سعی کنید به فرزندانتان غذای ارگانیک بدهید

به گزارش مجله ابوذریون، محققان رژیم غذایی سالم از جمله غذای ارگانیک در مقایسه با فست فود، مقادیر بیشتری از مواد مغذی مورد احتیاج مغز مانند اسیدهای چرب، انواع ویتامین و آنتی اکسیدان را تامین می نماید و این مواد مغذی موجب بهبود عملکردهای شناختی در دوران کودکی می گردد.

سعی کنید به فرزندانتان غذای ارگانیک بدهید

به گزارش خبرنگاران، در این تحقیقات که با یاری 1.298 کودک 6 تا 11 ساله در 6 کشور اروپایی انجام گرفت، تاثیر 87 عامل محیطی در دوران جنینی و 122 عامل محیطی دوران کودکی روی داوطلبان مورد تجزیه و تحلیل نهاده شد.

در نتیجه این تحقیقات معین شد مصرف فست فود، شلوغی خانه و مصرف سیگار و تنباکو در محیط خانه با کاهش امتیاز بچه ها در آزمون های هوش و حافظه ارتباط دارد. علاوه بر این نهاده شدن در معرض ذرات معلق PM2.5 در محیط خانه هم با کاهش امتیاز بچه ها در آزمون های مذکور ارتباط دارد.

بعلاوه محققان دریافتند مصرف غذای ارگانیک در دوران کودکی موجب بهبود امتیاز در آزمون های هوش و حافظه می گردد.

به اعتقاد محققان رژیم غذایی سالم از جمله غذای ارگانیک در مقایسه با فست فود، مقادیر بیشتری از مواد مغذی موردنیاز مغز مانند اسیدهای چرب، انواع ویتامین و آنتی اکسیدان را تامین می نماید و این مواد مغذی موجب بهبود عملکردهای شناختی در دوران کودکی می گردد.

تغذیه با شیر مادر برای رشد مغز لازم است

محققان بیمارستان Childrens National Health System واقع در بالتیمور با عکسبرداری از شرایط سلامت نوزادان زودرس دریافتند آن دسته از نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند، اندازه بیشتری از متابولیت های موردنیاز برای رشد مغز را دریافت می نمایند.

در این تحقیقات ساختار شیمیایی ماده سفید بخش جلویی نیمه راست مغز و مخچه نوزادانی که کمتر از 1500 گرم وزن داشته و در هفته سی و دوم بارداری یا زودتر متولد شده بودند، مورد آنالیز نهاده شد.

محققان برای این منظور از شیوه طیف نگاری با تشدید مغناطیسی استفاده کردند که یک روش تصویربرداری غیرتهاجمی است.

در این شیوه هر ماده شیمیایی دارای اثر طیفی منحصر به فردی است و محققان با ردگیری این اثر طیفی توانستند اندازه هریک از متابولیت ها را در مغز نوزادان اندازه گیری نمایند.

در نتیجه این آنالیز ها معین شد اندازه ماده اینوزیتول که مولکولی شبیه به گلوکز است در ماده سفید مغز نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می نمایند در مقایسه با سایرین بسیار بالاتر است. بعلاوه در این نوزادان اندازه کراتین موجود در مخچه بیشتر از سایرین است.

علاوه بر این محققان دریافتند تعداد روزهایی که نوزاد از شیر مادر تغذیه می نماید با اندازه افزایش کراتین و کولین که نوعی ماده مغذی محلول در آب است، رابطه مستقیم دارد.

این مواد متابولیت اثر مهمی بر رشد مغز نوزادان دارند. کراتین امکان بازیافت مولکول های ATP را فراهم می نماید که واحد انرژی سلول ها محسوب می شوند.

افزایش این ماده متابولیت موجب تغییرات سریع تر و بلوغ بیشتر سلول ها می گردد. کولین نشانگری از تغییر غشای سلولی است و در زمان فراوری سلول های تازه، اندازه این ماده افزایش می یابد.

تاثیر استرس مادر بر مغز کودک

مطالعات تازه محققان کالج سلطنتی لندن نشان می دهد استرس مادر در دوران قبل از بارداری و بارداری، بر رشد مغز کودک تاثیر می گذارد.

در این مطالعه مغز بچه ها به وسیله یک روش تصویربرداری به نام تانسور دیفیوژن مورد آنالیز نهاده شد که به طور خاص برای آنالیز ساختار ماده سفید مورد استفاده قرار می گیرد.

نتایج نشان می دهد ماده سفید مغز نوزادانی که مادرشان در دوران بارداری و پیش از آن استرس داشته، دچار تغییر می گردد. این مطالعه تاثیر سلامت روانی مادر بر رشد جنین را بیش از پیش تایید می نماید.

منبع: ایرنا

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 1903

به "سعی کنید به فرزندانتان غذای ارگانیک بدهید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سعی کنید به فرزندانتان غذای ارگانیک بدهید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید