آیا پیچ و تاب های راه شیری میراث برخوردی کهکشانی است؟

به گزارش مجله ابوذریون، پیچ خوردگی کهکشان راه شیری که سال ها برای اخترشناسان گیج کننده بوده، ممکن است میراث یک برخورد کهکشانی باشد.

آیا پیچ و تاب های راه شیری میراث برخوردی کهکشانی است؟

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، کهکشان راه شیری شبیه دیگر کهکشان ها مارپیچی نیست. به جای یک صفحه صاف منظم و خوب، پیچ خوردگی هایی در آن وجود دارد. همانطور که مدتهاست می دانیم و دو مطالعه جداگانه اخیرا آن را ثابت نموده اند، کهکشان راه شیری به طور جدی در کناره ها پیچ خورده است، موضوع طبیعی عجیبی که سالهاست اخترشناسان را گیج نموده است.

اکنون تجزیه و تحلیل داده های ماموریت گایا توضیحی در این باره ارائه می دهد: این اتفاق نتیجه برخورد با یک کهکشان کوچکتر در گذشته تاریک کهکشان راه شیری است. معلوم نیست چه زمانی یا با کدام کهکشان؟ اما به نظر می رسد نحوه پیچ خوردن اطراف مرکز کهکشان به علت یک اتفاق نسبتا جدید یا حتی یک نابسامانی مداوم با یکی از کهکشان های کوچکتر راه شیری باشد. ماموریت گایا کار های بزرگی برای آشکار کردن گذشته سخت کهکشان ما انجام داده است.

یک برخورد با کهکشان دیگری 8 تا 11 میلیارد سال پیش صفحه نازک راه شیری را با ستاره های بسیاری پر کرد. رویارویی با یک کهکشان خیالی، میلیون ها سال قبل، موج های هیدروژنی را برای راه شیری به جا گذاشت و برخورد با یک کهکشان به نام Gaia Sausage که باعث شد ستارگان در مدار های عجیب و غریب بچرخند را نیر فراموش نکنیم.

ماهواره گایا در سال 2013 پرتاب شد و از آن موقع تا به امروز داده هایی را برای تهیه دقیق ترین نقشه سه بعدی از کهکشان راه شیری جمع آوری نموده است. این مامور با دقت، حرکات مناسب، سرعت شعاعی و فاصله ستارگان را برای مشخص کردن اینکه هر چیزی کجاست و چگونه حرکت می نماید، مطالعه می نماید.

Ronald Drimmel اخترفیزیکدان رصدخانه اخترفیزیکی تورین ایتالیا گفت: مثل این است که یک ماشین داشته باشید و سعی کنید سرعت و جهت حرکت این ماشین را در مدت زمان بسیار کوتاهی اندازه گیری کنید و سپس بر اساس آن ها، سعی کنید گذشته و آینده ماشین را شبیه سازی کنید.

اگر چنین اندازه گیری هایی را برای بسیاری از اتومبیل ها انجام دهیم، می توانیم جریان ترافیک را مدلسازی کنیم. به همین ترتیب، با اندازه گیری حرکات ظاهری میلیون ها ستاره در سراسر آسمان، می تواینم فرآیند های بزرگی مانند حرکات پیچش را مدلسازی کنیم. با تجزیه و تحلیل دقیق داده های 12 میلیون ستاره، گروهی از اخترشناسان دریافتند که پیچ و تاب در صفحه کهکشان راه شیری فقط در یک مکان نیست. دقیقاً مانند ستاره ها، اما با سرعت متفاوتی در اطراف مرکز کهکشانی حرکت می نمایند.

با این که سرعت آن از ستاره ها کمتر است، بسیار سریعتر از دیگر توجیحات قبلی پیچیدگی (مانند تاثیر یک هاله از ماده سیاه، یا میدان مفناطیسی درون کهکشانی) است.

Eloisa Poggio اخترشناسان رصدخانه تورین می گوید: ما سرعت پیچیدگی را به وسیله مقایسه با داده های مدلسازی هایمان اندازه گیری کردیم. بر اساس سرعت بدست آمده؛ پیچیدگی در 600 تا 700 میلیون سال اطراف مرکز کهکشان راه شیری کامل می گردد. این بسیار سریعتر از آن چیزی است که با مدل های دیگر پیش بینی نموده بودیم.

این بدان معناست که مورد قوی تری باید باعث ایجاد پیچیدگی می گردد مثلا کهکشان های دیگر. اما کدام کهکشان؟ این موضوع هنوز کشف نشده است. اخترشناسان معتقدند که این برخورد تغییرات زیادی در راه شیری ایجاد نموده است و تجزیه و تحلیل های آینده اطلاعات گایا در اواخر امسال می تواند این قضیه را روشن کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 2 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 1042

به "آیا پیچ و تاب های راه شیری میراث برخوردی کهکشانی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا پیچ و تاب های راه شیری میراث برخوردی کهکشانی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید