عیجب ترین دریاچه های کشور را بشناسید، از سرگرمی در جزیره های متحرک تا آب های قرمز

به گزارش مجله ابوذریون، طبیعت هزاررنگ ایران دنیایی از شگفتی ها را در خود جای داده است. زمانی که صحبت از دریاچه های ایران می گردد، پیش از هر چیز دریاچه های خزر، ارومیه و مهارلو به فکر می رسند، اما کشور پهناورمان مملو از دریاچه های بزرگ و کوچک است که بعضی از آنها به عنوان یک میراث به ثبت ملی رسیده اند.

عیجب ترین دریاچه های کشور را بشناسید، از سرگرمی در جزیره های متحرک تا آب های قرمز

خبرنگاران، مهدیه تقوی راد: دریاچه ها گویی کارت پستالی از زیبایی ها هستند؛ پاتوق هایی که این فرصت را برای مسافران فراهم می نمایند که از بودن در آب و هوای خنک در دل طبیعت و تماشای پرندگان و گونه های گیاهی و جانوری لذت ببرند.

دریاچه زریوار

یکی از مشخصات جالب اینجا جزیره های متحرکی است که در آن وجود دارند و با جریان آب و باد از کناره های دریاچه جدا می شوند و به وسط آن می رسند. مساحت این جزیره های کوچک به 20 مترمربع هم می رسد. این دریاچه سرچشمه رود مریوان یا تازه آباد است که از میان این شهر عبور می نماید و به رودخانه سیروان می رسد. آب این دریاچه، از چشمه هایی که در کف آن می جوشد و بخشی نیز از بارش های فصلی تأمین می گردد. برای اقامت در نزدیکی دریاچه زریوار، می توانید در اطراف دریاچه چادر بزنید و شب را در طبیعت بگذرانید. این انتخاب یکی از به یادماندنی ترین خاطرات شما خواهد شد، اما اگر از خوابیدن در طبیعت لذت نمی برید، می توانید در اطراف دریاچه، ویلا یا سوئیت اجاره کنید و شب را در آنجا بگذرانید.

دریاچه اوان

به نگین الموت مشهور بوده و قایق سواری یکی از مجذوب کننده ترین فعالیت هایی است که می توانید در اینجا تجربه کنید. در اطراف دریاچه هم گونه های درختی چون بید، چنار، تبریزی، سیب، آلبالو، گیالس، سنجد، فندق و گردو و گیاهان علفی مانند گون، کنگر و شیرین بیان وجود دارد که با رفتن به وسط دریاچه چشم اندازی متنوع از آنها را خواهید دید که برای همواره در حافظه تان ماندگار می گردد. پیکنیک و عکاسی هم یکی دیگر از راه هایی است که می توانید از دریاچه اوان در قزوین لذت ببرید. در فصل زمستان هم می توانید روی دریاچه یخ زده اوان اسکیت کنید. در حاشیه دریاچه، امکانات رفاهی مختلفی مانند سرویس های بهداشتی، محل های چادر زدن و پارکینگ وجود دارد تا گردشگران راحت تر باشند.

دریاچه الندان

تامین آب این دریاچه به وسیله بارش های باران های فصلی، یکی از ویژگی های خاص و منحصربه فرد دریاچه الندان است و آب این دریاچه، تنها با نزولات آسمانی تامین می گردد. این دریاچه در فصل زمستان خانه غازهای وحشی است که به این منطقه می آیند. بعلاوه در سال های اخیر رهاسازی ماهی خوراکی و تخم ریزی آنها در دریاچه، موجب شده تا محلی ها و بعضی گردشگران، الندان را به عنوان مکانی برای ماهیگیری تفریحی انتخاب نمایند.

دریاچه دوقلو سیاه گاو

آب این دریاچه املاح معدنی بسیاری دارد که باعث باروری بیشتر زمین می گردد. هوای عالی، آب کافی و خاک حاصل خیز باعث به وجودآمدن پوشش گیاهی و جانوری منحصربه فردی در منطقه شده است. در نزدیکی دریاچه، گیاهانی همانند گون، بید، نی، انجیر، خارشتر، ترشک، تمشک و تنگرس رشد نموده اند. وجود نیزار در اطراف دریاچه، شرایط را برای زندگی انواع پرندگان فراهم نموده است. خوشبختانه این منطقه از آسیب مردمی در امان بوده و به همین دلیل خبری از امکانات رفاهی، خدماتی و اقامتی در نزدیکی دریاچه نیست.

دریاچه مهارلو

تبخیر شدید آب دریاچه مهارلو سبب شده است تا شوری آن به شدت افزایش یابد و نوعی جلبک دریایی قرمز رنگ به نام کشند قرمز در آن تکثیر گردد. رشد و تکثیر بیش از حد این جلبک در این دریاچه باعث شده است تمام آب آن به رنگ قرمز متمایل گردد. اگر به تماشا فلامینگو علاقه داری می توانید به این دریاچه سفر کنید. فلامینگوها جزو پرندگانی هستند که هر سال جمعیت فراوانی از آنها به دریاچه مهارلوی فارس مهاجرت می نمایند. این فلامینگوها از نوعی جلبک به نام آرتمیا که در آب شور این دریاچه رشد می نماید تغذیه می نمایند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 4 شهریور 1402 بروزرسانی: 4 شهریور 1402 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 2427

به "عیجب ترین دریاچه های کشور را بشناسید، از سرگرمی در جزیره های متحرک تا آب های قرمز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عیجب ترین دریاچه های کشور را بشناسید، از سرگرمی در جزیره های متحرک تا آب های قرمز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید