً به دنبال اخذ اقتصادیات هستیم، قرار نیست که حقوق افرادی که در دسترس ما واقع شده است را چه خودشان بدانند و یا ندانند را به صورت اتوماتیک کم کنیم و بعد بگوییم این میزان اقتصادیات کسر شده است. اگر این را به عنوان اخذ اقتصادیات محاسبه کنیم تشکیلات مستقلی هم در کشور برای آن لازم نیست.

درآمدهای کلان و میلیاردی در جاهای مختلف را برای کسر از اقتصادیات شناسایی کنیم

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: درست این است که درآمدهای کلان و میلیاردی در جاهای مختلف را برای کسر از اقتصادیات شناسایی کنیم خصوصاً کسانی که کارمند دولت نیستند. باید تمام تلاش مان را برای دریافت اقتصادیات از چنین افراد و مشاغلی قرار دهیم هر چند این کار سخت است اما ارزشمند است و قطعا بخشی از مسائل جامعه را حل خواهد کرد. بنابراین باید به شناسایی و بررسی مستندات در مورد افراد با درآمد بالا بپردازیم.

میرزاده در پاسخ به این خواسته مخاطبان فارس که خواستار اصلاح بندهای قانونی مجلس شورای اسلامی بودند، توضیح داد:من خلاء قانونی در مورد این قضیه نمی بینم چون قانون برای حقوق های پایین تعیین شده است اینکه کارمند دولت بخواهد اضافه کار داشته باشد و اساتید حق التدریس باشند نیاز به مصوبه قانونی مجلس شاید نباشد.

حق التدریس ها از اقتصادیات معاف شوند

وی ادامه داد: البته می توان این مسأله را بررسی کرد که مبلغ کلان حق التدریسی چه اندازه است آیا اگر کل آن جمع شود عدد قابل توجهی است یا نه، اما در مجموع نظر من این است که این بخش از جامعه را می توان از پرداخت اقتصادیات معاف کرد و در مقابل از آن جاهایی که اطلاعاتش در اختیار ما نیست و تلاش زیادی برای جمع کردن اطلاعات آنها لازم است را مورد بررسی قرار دهیم و اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم می توان اقتصادیات مربوط به حق التدریس ها را در یک یا دو پروژه جمع کرد.

اصل پرداخت اقتصادیات برای تمام اقشار در صورت تناسب با سطح اقتصادی افراد قابل قبول است

غلامرضا گودرزی معاون آموزشی تحصیلات تکمیلی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: بر اساس یک مبنای کلی می توان گفت با توجه به بحث های اسلامی و علمی که در زمینه کسر اقتصادیات از درآمد هر فرد وجود دارد اصل پرداخت اقتصادیات درست و الزامی است.

کسر اقتصادیات باید برای همه اقشار جامعه وجود داشته باشد

وی اضافه نمود: در کنار این اصل ملاحضاتی نیز وجود دارد ؛ اول اینکه کسر اقتصادیات برای همه اقشار جامعه یعنی اعضای هیأت علمی، بازاری ها، کارگر ، کارمند و هنرمند و هنر پیشه وجود داشته باشد. هر کسی درآمدی کسب می کند باید اقتصادیات آن را بدهد مگر جاهایی که ملاحضات سیاست گذاری در مورد کسر اقتصادیات وجود دارد که در این مورد هم باید علمی، حساب شده و هدف دار اقدام کرد.

ضریبی که برای کسر اقتصادیات در نظر گرفته می شود باید متناسب با سطح افراد باشد

معاون آموزشی تحصیلات تکمیلی دانشگاه امام صادق اضافه نمود: نکته دوم ضریبی که برای کسر اقتصادیات محاسبه می شود باید متناسب با سطح افراد باشد. در بعضی از مواقع مشاهده شده میزان کسر از اقتصادیات برای نیرویی که نخبگی و تلاش داشته نسبت به نیرویی که کمتر تلاش کرده بیشتر بوده است. البته این نکته در همه جا اینگونه نیست.این مطلب به این معناست که باید در همه جا میزان کسر اقتصادیات با درآمد فرد یکسان و برای فرد توجیه داشته باشد.

عدد معین شده دولت برای اقتصادیات باید با واقعیت های زندگی و شرایط اقتصادی افراد سازگار باشد

گودرزی نکته سوم در مورد ملاحضات لحاظ شده در مورد کسر اقتصادیات را چنین اعلام کرد و گفت: دولت در قالب طرح های بودجه ای عدد و قاعده ای برای حذف حدی از اقتصادیات دارد. اینکه دولت چه عددی برای کسر اقتصادیات معین می شود مسلما با توجه به نظرات کارشناسی و کار های تحقیقاتی مجلس و دولت صورت می گیرد که این عدد باید با واقعیت های زندگی و شرایط اقتصادی سازگار باشد که فشار مضاعفی به اقشار کم درآمد وارد نشود و از طرف دیگر دولت بتواند تامین اقتصادی نیز داشته باشد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 24 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 953

به "فارس من، چرا مالیات 10 درصد از حقوق اساتید حق التدریس کسر می شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فارس من، چرا مالیات 10 درصد از حقوق اساتید حق التدریس کسر می شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید