رصدخانه چاندرا هفته آینده دوباره فعال خواهد شد

به گزارش مجله ابوذریون، هفته گذشته، ناسا اعلام نمود که عملکرد رصدخانه پرتو ایکس چاندرا (Chandra X-ray Observatory) مدتی متوقف شده و در وضعیت ایمن قرار گرفته و علت این امر نیز به دلیل بروز مشکل در بخش ژیروسکوپ آن اعلام شده بود.

رصدخانه چاندرا هفته آینده دوباره فعال خواهد شد

به گزارش خبرنگاران و به نقل از پایگاه اسپیس، چرخش نما یا ژیروسکوپ(gyroscope) چرخ دوار و پرسرعتی است که وزن آن بر محور حلقه بیرونی متمرکز است و می تواند آزادانه عمود بر صفحه دوران در یک یا چند راستا بچرخد.

اکنون اعضای تیم ماموریت این تلسکوپ در شبکه اجتماعی خود در توییتر اظهار داشتند که مشکل پیش آمده برای رصدخانه پرتوایکس چاندرا تقریبا حل شده است.

اعضای تیم چاندرا امروز در توییتر اظهار داشتند که تیم عملیات پرواز این تلسکوپ، آزمایش ها و شبیه سازی لازم برای بروز رسانی نرم افزار را به اتمام رسانده است و یک ژیروسکوپ جدید نصب نموده اند و اوایل هفته آینده این تلسکوب دوباره قابل استفاده خواهد شد.

رصدخانه پرتو ایکس چاندرا یا تلسکوپ پرتو ایکس چاندرا یک تلسکوپ فضایی ساخته شده توسط ناسا است که تمام فعالیت هایش در زمینه پرتو ایکس می باشد.

چاندرا یکی از چهار تلسکوپ فضایی است که ناسا از سال 1990 تا 2003 به وسیله برنامه رصدخانه های بزرگ(Great Observatories program) برای ماموریت های مدار زمین، راهنمایی می شد. یکی از این چهار تلسکوپ، تلسکوپ فضایی هابل (Hubble space telescope) و دیگری تلسکوپ فضایی اسپیتزر(Spitzer space telescopes) و چهارمین تلسکوپ، رصدخانه پرتوی گامای کامپتون(Compton Gamma Ray Observatory) است.

چندی پیش نیز ناسا اظهار داشت که یک نقص فنی موجب شده است که فعالیت های علمی تلسکوپ فضایی هابل(Hubble) نیز متوقف گردد. در هفته گذشته یکی از ژیروسکوپ های هابل خراب و وارد حالت ایمن شده بود. علت دقیق قرار دریافت این تلسکوپ در وضعیت ایمن، هنوز هم در حال آنالیز است اما مقامات ناسا معتقدند قرار دریافت هابل در وضعیت ایمن به معنی اتمام فعالیت های آن نیست و ناسا قصد دارد دوباره آن را فعال کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 اسفند 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 76

به "رصدخانه چاندرا هفته آینده دوباره فعال خواهد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رصدخانه چاندرا هفته آینده دوباره فعال خواهد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید