10 ویژگی جذاب کاستوم رام ها و رابط کاربری گوشی های اندرویدی

به گزارش مجله ابوذریون، اندروید خالص از زمان عرضه در ده سال پیش تا حالا تغییرات زیادی را پشت سر گذاشته و به عنوان مثال اندروید در ابتدا از قابلیت های کپی و پیست، مولتی تاچ یا حتی هات اسپات وای فای پشتیبانی نمی کرد. اما حالا اندروید از قابلیت های زیادی بهره می برد و اندروید خالص یک رابط کاربری بسیار محبوب به حساب می آید.

10 ویژگی جذاب کاستوم رام ها و رابط کاربری گوشی های اندرویدی

با وجود قابلیت های متنوع موجود در اندروید خالص، پوسته ها و کاستوم رام های زیادی برای اندروید عرضه گردیده که هرکدام از آن ها قابلیت های جذابی را به ارمغان آورده اند؛ قابلیت هایی که امیدواریم به اندروید خالص راه پیدا نمایند. در ادامه به 10 تا از جذاب ترین قابلیت های موجود در کاستوم رام ها و رابط کاربری گوشی های اندرویدی برندهای مختلف و دیگر پلتفرم ها نگاهی می اندازیم.

استفاده از دو اکانت برای یک اپلیکیشن (شیائومی، هواوی)

در ابتدا شرکت های شیائومی و هواوی این قابلیت را معرفی کردند و سپس روانه رابط کاربری دیگر برندها از جمله گوشی های سامسونگ گردیده است که در گوشی های این برند از آن تحت عنوان Dual Messenger یاد می گردد. با استفاده از این معینه می توانید از دو اکانت مختلف برای یک اپلیکیشن پیغام رسان یا شبکه اجتماعی استفاده کنید. به عنوان مثال می توانید دو اکانت را برای اپلیکیشن های واتس اپ یا فیس بوک ایجاد کنید تا به صورت همزمان از آن ها استفاده کنید.

افرادی که اهل استفاده از گوشی های دو سیم کارته هستند، می توانند از این قابلیت برای اکانت شخصی و عمومی مثلاً اپلیکیشن واتس اپ استفاده نمایند. هرچند این معینه چندان مهم نیست، اما برخی از بزرگ ترین برندها از این قابلیت پشتیبانی می نمایند و امیدواریم به اندروید خالص هم راه پیدا کند.

ژست های حرکتی هنگام خاموش بودن صفحه نمایش (رابط کاربری برندهای مختلف)

این قابلیت سابقه زیادی دارد و بسیاری از شرکت ها از جمله هواوی، اوپو، وان پلاس،Cubot، ویوو و Lava این قابلیت را در رابط کاربری گوشی های خود تعبیه نموده اند. همچنین کاستوم رام هایی مانند Cyanogen و LineageOS هم از این معینه پشتیبانی می نمایند.

این قابلیت که از آن تحت عنوان Off-screen gestures یاد می گردد، به کاربران اجازه می دهد که حین خاموش بودن صفحه نمایش، ژست های حرکتی مختلفی را عملی نمایند و به عنوان مثال برای باز کردن اپلیکیشن دوربین، حرف C را با انگشت خود بر صفحه نمایش ترسیم نمایند. علاوه بر این، کاربران با بهره گیری از این قابلیت می توانند انواع و اقسام میان برها را اجرا نمایند.

Game mode (سامسونگ)

سامسونگ ابزار مربوط به گیم ها را اولین بار همراه با گلکسی اس 7 در سال 2016 عرضه کرد و از آن موقع به بخش ثابت رابط کاربری بسیاری از گوشی های این برند بدل گردیده است. این حالت به کاربران اجازه می دهد که در زمینه گیمینگ به قابلیت های بیشتری دسترسی داشته باشند. به عنوان مثال با بهره گیری از این منوی پاپ آپ، می توان در حین بازی دریافت نوتیفیکیشن ها را غیرفعال کرد، خیلی سریع از صفحه نمایش اسکرین شات گرفت یا ویدیو ضبط کرد و خیلی راحت ضبط صدای کاربر امکان پذیر می گردد.

علاوه بر این، سامسونگ یک گیم لانچر هم ارائه داده که کل بازی ها را در یک پوشه قرار می دهد. در این بخش کاربران می توانند با تنظیم یک اسلایدر، عملکرد بازی ها را بر روی بهترین عملکرد ممکن یا حالت صرفه جویی در مصرف انرژی تنظیم نمایند. با توجه به حضور بازی های محبوبی مانند فورتنایت و PUBH در گوشی های هوشمند، امیدواریم اندروید خالص چنین حالتی را ارائه دهد تا دیگر شرکت ها ناچار به توسعه آن در رابط کاربری گوشی های خود نشوند.

اشتراک گذاری رمز عبور وای فای (شیائومی)

قابلیت اشتراک گذاری رمز عبور وای فای یک قابلیت بسیار مفید محسوب می گردد. شیائومی برای این کار در رابط کاربری MIUI از QR code استفاده می نماید که باعث می گردد بدون اعلام رمز عبور، بتوانید آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. امیدواریم گوگل این معینه را در نسخه جدید اندروید تعبیه کند تا تمام کاربران گوشی های اندرویدی بتوانند از این معینه بهره ببرند.

حالت PC (سامسونگ، هواوی)

شبیه سازی کامپیوترهای شخصی قابلیت جدیدی نیست و در این زمینه می توانیم به گوشی موتورولا Atrix اشاره کنیم که در سال 2011 عرضه شد. اما سامسونگ با قابل استفاده کردن بسیاری از اپلیکیشن ها در حالت DeX و هواوی هم با ساده تر کردن این قابلیت که تنها نیازمند یک کابل USB-C و HDMI بود، شهرت این معینه را افزایش دادند. به خاطر این کوشش ها، PC mode دیگر صرفاً یک ویژگی پر زرق وبرق ولی بی مصرف نیست و می توان برای کارهای مختلفی از این قابلیت استفاده کرد.

به همین خاطر امیدواریم اندروید خالص هم چنین معینه ای را به ارمغان بیاورد. هرچند از چنین معینه ای نمی توانیم انتظار عملکرد مشابه کامپیوترهای ویندوزی یا مبتنی بر مک را داشته باشیم، ولی برای کارهای ساده ای مانند ارائه های مختلف، می توان از این معینه مفید بهره برد.

پشتیبانی از اسکرین شات اسکرولی (سامسونگ، هواوی، ال جی، شیائومی)

تمام گوشی های امروزی از قابلیت اسکرین شات پشتیبانی می نمایند اما اگر بخواهید مثلاً از کل یک مقاله اسکرین شات تهیه کنید، چگونه می توانید چنین کاری را انجام دهید؟ در این مواقع، می توان از قابلیت اسکرین شات اسکرولی (scrolling screenshot) استفاده کرد که در رابط کاربری گوشی های سامسونگ، هواوی، ال جی و شیائومی این معینه تعبیه گردیده است. برای این کار، بعد از ثبت اولین اسکرین شات، کافی است بر گزینه scroll ضربه بزنید تا بتوانید این فرایند را ادامه دهید.

تم های متنوع (شیائومی، هواوی، سامسونگ، ال جی، سونی و غیره)

این قابلیت در انواع و اقسام گوشی ها وجود دارد و به کاربران اجازه می دهد که تنها با یک کلیک، شکل و شمایل اندروید گوشی خود را متحول نمایند. هرچند اندروید خالص از لحاظ شخصی سازی امکانات زیادی را ارائه می دهد، اما با ارائه یک محیط برای تم های مختلف، کار کاربران تا حد زیادی راحت تر می گردد.

البته این تم ها از تغییر بخش هایی از گوشی ناتوان هستند که از بین آن ها می توانیم به منوها اشاره کنیم. اما اگر گوگل چنین قابلیتی را ارائه دهد، امیدواریم شخصی سازی گسترده تری را امکان پذیر کند تا کاربران فقط با یک کلیک بتوانند تمام بخش های نرم افزار گوشی خود را متحول نمایند.

تنظیمات هوشمند (LineageOS، LG UX)

تغییر تنظیمات گوشی بر اساس موقعیت مکانی یا اتصال به اینترنت از قابلیت هایی است که اپلیکیشن Tasker می تواند امکان پذیر کند اما رام LineageOS و رابط کاربری LG UX چنین کاری را خیلی راحت تر عملی می نمایند.

در رابط کاربری ال جی، برای تنظیم این معینه باید به بخش smart settings/context awareness مراجعه کنید و در این قسمت می توانید معین کنید که مثلاً هنگام رسیدن به خانه یا محل کار، تنظیمات گوشی به چه نحوی تغییر یابد. هرچند با بهره گیری از این معینه نمی توانید تنظیمات زیادی را تغییر دهید، اما با این وجود این قابلیت در موارد مختلف مثمر ثمر واقع می گردد.

در LineageOS هم می توان چنین کاری را انجام داد ولی در این مورد این معینه مثلاً با فعال یا غیرفعال شدن NFC، بلوتوث، وای فای یا اتصال به شبکه وای فای از پیش معین گردیده، کار خود را انجام می دهد. هدف این معینه مانند رابط کاربری ال جی، این است که به عنوان مثال در هنگام رسیدن به محل کار یا خانه، تنظیمات از پیش معینه گردیده ای تغییر یابد.

قابلیت Timeshift (بلک بری 10، سامسونگ)

یکی از بهترین قابلیت های سیستم عامل بلک بری 10، معینه Timeshift در اپلیکیشن دوربین آن بود. با بهره گیری از این معینه، در هنگام عکس برداری از افراد، عکس های مختلفی ثبت می شد و با ضربه بر چهره این افراد، می توانستید به عقب برگردید و بهترین عکس ثبت گردیده از چهره موردنظر را انتخاب کنید.

سامسونگ هم سال ها پیش قابلیت تقریباً مشابهی را در رابط کاربری خود قرار داد که نام آن را Best Faces گذاشت. با بهره گیری از این قابلیت، 5 عکس مختلف ثبت می شد و پس از ذخیره سازی، کاربر می توانست بهترین چهره های ثبت گردیده افراد را انتخاب کند. با توجه به قدرتمندتر شدن تراشه ها و پیشرفت های به دست آمده در زمینه یادگیری ماشینی، امیدواریم چنین معینه ای به نسخه جدید اندروید راه پیدا کند.

گاوصندوق بیومتریک (هواوی، شیائومی، سامسونگ)

حسگر اثر انگشت زندگی کاربران را بسیار ساده تر نموده است. از یک طرف استفاده از آن ها در مقایسه با الگوها یا پین کدها سریع تر است و از طرف دیگر این حسگرها قابلیت های جدیدی را به ارمغان می آورند. یکی از این قابلیت های جذاب، گاوصندوق بیومتریک است که در حقیقت یک پوشه محسوب می گردد که برای مشاهده محتویات آن باید از حسگر اثر انگشت استفاده کنید. متأسفانه این قابلیت در اندروید خالص وجود ندارد اما برندهایی مانند هواوی، شیائومی و سامسونگ این معینه را در رابط کاربری گوشی های خود تعبیه نموده اند.

در این مطلب به 10 ویژگی جذاب کاستوم رام ها و رابط کاربری گوشی های اندرویدی نگاهی انداختیم. علاوه بر این موارد، می توان به چندین قابلیت دیگر هم اشاره نمود. شما چه فکر می کنید؟ دوست دارید کدام یک از این ویژگی ها روانه اندروید خالص گردد؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با ما و دیگران در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید: بهترین ویژگی هایی که اندروید و iOS هنوز از هم ندزدیده اند

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 29 دی 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 51

به "10 ویژگی جذاب کاستوم رام ها و رابط کاربری گوشی های اندرویدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 ویژگی جذاب کاستوم رام ها و رابط کاربری گوشی های اندرویدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید