اجرای سیستم روشنایی و نورپردازی در پایگاه جهانی بیابان لوت

به گزارش مجله ابوذریون، نورپردازی و سیستم روشنایی در پایگاه جهانی بیابان لوت از محل اعتبارات ملی اجرا شد. این پروژه شامل نورپردازی محوطه، اتاق‌ها و نمای بیرونی پایگاه جهانی بیابان لوت می‌شود.

اجرای سیستم روشنایی و نورپردازی در پایگاه جهانی بیابان لوت

به‌گزارش خبرنگاران به‌نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث‌فرهنگی، زهرا رضایی ملکوتی مدیر پایگاه جهانی بیابان لوت استان خراسان جنوبی با اعلام این خبر گفت: عملیات مرمتی پایگاه جهانی بیابان لوت شامل تکمیل مرمت فضاهای داخلی، تکمیل مرمت نماهای بیرونی، بامسازی، محوطه سازی و سنگ فرش کوچه ورودی پایگاه، تکمیل جداره سازی نماهای کوچه ورودی پایگاه، تکمیل سرویس بهداشتی می‌شود که سال گذشته از محل اعتبارات ملی در پایگاه میراث جهانی بیابان لوت و روستای دهسلم انجام گرفت.

مدیر پایگاه جهانی بیابان لوت در استان خراسان جنوبی گفت: در ادامه مرمت‌های سال گذشته امسال اجرای سیستم روشنایی و نورپردازی پایگاه را در دستور کار قرار دادیم که هم‌اکنون به پایان رسید.

او گفت: امید است با برنامه‌های انجام‌شده یا در دست اقدام جهت بهسازی پایگاه جهانی بیابان لوت، این مکان برای پذیرایی و اطلاع‌رسانی به بازدیدکنندگان و گردشگران به نحوی مطلوب مهیا شود.

میراث‌جهانی بیابان لوت با مساحتی به‌تقریب 175هزار کیلومترمربع، در میان سه استان خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان گسترده است. این محوطه در سال 2005 با دمای 7/70 درجه سانتی‌گراد، بیشینه گرم‌ترین مکان را در کره زمین ثبت کرد. بیابان لوت به سه بخش جغرافیایی لوت شمالی، لوت مرکزی که کلوت ها و تپه‌های ماسه‌ای در آن قرار دارد و لوت جنوبی که غنی‌ترین پوشش گیاهی این بیابان را دارد، تقسیم می‌شود. پیشینه تمدنی بیش از 5هزار سال در حاشیه بیابان لوت و کشف حدود 3هزار اثر تاریخی از این منطقه در نوع خود بی‌همتا است که ازجمله این یافته‌ها باید به درفش 5‌هزارساله شهداد، که قدیمی‌ترین درفش جهان است اشاره کرد.

بیابان لوت نخستین اثر طبیعی ایران است که به شماره 1505 در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

منبع: chtn.ir
انتشار: 24 مرداد 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 6

به "اجرای سیستم روشنایی و نورپردازی در پایگاه جهانی بیابان لوت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای سیستم روشنایی و نورپردازی در پایگاه جهانی بیابان لوت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید