آمار دقیق بیماران و کالاهای ضروری تهیه شود

به گزارش مجله ابوذریون، یک کارشناس امور اقتصادی گفت: دولت باید آمار دقیقی از مصرف کنندگان دارو و بیماران کشور، همچنین کالاهای ضروری در اختیار داشته باشد تا در صورت نیاز پوشش داده شوند.

آمار دقیق بیماران و کالاهای ضروری تهیه شود

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران ، عزت الله یوسفیان ملا، کارشناس امور مالی و کننده سابق مجلس در رابطه با احتمال حذف ارز 4200 توسط کنندگان مجلس دربودجه 1400 به خبرنگار ایبِنا گفت: تک نرخی شدن ارز علاقه همه است وفردی را نمی شناسم که برارز دو یا چند نرخی تاکید داشته باشد زیرا تمام فسادهای پولی- مالی در زمانی که ارز چند نرخی است به وجود می آید و وقتی ارز دونرخی حاکم باشد، یک فردی که بتواند با قیمت پایین ارز دریافت کند به اندازه مابه تفاوتی که از قیمت پایین به ارز قیمت بالا دارد، صاحب ثروت می شود.

وی در ادامه تاکید کرد: یک میلیون دلارارز با قیمت پایین، میلیاردها تومان سود به جیب دریافت کننده وارد خواهد کرد و هیچ کس براین امر رضایت ندارد، اما برخی از کالاهای کشور ناگزیر باید با ارز قیمت پایین مورد خریداری قرار گیرد. این کالاها مانند بخشی از داروها یا بسیاری از کالاهایی مانند گندم که قوت غالب محسوب می شود و بر قیمت نان بسیار موثراست یا علوفه به خصوص برای دام از این موارد به حساب می آید.

این کارشناس امور مالی در این رابطه یادآور شد: محاسبات نشان داد که ارز تک نرخی برای تمام کالاها شدنی نیست. ارز عادی برای سفرها امکان پذیر است که متاسفانه این اتفاق هم نیفتاد. روزهای اولی که ارز به این شکل درآمد، بسیاری سفر کردند حتی اطلاع داشتیم که یک آژانس مسافربری از مدیرعامل تا نظافتچی برای دریافت ارز همه به سفر رفتند.

کننده سابق مجلس در این خصوص توضیح داد: چنانچه بر این امر اصرار ورزیده شود، به هر حال ناگزیر خواهند شد که به ارز چند نرخی در شکل دیگری تن دهند که شرایط مالی درآن زمان بسیار بدتر از الان خواهند شد زیرا آثار تورمی بیشتری را برجا می گذارد. بنابراین پیشنهاد فوق شدنی خواهد بود، ولی بیماران جهت اخذ دارو و مصرف کننده های بسیاری از واحدهای تولیدی برای تهیه مواد اولیه با مشکل روبرو خواهند شد.

یوسفیان ملا در ادامه گفت: انتظار از مجلس این است که بی حساب و کتاب تصمیم نگیرند و در اظهار نظرها هم دقت کنند. دولت با مجلس برای رضای خدا به یک تصمیم واحد برسد زیرا دود هر اختلافی بین این دو نهاد مستقیم به چشم مردم می رود. مسائل ناشی از چنین تصمیماتی برای اعضای خانه ملت مزاحمتی به وجود نمی آورد، ولی مردم نابود و بیچاره خواهند شد، بنابراین امیدواریم تصمیم آقایان با لج ولجبازی همراه نشود.

وی در این ارتباط بیان نمود: همین یارانه ای که پرداخت می شود برای خانواده نیازمند عددی به حساب نمی آید، ولی از آنطرف به دلیل آنکه عدد میلیونی پرداخت می شود، بخشی از خزانه را به طور ناگهانی خالی می کند.

این کارشناس مسائل مالی درباره مکانیسم دولت و مجلس در صورت تصویب این پیشنهاد برای جلوگیری از بروز شوک قیمتی در بازار توضیح داد: آمار دقیقی از مصرف کنندگان دارو و بیماران کشور، کالاهای ضروری در اختیار داشته باشند تا در صورت نیاز پوشش داده شوند. متاسفانه در کشور تنها چیزی که مدیران و مسئولان به آن دسترسی ندارند، همین مسئله است و آمارها با یکدیگر تفاوت دارد.

کننده سابق مجلس در این باره افزود: حرکت مورد اشاره نیاز به یک تصمیم حساب شده و دقیق دارد. باید تکلیف کسانی که این ارز را دریافت می کردند و قرار است دیگر دریافت نکنند، مشخص شود.

->

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 27 بهمن 1399 بروزرسانی: 27 بهمن 1399 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 1580

به "آمار دقیق بیماران و کالاهای ضروری تهیه شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمار دقیق بیماران و کالاهای ضروری تهیه شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید