ریگ جن ؛ یک تجربه سینمایی در قلب کویر

به گزارش مجله ابوذریون، اگر هم اهل ماجراجویی باشید حتما از سفر به کویر لذت خواهید برد. ریگ جن همان کویری افسانه ای در ایران است که در جنوب غربی و غرب دشت کویر واقع شده و از شمال به جنوب سمنان و جنوب شرق گرمسار، از غرب به پارک ملی کویر و تنگ ظلمات و بعلاوه از بخش شرقی به سمت محور ارتباطی جندق-معلمان و در نهایت از جنوب به شمال انارک و چوپانان امتداد دارد. با خبرنگاران در این مطلب همراه شوید تا شما را با این کویر زیبا، هیجان انگیز و پر رمزوراز آشنا کند.

ریگ جن ؛ یک تجربه سینمایی در قلب کویر

ریگ جن در باور مردم محلی

ریگ جن

ریگ جن یکی از منطقه ها بکر ایران است که براساس اعتقاد مردمان محلی از آن به نام سرزمین نفرین شده هم یاد می گردد. اما این نباید مانع از سفر شما به این منطقه گردد زیرا تجربه همین افسانه است که این کویر را به یک جای ویژه تبدیل می نماید. شاید بعضی ها فکر نمایند که این کویر سرشار از ریگ و شن است؛ درصورتی که در واقعیت چنین نیست؛ بیشتر بخش های این کویر مخوف و افسانه ای از باتلاق های نمکی و زمین های مسطح پفکی تشکیل شده است و بیشترین زیربنای این کویر را تپه های ماسه ای تشکیل می دهد.

دشت های رسی در دل افسانه ریگ

در بخش های شرقی و مرکزی کویر به غیر از صفحات رسی و کویرهای پف نموده هیچ چیز دیگری مشاهده نخواهید کرد. اگر خاک این منطقه ها را کنار بزنید در لایه های زیرین املاح معدنی دیده می گردد که در ساخت مواد شوینده، شیشه سازی و کاغذسازی استفاده می گردد. نکته جالب توجه این است که در بخش های شمال و شمال غربی این کویر دشت های رسی خیس وجود دارد که تفاوت آن با این منطقه ها سطح خیس زمین آن است.

در بخش شمال کویر و دیواره های پنج گانه کویر، دشت های رسی خیس و نمک زارهای زیبا وجود دارد. سطح زمین پوشیده از صفحات رسی و نمک زار است و در چاله ها و آب خیزهای این منطقه نیترات پتاسیم زیادی وجود دارد .

ارتفاعات بی نظیر در دل کویر

از جالب ترین بخش های تماشای این کویر که توریستان زیادی را به خود جذب می نماید ارتفاعات اطراف آن است. در بخش شمال غربی این کویر کوه گوگرد و در انتهای بخش شرقی این ارتفاعات گنبدهای نمکی بسیار زیبایی دیده می گردد. اگر اهل پیاده روی باشید در قسمت شمال شرق کویر ریگ جن کوهای گچاپ است که محل بسیار مناسبی برای پیاده روی است.

از دیگر ارتفاعات زیبا در دل این کویر افسانه ای می توان به کوه زورمند، کوه ملا هادی، کوه دم و ارتفاعات نخجیر و شیطان کوه اشاره نمود. ارتفاعاتی که از عوامل بسیار مهم جذب توریست در این منطقه ها است.

ریگ جن کویری با آب و هوای خاص

این کویر بعلت احاطه به وسیله کوه های اطراف، آب و هوایی خشک و بیابانی دارد و مقدار تبخیر در آن بسیار بالاست؛ تغییرات آب و هوایی در ریگ جن بسیار زیاد و قابل لمس است. در بیش از 8 ماه از سال در ریگ جن دمایی بالای 50 درجه با آب و هوایی بسیار خشک داریم و در 4 ماه دیگر به علت بارندگی و سرمای هوا رطوبت مقداری بالا رفته و باعث نمناک تر شدن هوا می گردد. به علت ترکیب خاک و دمای هوا رشد گیاهان در ریگ جن مشکل و کند است. در یک سری از منطقه ها که باتلاقی است امکان رشد برای گیاهان وجود ندارد و در منطقه ها غربی هم درخت تاغ دیده می گردد. اما در منطقه دُم ریگ جن از نظر پوشش گیاهی اوضاع به مراتب بهتری را شاهد هستیم و گیاهانی همانند گز، اشنان، خارشتر و تاغ توانایی رشد و زیستن دارند.

سرگرمی در سفر به کویر خاص سمنان

در سفر به ریگ جن از انارک هم تماشا کنید

شما می توانید در سفر به این کویر افسانه ای از شهر تاریخی انارک هم تماشا کنید. اگر با گروهی در سفر به کویر همراه شده اید که اهل سفر و شب نشینی هستند بازدید از دق چوپانان را در برنامه خود قرار دهید. تماشای آسمان زیبای شب کویر هم که باید از اصلی ترین کارهای شما در سفر به ریگ جن باشد. پیاده روی در تپه های ماسه ای کویر پر رمز و راز ریگ جن و گشت در روستای زیبا و حاشیه کویری آشتیان و آشنایی با زندگی مردم این روستای عجیب هم از دیگر سرگرمیات در سفر به ریگ جن است.

در سفر به ریگ جن چه چیزی همراهمان باشد

وسایل مورد احتیاج شما برای سفر به کویر، کم تنقلات، لوازم شخصی، کارت شناسایی، آب معدنی، پمپ باد مناسب، کیسه خواب و زیر انداز مناسب است. بعضی از تورها هم در صورت احتیاج زیرانداز و چادر اختصاصی به صورت رایگان به مسافران می دهند که می توانید از آن ها بهره ببرید.

تجربه شما از سفر به ریگ جن چه بوده است؟ برای ما از این تجربه بنویسید و مطمئن باشید که خبرنگاران خانه خود شماست.

منبع:سـفـرزون

منبع: دیجیاتور
انتشار: 12 مرداد 1401 بروزرسانی: 12 مرداد 1401 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 2253

به "ریگ جن ؛ یک تجربه سینمایی در قلب کویر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ریگ جن ؛ یک تجربه سینمایی در قلب کویر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید