احیای رشته های منسوخ شده در استان گلستان

به گزارش مجله ابوذریون، معاون صنایع دستی گلستان گفت: فرایند احیای صنایع دستی منسوخ شده اقوام این استان که از چند سال قبل با هدف حفظ اصالت و تاریخ چند هزار ساله گلستان آغاز شده، همچنان ادامه دارد.

احیای رشته های منسوخ شده در استان گلستان

بهگزارش میراثآریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان، مریم حاجی ابراهیمی دوشنبه 27 مردادماه 99 در حاشیه بازدید از کارگاه صنایع دستی در گرگان و در مصاحبه با خبرنگاران با بیان این مطلب اضافه نمود: تا به امروز 11 رشته صنایع دستی مناطق گوناگون استان احیا شده و تلاش می کنیم فرایند بازتولید این هنرهای بومی همچنان تداوم داشته باشد.

او بیان نمود: لباس سنتی شاهکوه، زیارت و سرکلاته خراب شهر، ابریشم بافی ترکمن، رودوزی سنتی (بلیش دوزی)، صنایع دستی فلزی، صنایع دستی حصیری، سفال گرگان و نساجی سنتی گنبدکاووس از جمله رشته های احیاشده استان در سال های اخیر است.

معاون صنایع دستی گلستان بیان نمود: این رشته ها بعد از احیا طرفداران زیادی در حوزه آموزش و خرید محصول پیدا کردند. به عنوان نمونه حصیربافی روستای مهرکلاته در حال حاضر با یک مرکز تخصصی در کردکوی و یک فروشگاه در گرگان مشغول فعالیت است.

او تغییر سلیقه ها، ماشینی شدن زندگی مردم و کاهش تقاضا برای تولید و در نتیجه تعطیلی کارگاه ها را از جمله عوامل نابودی هنرهای صنایع دستی دانست و گفت: رفع آسیب ها برای ایجاد انگیزه در هنرمندان مورد توجه جدی قرار گرفته است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 13 مهر 1399 بروزرسانی: 13 مهر 1399 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 1315

به "احیای رشته های منسوخ شده در استان گلستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احیای رشته های منسوخ شده در استان گلستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید