ورود واکسن ایران و کوبا به فاز عظیم انسانی در اسفند

به گزارش مجله ابوذریون، به گزارش خبرنگاران، دکتر علیرضا بیگلری امروز با حضور در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به اینکه واکسن کرونای ایران و کوبا اسفندماه وارد فاز عظیم آزمایش انسانی می گردد، یادآور شد: مردم ایران سال هاست که به واکسن ایرانی اعتماد کردند، لذا مطمئن باشند در خصوص واکسن کرونا هم با پایشی که انجام می گردد امنیت آن با اتکا به دانشمندانی که هیچ تعارض منافع ندارند، در وزات بهداشت پیگیری می گردد.

ورود واکسن ایران و کوبا به فاز عظیم انسانی در اسفند

رئیس انستیتو پاستور ایران با اشاره به اینکه خوشبختانه در ایران از تمام روش ها برای ساختن واکسن کرونا اقدام شده است، گفت: همین الان سه برنامه فراوری قطعی برای واکسن داریم که اولین آن واکسن شرکت برکت بود که وارد مرحله کارآزمایی بالینی شد و خوشبختانه فاز یک خود را تا اینجا پیروز پیش برده است.

وی ادامه داد: امیدواریم تا آزمون های بعدی نهایی شدن فاز یک و فازهای بعدی هم پیش برود که در این صورت می تواند یکی از واکسن های پیروز باشد.

بیگلری ادامه داد: واکسن فراوریی مشترک ایران، کوبا که ساخت آن توسط انستیتو پاستور ایران و کشور کوبا در حال اجرا است نیز مطالعات بالینی خود را با پیروزیت پشت سر گذاشته، این واکسن فاز یک کارآزمایی بالینی خود را در کشور کوبا با پیروزیت پشت سر گذاشته و قسمت اول فاز یک نهایی شده و فاز دو آن نیز در حال اجراست که به زودی تمام می گردد.

وی توضیح داد: ان شاالله در اواخر بهمن و اوایل اسفند فاز سه کلینیکال آزمایش بالینی آنکه فاز نهایی آن است، همزمان در دو کشور ایران و کوبا آغاز خواهد شد و پس از پیروزیت به عنوان یک واکسن ایمن و واکسنی که کارایی خوبی دارد، مورد استفاده همگانی قرار می گیرد.

بیگلری در پاسخ به اینکه کدام یک از این واکسن ها مؤثرتر هستند مطرح نمود: با توجه به اینکه واکسن ها با روش های مختلف فراوری می شوند، هر کدام از آنها فواید و عوارضی دارند، واقعیت این است که در تمام جهان همه کشورهای فراورینماینده باید منتظر باشند تا واکسن ها فازهای بالینی را تمام نموده و وارد استفاده عمومی شوند آن وقت است که می توانیم بگوئیم کدام یک چه مزیتی نسبت به دیگری دارد.

وی در پاسخ به این سوال که کدام یک از واکسن های داخلی به لحاظ مراحل ساخت و آزمایش جلوتر از بقیه است شرح داد: واکسن مشترک ایران و کوبا که حدود هشت، نه ماه پیش با همکاری این دو کشور آغاز به طراحی شده از نظر کارآزمایی بالینی از بقیه جلوتر است، علاوه بر واکسن شرکت برکت و ایران و کوبا خوشبختانه واکسن مؤسسه رازی هم توانسته تأییدیه کمیته اخلاق را دریافت کند و در هفته های آینده وارد فاز کارآزمایی بالینی بر روی داوطلبان گردد.

رئیس انستیتو پاستور ایران در خصوص کوشش برای خرید واکسن خارجی نیز گفت: وزارت بهداشت در کوشش است که از منابع خارجی واکسن هایی که مورد احتیاج است در حد ضرورت برای گروه های در اولویت تأمین کند، در کنار آنها واقعاً کوشش خوبی برای فراوری واکسن های فراوری داخل و فراوری مشترک با دیگر کشورها در حال اجرا است.

وی در ادامه اضافه نمود: ولی در خصوص واکسن های فراوری داخل خوشبینانه ترین حالت این است که خردادماه می توانیم در صورت پیروزیت برنامه هایی که پیش می رود واکسن های فراوری داخل را برای واکسیناسیون عمومی داشته باشیم، در واقع زمان آزمایش واکسن های مشترک ایران برای فاز عظیم آزمایش انسانی اسفندماه خواهد بود، ولی واکسیناسیون عمومی موکول به خردادماه می گردد.

بیگلری با اشاره به اینکه انستیتو پاستور قدمتی صد ساله دارد و قدیمی ترین واکسن ساز در منطقه است، اظهار کرد: در بین کشورهای مسلمان تنها دو کشور ایران و اندونزی فعالیت واکسن سازی دارند و توانستند نام خودشان را به عنوان کشور واکسن ساز مطرح نمایند و این افتخاری برای کشور ماست که با توجه به دانش خوب و پیروزیت های عظیمی همچون ریشه کنی امراضی همچون آبله داشتیم، بتوانیم قدم های عظیمی در زمینه واکسن کووید هم برداریم.

وی در ادامه در خصوص فرآیند ساخت واکسن نوترکیب نیز توضیح داد: همه مادران ایرانی که برای واکسیناسیون فرزندان شان مراجعه کردند بیش از 90 درصد واکسن هایی که دریافت کردند فراوری انستیتو پاستور و مؤسسه رازی بوده و این دو مؤسسه از مهمترین مؤسسات فراورینماینده واکسن در جهان هستند، همین واکسن مشترک ایران و کوبا نیز واکسن نوترکیبی است که کونژوگه شده و آثار خوبی هم نشان داده و مؤسسه رازی هم از همین طریق استفاده نموده است.

وی با اشاره به اینکه انستیتو پاستور یار دیرین مردم ایران بوده و در بحران کرونا نیز با راه اندازی شبکه تشخیص کرونا و طراحی روش تشخیص با 300 آزمایشگاه در این حوزه پیروز عمل نموده، مطرح نمود: مردم ایران سال هاست که به واکسن ایرانی اعتماد کردند، لذا مطمئن باشند در خصوص واکسن کرونا هم با پایشی که انجام می گردد امنیت آن با اتکا به دانشمندانی که هیچ تعارض منافع ندارند در وزات بهداشت پیگیری می گردد تا بیش از استانداردهای جهانی مراحل خودش را به درستی پست سر بگذارد.

بیگلری اظهار کرد: چیزی که در کشور احتیاج داریم این است که صنعت واکسن سازی را توسعه دهیم، چون هر واکسنی که ساخته می گردد پوششی است که با استفاده از تکنولوژی آن می توانیم واکسن های دیگری را هم بسازیم لذا همگی باید اجازه دهیم فراورینمایندگان داخلی با قوت قلب در این زمینه پیش بروند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 3 اسفند 1399 بروزرسانی: 3 اسفند 1399 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 1595

به "ورود واکسن ایران و کوبا به فاز عظیم انسانی در اسفند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورود واکسن ایران و کوبا به فاز عظیم انسانی در اسفند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید