14 غار در استان اردبیل درجه بندی شده است

به گزارش مجله ابوذریون، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده و گزارشهای منتشر شده، 14 غار در استان اردبیل درجه بندی شده است.

14 غار در استان اردبیل درجه بندی شده است

حسن قاسم پور، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در جلسه کارگروه غارشناسی استان اردبیل اظهار کرد: براساس آیین نامه و دستورالعمل حفاظت و بهره برداری از غارهای کشور و با هدف ساماندهی و حفاظت بهینه از غارهای استان کارگروه غارشناسی استان از 21 غار مهم شناسایی شده استان، 14 غار را از درجه یک تا درجه چهار تقسیم بندی نموده است.

وی افزود: هفت غار دیگر نیز جهت آنالیز و اعلام نظر به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری محول شده تا بعد از اخذ نظر کارشناسی در کارگروه غارشناسی استان درجه بندی گردد.

مدیرکل محیط زیست استان اردبیل یادآور شد: درجه بندی غارها به منظور فراهم آوردن بستر مناسب و قانونی برای بهره برداری پایدار از آنها، پس از ارزیابی اهمیت حفاظتی و آنالیز شرایط فیزیکی و اجتماعی و سایر شاخص های موثر، از درجه یک با بیشترین ارزش طبیعی و دسترسی ممنوع تا درجه چهار با غارهایی که واجد ارزش حفاظتی کمتری هستند، تقسیم بندی شدند.

قاسم پور افزود: مسئولیت حفاظت از سایر غارهای استان که در محدوده خارج از منطقه ها تحت مدیریت محیط زیست قرار گرفته است، بر عهده اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان است.

وی با اشاره به اهمیت و ارزش حفاظتی غارهای منطقه ادامه داد: غارها بخشی از زیست بوم طبیعی هر منطقه بوده و حفاظت و بهره برداری اصولی از آنها با مشارکت و حضور جوامع بومی لازم است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: با هدف توسعه گردشگری پایدار و حفاظت از تنوع زیستی غارها بهره برداری پایدار از غارهای استان منوط به شناسایی و درجه بندی آنهاست.

به گفته قاسم پور، بیشتر غارهای طبیعی استان در منطقه خلخال قرار گرفته است و در اطراف کوه سبلان نیز غارهای دست ساخت بشر دیده می گردد.

وی با بیان اینکه غارهای استان جز میراث ارزشمند طبیعی و تاریخی منطقه هستند، اظهار کرد: غار یخگان به عنوان منحصر بفردترین غار استان واقع در شهرستان خلخال به عنوان اثر طبیعی ملی به ثبت رسیده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل بیان نمود: غار یخگان در سازندهای آهکی تشکیل شده و وجه تسمیه آن وجود خاصیت تشکیل یخ در بخشی از فضای درونی غار در فصل تابستان و فصول گرم سال است بطوریکه در مواقعی که هوا گرم است، داخل غار یخ می بندد و بر عکس زمانی که هوای بیرون از غار سرد می گردد، یخ ها آغاز به آب شدن می نمایند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل افزود: با هدف حفاظت و بهره برداری از غارها و تسهیل شرایط حضور گردشگران، تفاهم نامه همکاری بین ادارات کل حفاظت محیط زیست، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و فرماندهی نیروی انتظامی استان منعقد خواهد شد.

منبع: همگردی
انتشار: 4 اسفند 1401 بروزرسانی: 4 اسفند 1401 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 2356

به "14 غار در استان اردبیل درجه بندی شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "14 غار در استان اردبیل درجه بندی شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید