چگونه می توان خانه ای مقاوم در برابر آتش ساخت؟

به گزارش مجله ابوذریون، با توجه به تغییرات در اکوسیستم و محیط زیست هرساله آتش سوزی هایی در سرتا سر دنیا رخ می دهد، این آتش سوزی ها جنگل ها و چمنزار ها را در بر می گیرد و از آنجایی که بسیاری از خانه های روستایی در کنار مزارع مستعد آتش سوزی ساخته شده اند. هر ساله اهمیت حفظ و مقاوم سازی سازه ها در برابر آتش سوزی افزایش می یابد. علاوه بر تغییرات زیست محیطی موارد بسیار دیگری نیز وجود داند که می توانند منجر به آتش سوزی درخانه ها شوند.

چگونه می توان خانه ای مقاوم در برابر آتش ساخت؟

جهت دریافت خدمات پتینه کاری ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

با توجه به آتش سوزی هایی که در جای جای کره خاکی اتفاق افتاده است تعیین شده که سازه هایی که با مصالح مناسب ساخته شده اند و هم چنین محوطه سازی آن ها به درستی صورت گرفته و جزئیات ساخت آن رعایت شده مقاومت بهتری در برابر آتش از خود نشان داده اند. به طور کلی وقتی از سازه ضد آتش صحبت می گردد منظور این نیست که این ساختمان به هیچ عنوان نمی سوزد و کاملا در برابر آتش مقاوم است بلکه این بدین معناست که سرعت آتش سوزی پایین تر بیاید تا از شدت خسارات کاسته گردد و فرصت کافی برای خروج افراد و رسیدن نیروهای آتش نشانی و امدادی فراهم باشد.

آنچه که دنیای امروز به آن احتیاج دارد ساختمان های مقاوم در برابر آتش و مقرون به صرفه است.

اصول ساخت خانه های مقاوم در برابر آتش

مورد اولی که در این میان باید بدان توجه کرد نفوذ سازنده ها است. به این معنی که احتیاج است تا سازندگان آمادگی پذیرش ایده های کارشناسان در این موضوع را داشته باشند. همکاری و مشارکت کارشناسان و سازندگان می تواند گامی بزرگ و موثر در ساخت خانه های مقاوم در برابر آتش سوزی باشد. سازندگان می توانند با استفاده از مصالح مقاوم تر دربرابر آتش نیز در حفاظت از ساختمان ها موثر باشند برای مثال استفاده از مواد کامپوزیتی نتایج بهتری را در مقاومت در برابر آتش نشان می دهد به طوری که سوختن این نوع مواد مانند سوختن چوب نبوده و این متریال پس از اشتعال و سوختن روی زمین ریخته و مانند چوب آتش را منتقل نمی نماید.

به علاوه در طراحی محیط شهری نیز باید دقت گردد که خیابان ها و کوچه ها دسترسی آسان را فراهم کرده و بدین ترتیب علاوه بر اینکه سرعت رسیدن یاری های آتش نشانی افزایش می یابد از آسیب رسیدن به سایر قسمت ها جلوگیری می گردد. در این میان ممکن است تا بعضی از سازندگان بیشتر منافع خود را در نظر بگیرند و ایجاد ساختمانی امن در برابر آتش سوزی برایشان در مرتبه دوم قرار داشته باشد. به همین دلیل است که سازندگان با ایفای درست نقششان می توانند به شدت تاثیر گذار باشند.

همان طور که پیشتر گفته شد استفاده از مصالح مناسب برای مقاومت در برابر آتش سوزی بسیار اهمیت دارد. به طور کلی شیشه های دوجداره در روبروه با گرما بهتر از شیشه های تک لایه عمل می کنند.

هم چنین درهای کشویی نسبت به شیشه تخت استاندارد مدت زمان طولانی تری در برابر حرارت مقاومت می کنند. به طور کلی می توان گفت پنجره های کوچک در روبرو با آتش بهتر از انواع بزرگتر آن ایفای نقش می کنند. نکته دیگر این است که از پنجره های سقفی آکریلیکی استفاده نگردد چرا که سریغا ذوب می شوند.

در پشت بام خانه از متریالی که در برابر آتش ازخود مقاومت خوبی نشان می دهند استفاده گردد برای نمونه استفاده از سرامیک، کاشی و یا سیمان کامپوزیتی می تواند بسیار کار آمد باشد. اگر جنس سقف چوبی است باید حتما از مواد ضد آتش استفاده کرد و توجه داشت عمر این مواد عموما کوتاه و حدود 5 سال است. هم چنین گفتنی است که مقاومت سقف های پلکانی در برابر آتش بیشتر از مقاومت سقف های صاف و مسطح می باشد.

قبل از آغاز آتش سوزی باید به فکر بالا بردن مقاومت خانه در برابر آتش بود و به صاحب خانه ها اعلام نمود که آبرو های اطراف خانه را همواره تمیز و خالی نگه دارند.

نکته دیگری که باید به آن توجه گردد کاهش منافذ ورود آتش است باید به نحوی هر قسمت را عایق کرد که نفوذ آتش از بخشی به بخش دیگر به راحتی میسر نباشد. هم چنین عایق قسمت زیرزمینی که گرم ترین قسمت در حین آتش سوزی است باید با دقت بیشتر و با عایق های ضخیم تر اجرا گردد. در نهایت جلوگیری ار انتقال آتش و یا کند کرد سرعت انتقال نقش مهمی در نگهداری ساختمان ایفا می نماید.

از دیگر موادر یکه می تواند در مقاومت خانه در بابر آتش سوزی موثر باشد انتخاب درست نمای ساختمان است. بعضی نماها مانند سنگ امکان انتقال آتش را به حداق می رسانند در حالی که نماهای چوبی باعث انتقال آن می گردند . در هر صورت انتخاب نما امری سلیقه ای است اما اگر تصمیم بر استفاده از چوب در نمای ساختمان است باید حتما آن چوب اصلاح شده باشد.

اگر برای ساخت عرشه از چوب استفاده می گردد باید دقت گردد که چوب به راحتی قابل اشتعال است بنابراین باید اصلاح گردد. با این حال توصیه می گردد به جای استفاده از چوب از متریال کامپوزتی استفاده گردد که سرعت آتش سوزی کاهش یابد . به علاوه استفاده از بتن در بابر آتش سوزی بسیار مفید است که چرا بیشتر متریال بتن را شن و ماسه تشکیل می دهند و مقاومتش در برابر آتش بسیار بالاست.

معمولا مقاومت بتن در برابر آتش سوزی بیشتر از مقاومت سازه های فولادی است بنابراین به منظور ساخت سازه ای ضد آتش می توان بتن رو به عنوان ماده ای مناسب در نظر داشت و با مشاوره دریافت از متخصصان این حرفه ، سازه ای مستحکم تر در بابر آتش ساخت.

به تمامی کسانی که علاقه زیادی به استفاده از چوب برای ایجاد فضایی کلاسیک را دارند توصیه می گردد استفاده از بتن ها در انواع مختلف را نیز آنالیز کنند و سپس نسبت به تصمیم گیری اقدام کنند.استفاده از نرده های چوبی نیز می تواند سرعت اشتعال را بسیار بالا برد به جای این متریال سعی کنید از نرده هایی از جنس های مقاومتر بهره ببرید.

نکته دیگری که باید در نظر گرفته گردد محل قرارگیری ساختمان است گفتنی است که سرعت شعله ها در سربالایی ها دو برابر سرعت پخش شعله در زمین مسطح است . بنابراین اگر قصد ساخت و ساز در دشت فراخی را دارید سعی کنید در قسمت هموارتر خانه سازی کنید.

مورد قابل توجه دیگر این است که مواد قابل اشتعال شامل هر گونه خار و خاشاک و بوته های خشک و یا مهم تر از آن مواد نفتی و مشتقات آن را از اطراف خانه تان حذف کنید تا هر گونه خطر احتمالی دفع گردد.

منبع: ساختمانچی
انتشار: 13 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 897

به "چگونه می توان خانه ای مقاوم در برابر آتش ساخت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه می توان خانه ای مقاوم در برابر آتش ساخت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید