اخبار ضد و نقیض از حضور یک شرکت خارجی در ایران

به گزارش مجله ابوذریون، شرکت دولتی نفت اندونزی (پرتامینا) یکی از شرکت هایی بود که برای توسعه میادین نفتی ایران پای میز مذاکره نشست و حتی نتیجه مطالعه طرح توسعه میدان منصوری که از سوی این شرکت ارائه شده بود نیز مورد بررسی قرار گرفت، اما اکنون اخبار ضد و نقیضی درمورد ادامه حضور این شرکت در ایران به گوش می رسد.

اخبار ضد و نقیض از حضور یک شرکت خارجی در ایران

به گزارش خبرنگاران، شرکت ملی نفت ایران و شرکت پرتامینا اندونزی به منظور مطالعه توسعه دو میدان آبتیمور و منصوری (آسماری - بنگستان) در جهت افزایش ضریب برداشت نفت خام (EOR) در 18 مرداد ماه 1395 تفاهمنامه همکاری و قرارداد محرمانگی امضا کردند.

این نخستین همکاری میان دو شرکت مذکور بود و شرکت پرتامینا موظف شد در وهله نخست از میان 8 شرکت ایرانی معرفی شده در لیست وندورلیست (Vendor list) یک شرکت را برای همکاری انتخاب کند زیرا دغدغه اصلی شرکت ملی نفت ایران انتقال تکنولوژی جهت افزایش ضریب ازدیاد برداشت از دو میدان آبتیمور و منصوری بود.

در این جلسه مقرر شد شرکت پرتامینا 6 ماه بعد پیش نویس طرح توسعه (Pre-MDP) خود را ارائه کند که این اتفاق محقق شد و این شرکت در اسفندماه همان سال طرح جامع توسعه اولیه (Pre-MDP) خود را در قالب دو کتاب ارائه داد. بر پایه مطالعات و طرح جامع توسعه اولیه پرتامینا، شمار چاه ها در میدان منصوری از 81 حلقه باید به 365 حلقه می رسید و برآورد شد ضریب بازیافت نیز از رقم 2,35 درصد تا 14 درصد افزایش یابد و این شرکت بر اساس این طرح گفت که قادر است تولید روزانه نفت را از رقم کنونی 65 هزار بشکه به 365 هزار بشکه برساند.

در نهایت طرح توسعه مطالعاتی پرتامینا برای میدان منصوری در یکصد و چهل و یکمین جلسه کمیته مشاوران مدیریت مخازن که در شهریورماه 1396 برگزار گشت مورد بررسی قرار گرفت و به گفته مسئولان رضایت بخش بوده است.

اکنون با خروج آمریکا از برجام اخبار ضد و نقیضی از ادامه حضور این شرکت در ایران به گوش می رسد و درحالی که پرتامینا پیش از این اعلام کرده بود که انتظار دارد قرارداد نفتی برای میدان منصوری در ماه مه امضا شود یک مقام وزارت انرژی و منابع معدنی اندونزی از تصمیم شرکت دولتی پرتامینا برای به تعویق انداختن موقت امضای قرارداد برای اداره میدان منصوری ایران خبر داد و علت این تصمیم را تهدید تحریمهای آمریکا بیان کرد.

این در حالی است که وزارت انرژی و منابع معدنی اندونزی اعلام کرده که با وجود خروج آمریکا از برجام این کشور همچنان در حال مذاکره برای نهایی کردن قرارداد توسعه میدان منصوری در ایران است. اگو سیاریال، مدیرکل بخش نفت و گاز وزارت انرژی و مواد معدنی اندونزی، روز جمعه (28 اردیبهشت ماه) گفت: این معامله لغو نشده است، زیرا دولت اندونزی در حال مذاکره درباره این موضوع با سهامداران مربوطه است. ما هنوز تصمیمی راجع به ادامه یا توقف حضور در این پروژه نگرفته ایم و فعلا این پروژه به قوت خود باقی است.

میدان نفتی منصوری در جنوب غرب ایران و 45 کیلومتری جنوب شرق اهواز در ناحیه فروافتادگی دزفول شمالی قرار گرفته است. این میدان از سمت شمال در مجاورت میدان اهواز، از غرب در مجاورت میدان آب تیمور و از شمال شرق، در مجاورت میدان شادگان است. میدان منصوری با استفاده از روش های ژئوفیزیکی در سال 1342 شناسایی و در همان سال با حفر چاه شماره 1، مخازن آسماری و بنگستان آن کشف شد.

ایران به شرکت دولتی نفت و گاز اندونزی (پرتامینا) تا اوایل ماه مه میلادی مهلت داده بود تا قرارداد توسعه میدان منصوری ایران را نهایی کند. در این توافق، قرار است این شرکت اندونزیایی بیش از 80 درصد سهم این پروژه را در اختیار داشته باشد و بقیه سهم هم نصیب شریک ایرانی خواهد شد. برآورد می شود پرتامینا حدود 6 میلیارد دلار برای توسعه این میدان در یک دوره 20 ساله سرمایه گذاری کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 874

به "اخبار ضد و نقیض از حضور یک شرکت خارجی در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اخبار ضد و نقیض از حضور یک شرکت خارجی در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید