آشنایی با جنجالی ترین و خانه خراب کن ترین نشریات دنیای ورزش (تصاویر)

به گزارش مجله ابوذریون، ژورنالیسم ورزشی آنچنان مبحث طویل و عریضی است که اکنون شاخه جداگانه ای در رسانه محسوب می گردد. در هزاره سوم رسانه های ورزشی قدرت مضاعفی پیدا نموده اند و حتی در زمینه کسب درآمد و تبلیغات از دیگر رسانه ها سبقت می گیرند.

آشنایی با جنجالی ترین و خانه خراب کن ترین نشریات دنیای ورزش (تصاویر)

جهت دریافت خدمات رنگ پتینه کاری با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

به گزارش خبرنگاران ، ژورنالیسم ورزشی قاعده و قانونی دارد اما در سال های ابتدایی هزاره سوم بعضی از قاعده و قوانین رسانه ای تغییر کرد و یا اصلا به بوته فراموشی سپرده شد. به عبارت دیگر سبک و سیاق خاصی در بعضی از رسانه ها به وجود آمد و باعث شد تا جریانات دیگری در موضوعات مختلف ورزشی به وجود بیایند. پرواضح است که تقریبا تمام ورزشکاران در تمامی رشته ها اگر شهرتی دارند مدیون رسانه ها هستند. آنها بدون رسانه های ملاقاتی، شنیداری، مکتوب و مجازی حتی فقط در حد وسعت جغرافیایی خود شناخته می شوند. اما همانقدر که ورزشکاران مدیون رسانه ها هستند به همان اندازه هم ممکن است از آنها لطمه بخورند و به خاک سیاه بنشینند.

همانطور که در سطور پیشین اشاره شد قاعده و قانون بعضی از رسانه ها تغییر نموده است. بر اساس همین تغییرات این نشریات و رسانه ها پا روی هر خط قرمزی می گذارند و هر خبری را به هر شکلی که خواستند منتشر می نمایند. آنها از دایره ورزش خارج وگاه زندگی شخصی یک ورزشکار را زیر سوال می برند و باعث بدنامی اش می شوند. بعضی از رسانه ها و روزنامه های ورزشی به شدت خطرناک هستند و بعضی از ورزشکاران برای اینکه به دام بدنامی این رسانه ها نیفتند چاره ای جز همراهی با آنها ندارند.

در دنیا نشریات زیادی چنین سبک و سیاقی را در پیش گرفته اند. با چند تا از آنها بیشتر آشنا می شویم.

SUN، لانه حاشیه!

در میان ده ها نشریه و روزنامه ورزشی و غیرورزشی در بریتانیا نشریه SUN سبقه ای طولانی در ایجاد جنجالی ترین داستان های ورزشی دارد. این روزنامه در ماجرای فاجعه هیلزبوور یعنی حادثه ای که منجر به کشته شدن 97 طرفدار لیورپولی در ملاقات جام حذفی این تیم با ناتیگهام فارست شد تا توانست به طرفداران لیورپول باخت و خبرهایی از دزدی طرفداران این تیم از اجساد به جای مانده در استادیوم نوشت. این اتفاقات چنان خشم مردم لیورپول را برانگیخته که از 30 سال پیش تا اکنون فروش این نشریه انگلیسی در شهر بندرنشین لیورپول ممنوع است. اما هنرنمایی های سان فقط به این موارد خلاصه نمی گردد. چنین نشریه ای در تمام سال های اخیر تا توانسته به زندگی خصوصی ورزشکاران و به خصوص فوتبالیست ها سرک کشیده. عکس هایی خصوصی از آنها منتشر نموده و در موارد متعددی باعث فروپاشی خانواده آنها شده است.

نخستین شماره نشریه سان در سپتامبر 1964 یعنی 56 سال پیش. سردبیر آن اکنون تونی گالاگر است و با وجود همه جنجال هایش تا امروز جوایز متعددی را در جشنواره های رسانه ای برده است.

دیوانه ای به نام گازتا دلو اسپور

La Gazzetta dello Sport. این نامی است که در دنیای ورزش از پیشتازان رسانه ای به شمار می رود. نشریه ای به شدت خانمان برانداز و جنجالی. هیچ فوتبالیستی از تیغ تیز این نشریه در امان نیست. مثلا ستاره ای صبح از خواب بلند می گردد و می بیند تصاویر مربوط به رابطه خصوصی او با فلان هنرپیشه تلویزیونی تیتر اول این روزنامه شده است.

این روزنامه قدمتی بسیار طولانی دارد. نخستین شماره آن در سال 1896 یعنی 124 سال پیش منتشر شد. مرکزیت این روزنامه فوق جنجالی در میلان است. البته گازتا دلو اسپور تنها نشریه جنجالی ایتالیایی ها نیست. آنها روزنامه های پرمخاطب و البته خطرناک دیگری به نام توتواسپورت و کوریره دلو اسپور هم دارند.

این روزنامه ها به خصوص در زمان دربی های ایتالیایی تاخت و تاز بی رحمانه خود را شروع می نمایند. برای نوشتن مقالات انتقادی هم از هیچ کلمه توهین آمیزی دریغ نمی گردد.

رسانه های ایتالیایی با وجود تغییر ذائقه مخاطب از کاغذ به فضای مجازی هنوز قدرت خود را حفظ نموده اند.

تند و تیز مثل اکیپ

74 سال از روزی که نخستین شماره نشریه اکیپ فرانسه چاپ شد می گذرد. اکیپ بعد از مدت ها قدرت مضاعفی در رسانه های فرانسوی زبان پیدا کرد و به یکی از جنجالی ترین های آنها تبدیل شد. اکنون حرف اول در میان تمام رسانه های ورزشی را اکیپ می زند، رسانه ای که البته گاهی اوقات به شدت با جنجال می آمیزد. فرانچس مورینیر سردبیر فعلی است. موندو، فیگارو و پاریسین دیگر رسانه های بسیار مهم فرانسوی به شمار می فرایند که البته هیچ کدام به پای اکیپ نمی رسند.

این نشریه فرانسوی اخباری که منتشر می نماید بسیار موثق است و بعدا به واقعیت تبدیل می گردد. البته که در جنجال و حاشیه سازی نیز نقش بسیار گسترده ای دارد همانند رسوایی اخلاقی کریم بنزما بازیکن سابق تیم ملی فوتبال فرانسه.

اکیپ علاوه بر فوتبال به رشته های دیگری نظیر راگبی، موتورسواری و دوچرخه سواری هم می پردازد.

اشپیگل، آتش بیار معرکه

این نشریه آلمانی نه تنها به خودی ها که به غیرخودی ها هم رحم نمی نماید. اشپیگل نشریه ای که است به صورت مجله چاپ می گردد. نخستین شماره آن در سال 1947 یعنی 73 سال پیش بر روی پیشخوان نهاده شد. مرکزیت این نشریه آلمانی در بندر هامبورگ است. البته ورزش موضوع اصلی آن نیست اما گاهی اوقات به شدت در رابطه با ورزش خبرساز می گردد، نمونه اش گزارش مفصلی که سال گذشته در رابطه با اتهام تجاوز رونالدو و فرار از مالیاتش چاپ کرد که منجر به شکایت این فوق ستاره پرتغالی شد.

بیلد دیگر نشریه آلمانی است که سابقه ای طولانی در جنجال های موجود در ورزش دارد اما از لحاظ بی پروایی به پای اشپیگل نمی رسد.

تیراژ اشپیگل بیش از 800 هزار نسخه در هفته برآورد می گردد هر چند اکنون تعیین نیست که ویروس کرونا و شیوع آن در سراسر دنیا از جمله آلمان چه بلایی سر اشپیگل آورده است.

مارکا و آس (روزنامه های طرفدار رئال مادرید) ، موندو دپورتیوو و اسپورت (روزنامه های طرفدار بارسلونا)، دیلی استار، دیلی میل، اکسپرس، تلگراف (رسانه های بریتانیایی)، آبولا (روزنامه پرتغالی) و ... دیگر رسانه های جنجالی دنیای ورش به شمار می فرایند.

هیلدا حسینی خواه / خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 11 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 989

به "آشنایی با جنجالی ترین و خانه خراب کن ترین نشریات دنیای ورزش (تصاویر)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با جنجالی ترین و خانه خراب کن ترین نشریات دنیای ورزش (تصاویر)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید