صندوق های دولتی در صدر بازدهی

به گزارش مجله ابوذریون، به گزارش خبرنگاران، در هفته ای که نماگر اصلی بازار سرمایه رشد 5/ 3 درصدی داشت، صندوق های سرمایه گذاری نیز شرایط مناسبی داشتند. تجربه چند وقتِ اخیر ثابت نموده است که هرگاه شرایط بازار سهام متعادل رو به بالا باشد، صندوق ها به خصوص صندوق های سهامی نیزشرایط مناسبی دارند. ضمن اینکه در روزهایی که شرایط بازار مثبت است این صندوق های سهامی هستند که عملکرد بهتری نسبت به دیگر صندوق ها داشته اند؛ اما اگر شرایط بازار نزولی و رو به پایین باشد صندوق های با درآمد ثابت هستند که بازدهی بیشتری نسبت به صندوق های دیگر دارند.

صندوق های دولتی در صدر بازدهی

صندوق های درخشان با درآمد ثابت

در روزهایی که صندوق های با درآمد ثابت به دلیل نوسانات شدید و افزایش ریسک بازار مورد استقبال سرمایه گذاران حقیقی قرارگرفته اند، شاهد عملکرد مناسب این صندوق ها در هفته گذشته بودیم اما باید اشاره نمود که عملکرد این هفته صندوق های با درآمد ثابت نسبت به هفته های گذشته مقداری ضعیف تر بوده اما میانگین بازدهی صندوق ها مثبت بوده است.

طی هفته گذشته صندوق پیشگامان سرمایه نوآفرین با بازدهی 76/ 0 درصدی بهترین صندوق با درآمد ثابت شناخته شد. 45 درصد این صندوق 72 میلیارد تومانی حقیقی ها و 55 درصد آن را حقوقی ها تشکیل داده اند. این صندوق در یک ماه اخیر بازدهی منفی داشته است. 12 درصد از دارایی های این صندوق در بازار سهام سرمایه گذاری شده است.

صندوق سرمایه گذاری پاداش سهامداری توسعه یکم و دارا الگوریتم با بازدهی 70/ 0 و 66/ 0 در رده های بعدی قرارگرفته اند. همچنین صندوق اندوخته آمیتیس با افت 39/ 1 ضعیف ترین صندوق با درآمد ثابت بود. 8 درصد دارایی های این صندوق به بازار سهام اختصاص یافته است.

صندوق های درخشان سهامی

بهبود اوضاع بازار سرمایه منجر به رشد صندوق های سهامی در هفته گذشته شد. در هفته گذشته صندوق های سهامی قابل معامله یا همان ETF در بین صندوق های برتر سهامی قرارگرفته اند و بهترین عملکرد را داشتند. در این بین صندوق پالایش یکم یکی از صندوق های دولتی که در زمان عرضه سروصداهای زیادی ایجاد نموده بود و در سه ماه اخیر با افت 91/ 29 روبرو شده بود، در این هفته با رشد 4/ 17 بهترین صندوق سهامی شناخته شد. همچنین دیگر صندوق دولتی یعنی دارایکم نیز با بازدهی 9/ 14 در رتبه بعدی قرارگرفته است؛ اما بعد از این دو صندوق دولتی صندوق آوای معیار با بازدهی 77/ 5 قرارگرفته است.

این صندوق سهامی قابل معامله تنها 68 درصد از دارایی های خود را در بازار سهام سرمایه گذاری نموده که به نظر می رسد یکی از صندوق هایی است که کمترین سرمایه گذاری را در بازار سهام انجام داده است. نکته مهم درخصوص این سه صندوق این است که عمر هر سه زیر یک سال است. یکی از نکاتی که باید در زمان خرید صندوق ها به آن توجه کرد فاصله قیمت تابلو و ارزش خالص دارایی ها است که حباب صندوق ها را معین می نماید. برای مثال صندوق پالایش یکم با حباب 33 درصدی بیشترین حباب را به خود اختصاص داده است؛ اما صندوق دارایکم با حباب منفی 17درصدی جزو صندوق های کم ریسک به حساب می آید. با توجه به تغییر دامنه نوسان صندوق های باید دید عملکرد صندوق ها تا سرانجام سال چگونه خواهد بود.

منبع: دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط با بازار سهام را در صفحه اختصاصی بورس خبرنگاران بخوانید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 15 فروردین 1400 بروزرسانی: 15 فروردین 1400 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 1678

به "صندوق های دولتی در صدر بازدهی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صندوق های دولتی در صدر بازدهی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید