چین؛ کشور افسانه و داستان

به گزارش مجله ابوذریون، سومین کشور وسیع دنیا از نظر خاکی و اولین کشور پرجمعیت دنیا و زبانی با بیش از یک میلیارد و هفتصد میلیون شنوده در سرتاسر دنیا، که در شرق آسیا واقع شده است.

چین؛ کشور افسانه و داستان

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

نام کشور چین از اولین پادشاه دودمان چین به نام چین شی هوانگ - که برای اولین بار مناطق کشور چین امروزی را متحد کرد- گرفته شده است و توسط مارکوپولو در قرن 13 میلادی در اروپا رایج شد.

این کشور توسط حزب کمونیستی چین و به صورت تک حزبی اداره می گردد که دارای 22 استان با تقسیمات زیر است:

5 منطقه خودمختار که شامل سین کیانگ، گوانگشی، مغولستان داخلی، تبت، نینگ شیا

4 شهر با مدیریت مستقیم جمهوری خلق چین: پکن، تیانجین، شانگهای، چونگ کینگ

هنگ کنگ و ماکائو؛ مناطق ویژه اداری، تجاری، بازرگانی، مالی و اجتماعی، که بسیار خود مختار هستند.

چین به عنوان یکی از اولین تمدن های جهان در حوضه رود زرد در شمال چین می باشد. شروع نظام سیاسی چین با دودمان شیا در قرن 21 پیش از میلاد می باشد. دودمان هان، از 206 سال قبل از میلاد تا 220 سال بعد از میلاد بر چین حکومت می کرد. بسیاری از پیشرفته ترین تکنولوژی های؛ در کشاورزی و پزشکی و کاغذ و قطب نما؛ در این سلسه شاهد بوده ایم. در سلسله تانگ (618 تا 907 بعد از میلاد) اختراع باروت و چاپ صورت گرفت و همچنین جاده ابریشم که یک جاده باستانی بود که شرق آسیا را به غرب آسیا وصل می کرد در این سلسله گسترش یافت و از راه دریایی آسیا را به خاورمیانه ، بین النهرین، سومالی و اروپای جنوبی متصل نمود.

در سال 1912 با انقلاب شین های که انقلاب چین یا انقلاب 1911 نیز نامیده می گردد، جمهوری چین را توسط کومینتانگ حزب ملی چین، جایگزین آخرین سلسه پادشاهی چینگ نمود. جنگ های داخلی چین بعد از این زمان، کشور را به دو دسته هوادار حزب ملی چین و حزب کمونیستی چین تقسیم نموده بود که در نهایت در سال 1949 حزب کمونیست چین برنده این جنگ داخلی شد و جمهور خلق چین تاسیس گشت و استان کومینتانگ به تایوان پیوست.

از زمان اصلاحات مالی در سال 1978 تاکنون، اقتصاد چین یکی از سریعترین رشدهای مالی را در جهان داشته است. نرخ رشد مالی چین سالانه بیش از 6 درصد می باشد. کشور چین؛ در سال 2016 دومین اقتصاد بزرگ جهان از لحاظ فراوری ناخالص داخلی و بزرگتر از رقم قدرت خرید، بزرگترین صادرنماینده و دومین واردنماینده کالا در جهان است.

چین یکی از کشورهای دارای سلاح هسته ای، دارای بزرگترین ارتش دائمی جهان با نام ارتش آزادی بخش چین با 2.3 میلیون سرباز فعال و با داشتن بزرگترین بودجه دفاعی دومین کشور در جهان (در سال 2012 در حدود 100 میلیارد دلار) از این لحاظ می باشد.

جمهوری خلق چین، عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد از سال 1971، سازمان تجارت جهانی، سازمان اپک، سازمان همکاری شانگهای و گروه 20 است.

درکل، این کشور از سوی بعضی از دانشگاهیان، تحلیل گران نظامی، سیاسی و مالی یک قدرت بزرگ در جهان و یک قدرت بزرگ منطقه ای در آسیا به شمار می آید و به عنوان یک ابر قدرت بالقوه شناخته شده است.

چشم انداز تور چین وسیع و متنوع است. از نواحی خشک شمالی به دشت های گبی و بیابان های تکله مکان نزدیک به مغولستان و سیبری روسیه، از سرزمین های جنوبی مرطوب به جنگل های نیمه گرجهتی نزدیک ویتنام، برمه و لائوس. در مناطق غربی مرزی با هند و آسیای میانه توسط رشته کوه های هیمالیا و تیان شان جدا شده است و رود یانگ تسه از استان چینگهای در غرب سرچشمه گرفته و به سمت شرق و دریای چین شرقی می ریزد و در نواحی شرقی ساحل چین را با طول 14،500 کیلومتر داریم که از جنوب شرقی آن با دریای جنوب چین و در شرق آن با دریای شرق چین همسایه است و در سمت دیگر آن کشورهای ژاپن، کره و تایوان قرار دارند.

فرهنگ چینی:

فرهنگ چینی از قدیمی ترین فرهنگ های جهان و از اولین تمدن های باستان است، که از هزاران سال پیش تاکنون ادامه دارد. کشور چین که یک منطقه جغرافیایی بزرگ در شرق آسیا را پوشش می دهد، آداب و رسوم و سنت و پوشش های مختلف، متنوع و متفاوتی در استان ها و شهرهای مختلف اش دارد و تا امروز بر فلسفه، فضیلت، اخلاق، زبان چینی، سرامیک، موسیقی، پایکوبی، ادبیات، هنرهای رزمی، آشپزی، آداب معاشرت، دین، سیاست و تاریخ تاثیر زیادی بر جهان گذاشته است.

هنر چین، بیشتر تاثیر خود را از فرهنگ عرفانی این کشور گرفته است. بسیاری از نقاشی ها و مجسمه های ساخته شده در چین از شخصیت های روحانی بودا، تاثیر پذیرفته است.

بسیاری از سازهای امروزی، مدل اولیه آن را می توان در چین باستان یافت.

فیلسوفان و نویسندگان بسیار بزرگی در چین باستان، خصوصا در دوران مینگ و چینگ زندگی می کردند. کنفسیوس - استاد بزرگ، کونگ - از مشهورترین آنها می باشد که از نظریه پردازان سیاسی و معلم چینی بود. تعالیم کنفسیوس ترکیبی بود از اصول اخلاقی، فلسفه سیاست و مقداری مسائل دینی.

آشپزی چینی که بخش مهمی از فرهنگ چین می باشد که شامل روش های آشپزی مختلف و متنوعی از مناطق گوناگون کشور چین و مردم چینی که در سایر نقاط جهان می باشد. آشپزی چینی یکی از سه مکتب اصلی آشپزی در جهان می باشد. با توجه به تاریخ و قدمت این کشور و ارتباط آن با سایر کشورها در آسیا، بعضی از غذاهای چینی از دیگر روش های آشپزی در آسیا تاثیر گرفته اند. تکنیک های آشپزی و اولویت های چاشنی زدن به غذا، مواد اولیه گوناگون و متنوع و ... باعث متمایز شدن و محبوب شدن آشپزی چینی در جهان شده است. آشپزی چینی با رنگ، طعم و بو توصیف می گردد و در آن به شدت دقت می گردد علاوه بر اینکه غذا طبخ شده ظاهر خوبی داشته باشد، ارزش غذایی خوبی نیز داشته باشد و به این خاطر است به موادی که استفاده می گردد، نحوه برش زدن انواع سبزیجات و گوشت ها و زمان پخت و ادویه های مورد استفاده در این آشپزی، بسیار توجه می گردد.

در سال های اخیر، بسیاری از گردشگران علاوه بر اینکه می خواهند با فرهنگ تاریخی و روش زندگی مردمان سایر جهان آشنا بشوند برای مزه کردن سایر طعم ها و غذاهای متفاوت سفر خود را شروع می نمایند و به تور چین می روند. بدون شک چین، یکی از مقاصدی است که علاوه بر دیدن تاریخ و فرهنگ باستانی و بناهای عظیم و مرموز و طبیعت فوق العاده زیبا، می توان در آن حسابی شکم گردی کرد. حرفی در بین تمام مردم می چرخد که می گویند: چینی ها، هر چیزی که در آسمان جز هواپیما و در زمین جز ماشین ها و در دریا جز کشتی و قایق را می پزند و می خورند.، پس در این شکم گردی باید حسابی حواستان را جمع کنید چون علاوه بر غذاهای محبوب چینی که با ذائقه ما ایرانی ها سازگارتر می باشد، غذاهای عجیب و چندش آوری هم دارند.

ورزش در چین از زمان های قدیم با هنرهای رزمی در ارتباط بوده است. امروزه در چین داشتن آمادگی جسمانی (چین، هنگ کنگ و ماکائو) از ویژگی های مهم می باشد و به این منظور همانند مسابقات المپیک، هر 4 سال یکبار مسابقات بازی های ملی را برگزار می نماید.

فوتبال در چین محبوب است و در سال 2004 از سوی فیفا اعلام شد که فوتبال متعلق به چین است و در واقع چینیان باستان در دو یا سه قرن پیش از میلاد آن را اختراع نموده اند و نام آن را Cuju (کوجو) قرار دادند.

بدمینتون و تنیس روی میز از ورزش های رایج در چین می باشند.

هنرهای رزمی چین، که اغلب با نام کونگ فو و ووشو آنها را می شناسیم، چند صد سبک مبارزه است که در طول قرن ها در چین توسعه یافته است. منشا پیدایش هنرهای رزمی چینی از احتیاج به دفاع از خود، تکنیک های شکار و آموزش نظامی در چین باستان مربوط می گردد. تمرینات مبارزه با اسلحه و سلاح در آموزش سربازان چینی بسیار مهم بود.

تا سال 1990، ورزشکاران حرفه ای چینی به دلیل اینکه از آینده شغلی خود مطمئن نبودند، ورزش خود را در نقطه اوج رها می کردند و دلیل این امر هم به این خاطر بود که ورزش کاملا توسط دولت چین کنترل و اداره می شد. این وضعیت در سال 1994 با حرفه ای کردن فوتبال چین، بسکتبال، والیبال، پینگ پنگ و وی چی تغییر کرد و حرفه ای سازی به تجاری سازی منجر شد؛ باشگاه های ورزشی به بنگاه های سودمندی تبدیل شدند و سیستم های باشگاهی و لیگ های ورزشی حرفه ای شکل گرفت. باشگاه های ورزشی در حال حاضر فروش بلیط، تبلیغات، جابجایی باشگاه ها، مسابقات تجاری و پخش زنده تلویزیونی را خودشان انجام می دهند هم اکنون بسیاری از ورزشکاران حرفه ای چینی به لیگ های خارج از کشور چین پیوسته اند. در حال حاضر 300 آموزشگاه دولتی در چین وجود دارد که وظیفه تربیت نسل بعدی ورزشکاران چینی را بر عهده دارند، این آموزش ها از دوران کودکی و از سنین شش سالگی شروع می گردد که بیشتر این بچه ها به مدارس مخصوص ورزش فرستاده می شوند.

آب و هوای چین:

با توجه به قرارگیری چین در نیمکره شمالی، فصل بندی آن همانند، اروپا و آمریکا می باشد. در ناحیه شمال شرقی تابستان ها خشک و گرم و در زمستان ها سرد می باشد. در مناطق مرکزی و شمالی باران های پیوسته و زمستان های سرد و تابستان های گرم دارد. در منطقه جنوب شرقی که به ساحل چین ختم می گردد هوا شرجی با بارش های رگباری می باشد که تابستان های نیمه گرجهتی و زمستان های سردی دارند. جنوب و غرب چین مستعد وقوع سیل هستند و زلزله گهگاه در آن اتفاق می افتد.

بهترین زمان برای مسافرت به چین:

از اواسط شهریور تا اواسط آبان - تعطیلات تابستان - که بارش کمتر شده است و هوا معتدل تر است، البته از اوایل اسفند تا اوایل اردیبهشت - تعطیلات نوروزی- بسیاری از گردشگران برای سفر، تور چین را انتخاب می نمایند؛ البته مقداری هزینه تور چین شما بالاتر می رود. در سایر ماه های سال هم می توان از این کشور خارق العاده دیدن کرد و از نظر زیبایی و گردشگری در چین از ایام یاد شده دست کمی ندارد و از نظر هزینه برای شما تور ارزان تری تمام خواهد شد.

در طول سال نو چینی، اگر به تور چین را انتخاب می کنید، در نظر داشته باشید که بیشتر مغازه ها و وسایل حمل و نقل عمومی تعطیل خواهند بود و راه آهن این کشور بسیار شلوغ خواهد بود. ولی اگر سفر در این زمان از سال را انتخاب کنید، شما دعوت به دیدن تماشایی ترین و رنگین ترین جشنی که شبیه هیچ جشن دیگری نیست، می شوید.

این عید در حدود 15 روز طول می کشد و شروع این سال بین 1 تا 29 بهمن ماه متغیر خواهد بود. این جشن برای سال 1397 از 16 الی 23 بهمن ماه در شهر هنگ کنگ، کشور هنگ کنگ برگزار می گردد.

به صورت کلی؛ بهترین زمان سال، برای رزرو بلیط هواپیما و خرید بلیط هواپیما اندونزی بین ماه های می تا سپتامبر - خرداد تا اواخر شهریور که آب و هوا خشک و آفتابی می باشد و در فصل بارانی، درجه حرارت علاوه بر اینکه بالا می ماند، بارش باران شدید گرجهتی برای چندین ساعت، جاد های گلی، دریای مواج و ... باعث می گردد سفر شما خراب گردد.

آژانس هواپیمایی سام سیر، در زمینه خرید بلیط هواپیما ویزای توریستی شنگن به وسیله سفارت چین در تهران و برگزاری تورهای انفرادی و گروهی به هر مقصدی در اروپا و حوزه شنگن، سوابق درخشان و نظرات مثبت مسافران این جهت که با این آژانس افتخار همراهی را داده اند، را دارا می باشد و با داشتن کادر حرفه ای و مجرب و آگاه در این زمینه می تواند بهترین خدمات ویزای اروپا، ویزای شنگن، تور اروپا، تور چین و خرید بلیط هواپیما داخلی... را به شما در کمترین زمان ممکن ارائه بدهد.

منبع: همگردی
انتشار: 20 مهر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 435

به "چین؛ کشور افسانه و داستان" امتیاز دهید

1 کاربر به "چین؛ کشور افسانه و داستان" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین؛ کشور افسانه و داستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید