فضای جشنواره تجسمی فجر امسال بازتر بود

به گزارش مجله ابوذریون، یک هنرمند نقاش از منظر خود توضیحاتی را درباره دلیل حضور نشدن اغلب هنرمندان بنام در جشنواره تجسمی فجر ارائه داد.

فضای جشنواره تجسمی فجر امسال بازتر بود

بیش از 10 سال از برگزاری جشنواره تجسمی فجر می گذرد ولی با این حال عده ای معتقدند که این جشنواره در این سال ها با وجود تلاش های مسئولین برگزار کننده اش، دستاورد چندانی نداشته و بیشتر شکل و حال یک جشنواره فرمایشی و رویداد کارمندی را دارد. با این حال به نظر می رسد امسال با حضور گالری ها فضای بهتری برای جشنواره رقم بخورد. به همین دلیل سلسله گفت وگوهایی با بعضی از هنرمندان تجسمی داشتیم تا نظر آنها را درباره علت این امر و راه حل پیشنهادیشان برای بهبود این مسائل بدانیم.

لیلا ویسمه نقاش در گفت و گو با خبرنگاران درباره بحث آسیب شناسی جشنواره تجسمی فجر گفت: خود من هیچ گاه در جشنواره تجسمی فجر شرکت نکرده ام چراکه جزو اهداف و در راستا کاری من نبوده است. البته دلیل اینکه چرا هنرمندان مطرح و دارای جایگاه، خیلی کم از جشنواره تجسمی فجر استقبال کرده اند این بوده که ما همیشه در جشنواره ها با فیلترها و محدودیت های مختلف روبرو بوده ایم و این امر در نهایت منجر به حذف اغلب هنرمندان و اتفاقات خوب شده است.

او ادامه داد: در این سال ها بعضی از هنرمندان چه در فضای تجسمی و چه در فضای سینمایی یا موسیقی به نشانه اعتراض در جشنواره هایی مانند فجر شرکت نکرده اند. البته الآن به نظر می رسد که فضای جشنواره تجسمی فجر تا حدودی بهبود یافته چراکه گالری ها به همراه هنرمندانشان در جشنواره شرکت داشته اند و یک کار گروهی را به مناسبت فجر انجام داده اند.

ویسمه بیان نمود که کمتر پیش می آید هنرمندان در عرصه تجسمی کنار هم جمع شوند و به صورت گروهی کارهایشان را ارائه دهند.

او اضافه نمود: ما در عرصه تجسمی نمایشگاه های بزرگ بین المللی و فضای آزاد نداریم. به نظر من دلیل اینکه امسال از جشنواره تجسمی فجر استقبال شد این بود که هنرمندان فضا را باز دیدند و آن را به عنوان یک موقعیت تلقی کردند تا بتوانند کارهایشان را در کنار یکدیگر به نمایش بگذارند و یک اتفاق فرهنگی و هنری را به وجود بیاورند.

این هنرمند معتقد است که برگزیدگان جشنواره تجسمی فجر به دلیل اعتبار لازم نداشتن جشنواره، نتوانسته اند با استفاده از عنوان منتخب شدنشان در این رویداد برای پیشرفت خود استفاده کنند.

او ادامه داد: اغلب فعالیت های فرهنگی و هنری دولتی فرمایشی بوده اند و یا اینکه با دلایل شخصی برگزار شده اند، به همین دلیل اعتبار لازم را نداشتند. همچنین هیچ گاه در این جشنواره ها اجازه داده نشد که کاملاً حق به حق دار برسد.

البته ویسمه در ادامه با تأکید بر اینکه تا به حال در جشنواره تجسمی فجر شرکت نکرده، گفت که کلیه صحبت هایش بر اساس اطلاعات پیشین و نظرات شخصی اوست.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 31 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 191

به "فضای جشنواره تجسمی فجر امسال بازتر بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فضای جشنواره تجسمی فجر امسال بازتر بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید