گزارش، رفقای سابق اردوغان رای کدام طرفداران را می قاپند

به گزارش مجله ابوذریون، جدیدترین نظرسنجی ها نشان می دهد که حضور قدرتمندانه علی باباجان و احمد داوود اوغلو در انتخابات آینده ترکیه٬ بیش از همه٬ به حزب عدالت و توسعه لطمه می زند.

گزارش، رفقای سابق اردوغان رای کدام طرفداران را می قاپند

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران٬ این روزها در ترکیه٬ بسیاری از رسانه های منتقد و مخالف اردوغان٬ معتقدند که حزب عدالت و توسعه و شخص اردوغان از اهداف و جهت پیشین خود دور شده و مشی اعتدال٬ دموکراسی و همسانی و مبارزه با رانت و فساد را کنار نهاده است.

به همین دلیل٬ بسیاری از مؤسسین و سران پیشین حزب حاکم٬ از صف یاران اردوغان جدا شده اند. تحلیل گران بر این باورند که این افراد می توانند رفته رفته در داخل نظام سیاسی ترکیه٬ زمینه های ایجاد یک جایگزین و آنتی تز قدرتمند را علیه اردوغان و تیم او به وجود بیاورند.

از رفاقت تا رقابت

علی باباجان٬ جوان ترین عضو مؤسس حزب عدالت و توسعه٬ در آخرین دهه سده بیستم٬ یک اقتصاددان جوان بود که در محافل بین المللی آمریکا و انگلیس٬ توجه شاگردان قدیمی مرحوم نجم الدین اربکان را به سوی خود جلب کرد.

عبدالله گل نیز که در حوزه اقتصاد درس خوانده بود٬ در همان دوران با باباجان دوست شد و این دوستی٬ بعدها منجر به عضویت باباجان جوان در جمع شاگردان قدیمی اربکان شد که از استاد خود جدا شده و حزب جدیدی را به نام حزب عدالت و توسعه تأسیس کردند و در این حزب٬ بیش از هر عنصر دیگری٬ به اقتصاددان و دیپلمات احتیاج داشتند.

باباجان به طور همزمان٬ هم آشنا و مسلط به محافل مالی و سرمایه جهانی بود و با بانک ها و نهادهای بین المللی جهانی ارتباط داشت و هم از توان آن برخوردار بود که با مقامات کشورها ارتباط برقرار کند. به همین خاطر٬ در پست وزارت امور خارجه خوش درخشید و بعدها در پست وزارت اقتصاد و معاونت مالی نخست وزیر نیز٬ مقتدرانه عمل کرد.

کسانی که با باباجان کار نموده و او را از نزدیک می شناسند٬ او را به عنوان وزیر دقیق و خسیسی می شناسند که به دولت اجازه تبذیر و ریخت و پاش نمی داد و در مشخص سیاست های پولی کشور٬ توجه ویژه ای به بخش فراوری داشت.

این در حالی است که وزیر فعلی اقتصاد و امور دارایی ترکیه٬ برات آلبایراک داماد ارشد اردوغان٬ به شکل بی حساب و کتاب٬ پول در اختیار نهادهای مختلف می گذارد و با افزایش سرسام آور مالیات های مختلف٬ نقدها فراوانی را به وجود آورده است.

قرار است باباجان به زودی یک حزب سیاسی تأسیس کند و چندر روز پیش٬ عبدالله گل رئیس جمهور سابق ترکیه نیز اعلام کرد که از حزب باباجان حمایت خواهد نمود.

احمد داوود اوغلو نیز یکی دیگر از رفقای سابق اردوغان است که راه صد ساله را یک شبه طی کرد. او با آن که حزبی نبود٬ در ظرف مدت کوتاهی از پست مشاور سیاسی نخست وزیر٬ به پست سفیر کبیر ارتقا داده شد و پس از آن وزیر امور خارجه٬ نماینده مردم قونیه در مجلس و نخست وزیر و رهبر حزب عدالت و توسعه شد.

حالا داوود اوغلو نیز از حزب عدالت و توسعه جدا شده و حزبی به نام حزب آینده تأسیس نموده است. با آن که روابط خوبی بین باباجان و داوود اوغلو وجود دارد اما ظاهراً مرام و منش لیبرالیستی باباجان با اندیشه های نئوعثمانی و محافظه کارانه داوود اوغلو نسبت و انطباق چندانی ندارد.

چرا اردوغان از گل و باباجان عصبانی است؟

جدیدترین نظرسنجی ها نشان می دهد که حضور قدرتمندانه علی باباجان و احمد داوود اوغلو در انتخابات آینده ترکیه٬ بیش از همه٬ به حزب عدالت و توسعه لطمه می زند. این مهم ترین دلیل خشم اردوغان از این دو یار سابق است. چرا که اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری٬ به شکل ناپلئونی و به زحمت توانست با حمایت های دولت باغچلی و حزب حرکت ملی٬ نزدیک به 52 درصد از آرای مردم ترکیه را به دست بیاورد و به همین خاطر٬ نه چند درصد رای٬ بلکه حتی 1 درصد رای مردم ترکیه نیز٬ برای تیم انتخاباتی اردوغان - باغچلی٬ دارای اهمیت حیاتی است.

تازه ترین نظرسنجی میدانی که توسط شرکت پولیمتره (Polimetre) انجام شده٬ نتایج زیر را به نمایش گذاشته است:

1.اگر همین فردا در ترکیه٬ انتخابات پارلمانی برگزار گردد٬ حزب عدالت و توسعه به زحمت خواهد توانست 30 درصد از آرای مردم ترکیه را به دست بیاورد.

2.حزب جمهوری خلق در مقام مهم ترین حزب مخالف در ترکیه٬ نسبت به سال 2018 میلادی٬ با افزایش 2.5 درصدی آرای خود روبرو شده است.

3.حزب راست افراطی حرکت ملی با کاهش آرا روبرو می گردد و مجموع آرای این حزب با حزب عدالت و توسعه در ائتلاف جمهور٬ به عدد 39.3 خواهد رسید و به عبارتی روشن٬ 60.7 درصد از آرای مردم ترکیه٬ در اختیار احزاب خارج از ائتلاف جمهور خواهد بود.

4.دو حزب جدید نظام سیاسی ترکیه یعنی حزب آینده به رهبری احمد داوود اوغلو و حزبی که توسط علی باباجان در حال تأسیس و اعلام موجودیت است٬ در انتخابات پیش رو مجموعاً٬ 7.3 درصد از آرای طرفداران حزب عدالت و توسعه را به دست می آورند.

5.طرفداران 4 حزب دیگر ترکیه به ترتیبی که در ذیل می آید به جای احزاب کنونی خود٬ به احزاب باباجان و داوود اوغلو رای خواهند داد:

حزب حرکت ملی 1 دهم درصد.

حزب جمهوری خلق 6 دهم درصد.

حزب خوب 4 دهم درصد.

حزب دموکراتیک خلق ها 3 دهم درصد.

جمع اعداد فوق نشان دهنده آن است که باباجان و داوود اوغلو٬ از کل مردم ترکیه نزدیک به 9 درصد رای می گیرند که 7.5 درصد آن از سبد حزب عدالت و توسعه و 1.5 درصد آن از سبد احزاب دیگر بیرون کشیده خواهد شد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 20 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 934

به "گزارش، رفقای سابق اردوغان رای کدام طرفداران را می قاپند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، رفقای سابق اردوغان رای کدام طرفداران را می قاپند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید