12 دی، ماه و پروین هم نشین می شوند

به گزارش مجله ابوذریون، علی عسگری، پژوهشگر نجوم و عضو مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان، درباره دو رویداد نجومی این هفته به ایسنا گفت: این هفته، دوشنبه شب، دوازدهم دی ماه، از زمان طلوع ماه در آسمان شاهد همنشینی یا مقارنه ماه با خوشه پروین خواهیم بود.

12 دی، ماه و پروین هم نشین می شوند

هفت ستاره نزدیک به هم در آسمان، شبیه به یک خوشه انگور، شکل ظاهری خوشه پروین را در آسمان تشکیل می دهند. این خوشه که بیش از 30 هزار ستاره را در خود جای داده است، دوشنبه شب، دوازدهم دی ماه، در همنشینی ماه، با چشم غیر مسلح قابل رویت خواهد بود.

علی عسگری، پژوهشگر نجوم و عضو مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان، درباره دو رویداد نجومی این هفته به ایسنا گفت: این هفته، دوشنبه شب، دوازدهم دی ماه، از زمان طلوع ماه در آسمان شاهد همنشینی یا مقارنه ماه با خوشه پروین خواهیم بود. وی ادامه داد: خوشه پروین (Pleiades)، نام خوشه ای در صورت فلکی ثور (Taurus) است که به عنوان یکی از زیباترین اجرام آسمانی شناخته می گردد. این خوشه که با نام هفت خواهران نیز شناخته می گردد، در فصل های پاییز و زمستان در آسمان جلوه می نماید و به راحتی و با چشم غیر مسلح در آسمان شب و در عرض های جغرافیایی میانه جنوبی قابل مشاهده است.

عسگری اضافه نمود: هفت ستاره نزدیک به هم در آسمان، شبیه به خوشه انگور، شکل ظاهری خوشه پروین را در آسمان تشکیل می دهند. این خوشه، بیش از 30 هزار ستاره را در خود جای داده است و پرنورترین ستاره از هفت ستاره قابل مشاهده آن را ثریا می نامند. نام های خوشه پروین و ثریا در اشعار و ادبیات فارسی، حاکی از جلوه و زیبایی این خوشه و ستاره در آسمان شب است. این پژوهشگر نجوم اعلام نمود: خوشه پروین که با نام Messier 45 یا کد M 45 شناخته می گردد حدود 444 سال نوری از زمین فاصله دارد، به این معنا که نور این خوشه در این مدت در راه است تا به دیدگان ما برسد.

13 دی ماه، مقارنه ماه با سیاره مریخ

این عضو مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان اظهار کرد: در سه شنبه شب، 13 دی ماه، ماه در مقارنه بسیار نزدیک با سیاره مریخ خواهد بود. مریخ چهارمین سیاره منظومه شمسی است که می توان آن را با نور ثابت قرمز رنگ در کنار ماه و با چشم غیر مسلح، در سه شنبه شب رویت کرد.

عسگری درباره سیاره مریخ، اضافه نمود: سیاره مریخ از دیرباز تا به امروز درگیر چالش ها و مطالعات مختلف انسان ها بوده است. نام دیگر این سیاره بهرام است و آن را نشان جنگ و خونریزی می دانند، دلیل اینکه این سیاره را با این نام و ویژگی می شناسند، رنگ قرمز آن است. بعلاوه این سیاره دو قمر به نام های فوبوس (Phobos) و دیموس (Deimos) دارد.

از سال ها پیش تا به امروز کاوشگران بسیاری بر روی این سیاره مشغول تحقیق و مطالعه هستند و بعلاوه مدارگرد های مختلفی از جمله MRO، تصاویر و اطلاعاتی را از این سیاره ثبت و ارسال نموده اند. پیش بینی می گردد که تا 50 الی 100 سال آینده این سیاره میزبان انسان و سفر های توریستی او باشد.

منبع: فرادید
انتشار: 19 دی 1401 بروزرسانی: 19 دی 1401 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 2334

به "12 دی، ماه و پروین هم نشین می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "12 دی، ماه و پروین هم نشین می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید