چین مجددا از سیاست آمریکا در قبال برجام انتقاد کرد

به گزارش مجله ابوذریون، سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش انتقادی به تمدید 90 روزه معافیت های هسته ای ایران توسط آمریکا گفت: برجام یک توافق چند جانبه است که شورای امنیت سازمان ملل آن را تایید نموده است و این توافق باید به صورت کامل و موثر اجرا گردد.

چین مجددا از سیاست آمریکا در قبال برجام انتقاد کرد

با تور چین سفری فراموش نشدنی را تجربه کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، هوا چوانینگ سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری هفتگی خود در روز آدینه (دیروز) ضمن واکنش نشان دادن به اقدام آمریکا در تمدید 90 روزه معافیت های هسته ای ایران، از مواضع ضد برجامی دولت دونالد ترامپ انتقاد نموده است.

به نوشته خبرگزاری دولتی شینهوا، سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین در پاسخ به سوالی درباره اقدام آمریکا در تمدید معافیت های هسته ای ایران گفت: برجام یک توافق چند جانبه است که شورای امنیت سازمان ملل آن را تایید نموده است. این توافق باید به صورت کامل و موثر اجرا گردد چرا که این کار برای رژیم بین المللی عدم اشاعه، صلح و ثبات خاورمیانه حیاتی است.

به گفته هوا چوانینگ، ترتیبات موجود در پروژه های همکاری هسته ای برجام و ساز و کارهای آن بین رژیم عدم اشاعه و برنامه صلح آمیز هسته ای توازن ایجاد نموده است و این موضوع در خدمت منافع همه طرف ها از جمله آمریکا است.

سخنگوی وزارت خارجه چین با اشاره به خروج آمریکا از برجام و مسئولیت چین و انگلیس در برنامه های مربوط به رآکتور آب سنگین اراک اضافه کرد، طرف های باقیمانده در برجام از قبیل از مواضع پکن در قبال اجرای پروژه های مرتبط با اراک حمایت حمایت نموده اند.

این مقام چینی با انتقاد دوباره از مواضع ضد ایرانی آمریکا، بر مخالفت قاطعانه پکن با تحریم های فراسرزمینی واشنگتن علیه تهران تاکید نمود و گفت که چین به همکاری با دیگر کشورها برای اجرای موثر برجام ادامه خواهد داد.

جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا پنج شنبه هفته گذشته از تصمیم واشنگتن برای تمدید 90 روزه معافیت های تحریمی مربوط به همکاری های هسته ای با ایران ذیل توافق هسته ای اطلاع داد و گفت: فکر می کنم مسئله این است که ما فعالیت هسته ای آن ها را بسیار بسیار به دقت زیر نظر داریم. این هم یک تمدید کوتاه 90 روزه است.

همکاری های صلح آمیز هسته ای با ایران، یکی از بندهای توافق هسته ای سال 2015 با گروه 1+5 (برجام) بوده است. بر این اساس، دولت باراک اوباما معافیت هایی را برای بعضی از تحریم های یکجانبه مربوط به صادرات اقلام قابل استفاده در برنامه هسته ای به ایران، صادر کرد.

دولت کنونی آمریکا که 18 اردیبهشت ماه 1397 در اقدامی غیرقانونی آمریکا از برجام خارج شد، سه ماه قبل بعضی از این معافیت ها، از جمله معافیت از تحریم خرید آب سنگین و اورانیوم با غنای پایین از ایران را لغو کرد و ایران در واکنش به مواضع واشنگتن از کاهش تعهدات برجامی خود اطلاع داد و بیان کرد دیگر به سقف های مشخص شده در نوافق هسته ای برای ذخایر این دو فرآورده، پایبند نخواهد بود.

آنطور که پایگاه آمریکایی المانیتور این هفته گزارش داد، کشورهای اروپایی از بیم فروپاشی توافق هسته ای، با واشنگتن رایزنی نموده اند که دستکم معافیت های باقی مانده را، تمدید کند. امکان صادرات اقلام لازم برای ارتقاء رآکتور آب سنگین اراک و ایجاد مرکز فراوری ایزوتوپ های پایدار در سایت فردو، از جمله مواردی است که ذیل این معافیت ها قرار می گیرند.

پیشتر روزنامه آمریکایی واشنگتن پست گزارش داده بود که بولتون با تمدید این معافیت ها مخالف است، اما شخص دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نگران است که عدم تمدید معافیت های مربوط به اراک و فردو، ایران را به خروج کامل از توافق هسته ای وادارد. از این رو، او تصمیم به تمدید این معافیت ها گرفته است.

م

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 3 شهریور 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 293

به "چین مجددا از سیاست آمریکا در قبال برجام انتقاد کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین مجددا از سیاست آمریکا در قبال برجام انتقاد کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید