کتاب آمریکای شمالی منتشر شد

به گزارش مجله ابوذریون، به گزارش خبرنگاران، مکزیک یکی از فرصت ها و در عین حال، ادعا می شود که یکی از خطرهای بالقوه برای امنیت و اقتصاد آمریکا به شمار می رود.

کتاب آمریکای شمالی منتشر شد

از این رو سالهاست که توجه آمریکا به مهار و همکاری با این کشور معطوف شده است. پتانسیل های مکزیک مانند نیروی کار ارزان، همسایگی با آمریکا و کاهش هزینه های حمل و نقل نسبت به چین و کشورهای آسیای شرقی از یک سو و لزوم مهار کارتل های مواد مخدر، مافیای قاچاق و دیگر گروه های خطرناک بین المللی، همه و همه، ذهن سیاستمداران آمریکا را برای سالها جلب خود کرده است.

بر همین اساس، موسسه شورای روابط خارجی آمریکا، یکی از گزارش های خود را در قالب کتابی با موضوعی نسبتا جدید تحت عنوان آمریکای شمالی، لزوم بررسی این قاره از منظری جدید و شکل گیری اتحاد مثلثی میان آمریکا، کانادا و مکزیک تخصیص داده است.

این گزارش که به شکل پروژه ای پر هزینه و با بهره گیری از اساتید اهل فنی چون دیوید پترائوس به عنوان سرپرست این تیم پژوهشی، رابرت زولیک، شنون کی. اونیل و بسیاری از دانشمندان دیگر در این عرصه تهیه و توسط انتشارات شورای روابط خارجی نیز به چاپ رسیده، نگاهی جدید به روابط آمریکا و کانادا با مکزیک انداخته و این موضوع را با دقت مورد مطالعه قرار داده اند. در ادامه نگاهی به اصلی ترین استدلال های این تیم پژوهشی در مورد چرایی لزوم توسعه روابط میان آمریکا و کانادا با مکزیک می اندازیم:

نخستین دلیل شکل گیری این رابطه از سوی نگارندگان این گزارش تحت عنوان لزوم تجمیع سرمایه آمریکای شمالی در بخش انرژی است. به این معنا که آمریکا می تواند با راه اندازی خطوط لوله نفتی خود به مکزیک به خصوص خط لوله اصلی ایکس ال، بخش عمده ای از نیازهای انرژی مکزیک را تامین کرده و این کشور را به خود وابسته کند.

بخش بعدی، لزوم همکاری آمریکا با مکزیک و کانادا در معاهده تجاری TTIP و تشکیل منطقه آزاد تجاری میان دو کشور است. به اعتقاد محققان این پروژه، این موضوع می تواند اقتصاد هر سه کشور را بیش از گذشته به یکدیگر وابسته سازد.

موضوع بعدی ایجاد امنیت در آمریکای شمالی از طریق اشاعه قوانین دمکراتیک در مکزیک، تلاش برای فروپاشی کارتل های مواد مخدر و گروه های جنایتکار در این کشور است.

وضع نظام جامع رسیدگی به امور مهاجرین مکزیک از طریق اصلاح قوانین مربوط به مهاجرت آمریکا، از دیگر پیشنهادهای این گزارش است.

محققین این پروژه معتقدند این کار باعث آسانی در جابجایی کارگران شده و همین امر در تشکیل اتحاد مثلث میان سه کشور آمریکا، کانادا و مکزیک بسیار موثر بوده و باعث رفع سختی های مربوط به استخدام نیروی ماهر از هر یک از این سه کشور می شود. از سوی دیگر، به گفته این دسته از محققین، اگر قوانین مربوط به مهاجرت، اصلاح و ساده شود، بسیاری از مهاجرت ها و ورود غیر قانونی به خاک آمریکا از سمت مکزیک گرفته شده و امنیت مرزهای این کشور نیز بیشتر تامین خواهد شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 5 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 567

به "کتاب آمریکای شمالی منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب آمریکای شمالی منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید