اختلالات اضطرابی در بین همدانی ها زیاد است

به گزارش مجله ابوذریون، خبرنگاران/همدان یک روانشناس شرایط روحی روانی مردم همدان و شهرهای مشابه را ارزیابی کرد و گفت: از نظر علمی همدان دارای اقلیم خشکی است و مردمانش در دوره های تاریخی سختی های زیادی را متحمل شده اند بنابراین اختلالات اضطرابی به ویژه در همدان زیاد است.

اختلالات اضطرابی در بین همدانی ها زیاد است

دکتر وحید همتی در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به اینکه وقتی یک رویداد استراس زا ایجاد می گردد باید مطلع باشیم که شخصیت افراد با یکسری ویژگی ها درآمیخته شده است، اظهار کرد: یکی از این ویژگی ها وجود عاطفه مندی منفی در بعضی افراد است؛ در واقع افرادی هستند که برای هر رویداد منفی و استرس آور آمادگی دارند و مستعد هستند که هیجانات منفی را بیشتر تجربه نمایند.

وی ویژگی دیگر این افراد را منفی گرایی عنوان نمود و اضافه نمود: افرادی که مسائل و رویدادها را غیرقابل کنترل و پیش بینی می بینند، همین امر عامل مهمی محسوب می گردد که در بحث رویدادهای استرس آور آسیب پذیرتر باشند بنابراین باید برای مقابله با رویدادهای استرس زا سرسخت بود که این امر احتیاجمند مؤلفه های احساس تعهد، کوشش مندی و کنترل مندی است تا ضمن کنار آمدن با شرایط، سطح استرس، تنش و غم پایین بیاید.

وی احساس کنترل درونی را علاوه بر سرسخت بودن از دیگر ویژگی های مثبت به منظور مقابله با رویدادهای استرس زا دانست که البته نباید با احساس کنترل محیط و افراد اشتباه گرفته گردد و عنوان نمود: بعضی تصور می نمایند اگر بر روی محیط و افراد کنترل داشته باشند، آرام تر هستند که این کاملاً اشتباه است بلکه باید هیجانات درونی را کنترل کرد که این مهم با مفهوم خوکارآمدی ارتباط دارد به طوریکه با داشتن اعتماد به نفس بالا، وجدان مندی، داشتن هدف و برنامه برای زندگی، حس طنز و شوخ طبیعی و اعتقاد به مذهب می توانیم خود را در بحث استرس کارآمدتر ببینیم.

همتی در ادامه به راهبردهای مقابله با استرس اشاره نمود و گفت: اگر سطح استرس، اضطراب و غم بالا رود احتیاج به مراجعه به متخصص است اما در موارد معمول و عامی به راهبردهایی اشاره می کنیم؛ یکی مدیریت زمان است که این امر احتیاجمند داشتن برنامه است چرا که کسانی که برنامه ریزی خاصی نداشته و هدف گزینی درستی ندارند، خیلی می توانند آسیب پذیر باشند.

وی ادامه داد: داشتن رفتار قاطعانه و جرأت مندانه از دیگر راهبردهاست؛ بسیاری از افرادی که منفعل هستند و همیشه حرف دیگران را ارجح تر می دانند، همیشه دارای خشم درونی هستند چرا که نتوانسته اند حرف خودشان را بزنند و دفاع نمایند بنابراین با کوچکترین تلنگری عصبانی شده و پرخاشگری می نمایند پس باید با ایجاد مهارت کاری کنیم که وقتی عامل پرتنش ایجاد شد، معقولانه رفتار کنیم نه اینکه زود از کوره دربرویم.

این دکترای روانشناسی اعلام کرد: دیگری بحث حل مسئله است؛ متأسفانه خیلی به حل مسئله توجه نمی گردد چه در دروان کودکی و چه بزرگسالی در حالیکه باید با بارش فکری راه های مختلفی داشته باشیم و افکار مختلف را ارزیابی، انتخاب و اجرا کنیم این در حالیست که افراد همیشه یک راه مقابله ای دارند و دنبال حل مسئله نمی فرایند و همیشه راه های قدیمی و کهنه را در پیش می گیرند و هیچ وقت به نتیجه مطلوب نمی رسند بنابراین یکی از مسائل بسیار مهم بحث آموختن مهارت های مقابله ای سازگارانه است.

وی تسلیم شدن در شرایط استرس زا را راهبرد مقابله ای اشتباه دانست و توضیح داد: در این صورت مسائل زیاد شده و حالمان روز به روز خراب تر می گردد و به سمت غم، ناراحتی و افسردگی پیش می رویم. گاهی هم دست به جبران افراطی می زنیم که آن هم آسیب زننده است.

همتی در ادامه شرایط روحی روانی مردم همدان و شهرهای شبیه به این استان را ارزیابی کرد و گفت: از نظر علمی همدان دارای اقلیم خشکی است و مردمانش در دوره های تاریخی سختی های زیادی را متحمل شده اند و همیشه کوشش داشته اند که چون روزگار سختی در پیش است، کار نموده و آذوقه تهیه نمایند بنابراین برای اینکه بتوانند احتیاجهای اولیه شان را برآورده سازند سختی کشیده اند که این فرهنگ نسل به نسل انتقال پیدا می نماید و مردمانی نظیر همدان کم دیده می گردد که دنبال برآورده شدن احتیاج به تفریح باشند.

وی اضافه نمود: همدانی ها همیشه به دنبال انجام کار زیاد بوده اند و از تفریح غافل شده اند یا به صورت تک بُعدی به این مقوله توجه نموده اند در حالیکه تفریح آن هم به صورت چند بُعدی از احتیاجهای اساسی انسان است. مردم این سرزمین برنامه ای برای شاد زیستن برای خود درنظر نگرفته اند و همیشه خودشان را از یک سری پیامدها و نگرانی های آینده محفوظ می نمایند بنابراین اختلالات اضطرابی به ویژه در همدان زیاد است.

این روانشناس اذعان کرد: یکی از علل بروز اختلالات اضطرابی، نگرانی افراد از امنیت خود است، نمی دانند شغل موجودشان را تا چند روز یا چند ماه دیگر دارند و آیا می توانند خرج خانواده خود را بدهند، آیا می توانند در جامعه سلامت باشند و مسئله ای از نظر جسمی و سلامتی برای خود و خانواده شان ایجاد نگردد؟ بنابراین احتیاج به امنیت ترسی است که همیشه همدانی ها با خود دارند و برای تأمین آن کوششی بیش از حد می نمایند و بعضی از آنها شغلی را که دوست ندارند برای احتیاج به امنیت انتخاب می نمایند.

وی با بیان اینکه در واقع کم بودن امنیت و تفریح، بحث رضایت شغلی و نداشتن شغل از عوامل مهمی است که باید به آن اشاره کنیم، یادآور شد: بعضی افراد در جامعه هستند که به انزوای اجتماعی و درماندگی آموخته شده مبتلا شده اند، اینها شغل یا رضایت شغلی ندارد، شخصیت ضداجتماعی منفعل و سرسختی بالایی داشته و برایشان ارتباطات اولیه هم مهم نیست بنابراین روانشناسان در جلسات روان درمانی به وسیله رسم جداول و نگارش فعالیت های روزانه و آنالیز آنها به منظور شناسایی افکار، آنها را یاری می نمایند تا بتوانند شناخت و بینشی از آنها به دست بیاورند و کم کم یک سری فعالیت های لذت بخش گذشته را برایشان تقویت نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 826

به "اختلالات اضطرابی در بین همدانی ها زیاد است" امتیاز دهید

12 کاربر به "اختلالات اضطرابی در بین همدانی ها زیاد است" امتیاز داده اند | 4.4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختلالات اضطرابی در بین همدانی ها زیاد است"

1 دیدگاه

مهدی 1 اسفند 1400

من نمی دانم این دکتر از کجاش در آورده این حرفا رو ولی من خودم به شخصه به یک روانشناس مراجعه کردم والا خودش بیشتر احتیاج به روان درمانی داشت. یک مسئله دیگه هم هست تو این مملکت همه اختلال دارن زیاد حرص نخور دوکتور

پاسخ به مهدی
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید