موضع شدیداللحن عراق، سکوت ترکیه

به گزارش مجله ابوذریون، ساعاتی پس از حمله پهپادی ترکیه به خودروی حامل 2 مقام ارشد مرزبانی عراق، مجلس عربی خواهان مداخله فوری شورای امنیت به این تعرض آشکار شد. دولت عراق نیز سفیر ترکیه را به وزارت خارجه فراخواند.

موضع شدیداللحن عراق، سکوت ترکیه

به گزارش شبکه خبری الجزیره، این حمله ظهر سه شنبه در منطقه مرزی برادوس (سیدکان) اربیل در شمال عراق رخ داد که در پی آن محمد رشید سلیمان و زبیر حالی تاج الدین به همراه راننده شان کشته شدند. بنابر اطلاعیه ارتش عراق، این نخستین باری است که از اواسط ژوئن و شروع عملیات جدید نظامیان ترکیه برای سرکوب حزب کارگر کردستان (پ ک ک) در شمال عراق، نظامیان کشور میزبان هدف حمله نهاده شده اند. این در حالی است که عراق تا به امروز دو بار سفیر ترکیه را برای پاسخگویی به ناآرامی اخیر در اربیل احضار نموده است. با وجود این شرایط ترکیه همچنان نسبت به وقایع اخیر سیاست سکوت را پیش گرفته و با این استدلال که عدم مداخله دولت مرکزی عراق و مقامات اقلیم کردستان برای مقابله با حملات پ ک ک به ترکیه، این کشور را مجبور به استقرار نظامی و عملیات های خشونت آمیز در اربیل نموده است، بر عملیات خود می افزاید.

فرضیه های مبهم

آنطور که احسان چلابی، شهردار سیدکان و شماری از منابع مطلع اعلام نموده اند پس از درگیری های روز سه شنبه پ ک ک و نظامیان محلی عراق، مقامات ارشد مرزی در راستای کاهش تنش ها، برای برگزاری جلسه محرمانه با سران پ ک ک، راهی مقر این گروه بودند که خودرویشان مورد اصابت پهپاد ترکیه نهاده شد و منهدم شد. مقامات امنیتی عراق همچنین کشته شدن 5 نفر دیگر را نیز تأیید نموده اند اما هنوز هویت آنها اعلام نشده است.

احتمال قطع روابط ترکیه و عراق

تحلیلگران رویترز بر این باورند که کشته شدن مقامات ارشد عراقی توسط ترکیه روابط دو کشور را تحت تأثیر قرار خواهد داد. نخستین ترکش های این حمله نیز ساعاتی پس از بیانیه ارتش عراق، با احضار سفیر ترکیه و لغو سفر وزیر دفاع آن به بغداد بر پیکر این رابطه نشست. ایسنا به نقل از پایگاه خبری عربی 21 درباره این بیانیه وزارت خارجه عراق نوشت: عراق بشدت حمله و تجاوز آشکار ترکیه در منطقه سیدکان در اقلیم کردستان را محکوم می نماید. وزارت خارجه سفیر ترکیه در این کشور را احضار نموده و مراتب اعتراض شدیداللحن کشور تحویل وی خواهد شد. در همین حال حسن کریم الکعبی، معاون اول مجلس عراق نیز تجاوزات ترکیه را نقض آشکار قوانین بین المللی خواند و خواهان مداخله فوری شورای امنیت سازمان ملل شد. وی تأکید کرد این تعرض ها در روابط دو کشور تأثیر منفی می گذارد. سید عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق هم در پیامی این حمله را محکوم کرد و گفت: از دولت عراق می خواهیم که به اقدامات لازم برای حفاظت از حاکمیت ارضی کشور دست زند و از ترکیه نیز می خواهیم که به اصول حسن همجواری و چارچوب های مشخص شده در روابط بین المللی پایبند باشد.

در همین حال مشعل بن فهم السلمی، رئیس مجلس عربی با حمایت از عراق بر مداخله شورای امنیت برای کنترل حملات ترکیه تأکید کرد. علاوه بر مجلس عربی، احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب اقدام ترکیه را محکوم کرد. اقلیم کردستان عراق نیز با محکوم کردن این حمله، از ترکیه و گروه پ ک ک خواست اختلافاتشان را در خارج از خاک این کشور حل و فصل نمایند تا شهروندان این کشور تاوان اختلافات آنها را ندهند. احزاب عراق هم موضع گیری دولت را به نقد کشیدند. به گزارش ایسنا، فاضل جابر، نماینده ائتلاف فتح موضعگیری دولت مرکزی، مجلس و دولت اقلیم کردستان را ضعیف خواند و زمینه ساز تکرار تعرض ترکیه دانست. محمود الربیعی، سخنگوی دفتر سیاسی جنبش الصادقون، ائتلاف النصر و گروه عصائب اهل الحق نیز خواهان واکنش جدی دولت و مقامات عراقی در برابر اقدامات ترکیه و مداخله شورای امنیت شدند. در شرایطی که عراق درگیر واکنش به این حادثه بود، شامگاه سه شنبه منطقه سبز بغداد مورد اصابت موشک کاتیوشا نهاده شد. به گزارش خبرگزاری آناتولی، این حمله ساعاتی پس از هدفگیری کاروان نیروهای امریکایی در منطقه التاجی شمال بغداد رخ داد اما تلفات جانی و اقتصادی نداشت. همچنین رسانه های امنیتی عراق اعلام کردند یک موشک کاتیوشای آماده شلیک نیز در نزدیکی پایگاه الرشید در بغداد کشف شده است. ، ایران

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 10 مهر 1399 بروزرسانی: 10 مهر 1399 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 1307

به "موضع شدیداللحن عراق، سکوت ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موضع شدیداللحن عراق، سکوت ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید