ایجاد روشی مقرون به صرفه قیمت برای سنجش شنوایی نوزادان

به گزارش مجله ابوذریون، سنجش شنوایی نوزادان در کشور های در حال توسعه با یک سیستم نو و با استفاده از موبایل، ایرپاد و یک میکروفون ساده ممکن شد.

ایجاد روشی مقرون به صرفه قیمت برای سنجش شنوایی نوزادان

کنترل شنوایی نوزادان تازه متولد شده کار چالش برانگیزی است؛ زیرا آن ها نمی توانند به پزشک بگویند چه اصواتی را می شنوند و کدام را نمی شنوند. یک سیستم نو با استفاده از موبایل، ایرپاد و یک میکروفون ساده راه حلی مقرون به صرفه قیمت برای رفع کردن این مشکل فراهم نموده است.

در بیشتر کشور های پیشرفته نوزادان تازه متولد شده با استفاده از ابزاری مخصوص برای کنترل ناشنوایی آزمایش می شوند.

این دستگاه به طور همزمان 2 تن صوتی مختلف در هریک از گوش های وی با استفاده از یک بلند گو پخش می نماید. اگر شنوایی یک گوش نرمال باشد، سلول های موی داخل آن در واکنش به ترکیب تن های صوتی مرتعش می شوند و تن صوتی سومی ایجاد می گردد.

این ماشین تن صوتی سوم را ردیابی می نماید و به پزشکان نشان می دهد شنوایی در گوش مورد نظر هیچ مسئله ای ندارد.

متاسفانه چنین ماشین هایی بسیار پر هزینه هستند و نمی توان آن ها را به طور گسترده در کشور های در حال توسعه به کار برد. در نتیجه اگر نوزادی ناشنوا باشد، والدین وی متوجه نمی شوند و مهارت های زبانی کودک رشد نمی نماید. به همین دلیل سیستم نوی ابداع شده است.

دستگاه مذکور از طریق محققان دانشگاه واشنگتن ابداع شده و از دو ایرپاد عادی در آن استفاده شده که به طور جداگانه دو تن صوتی مختلف را پخش می نمایند. این ایرپاد ها به یک ابزار مخصوص متصل هستند که حاوی یک میکروفون تجاری معمولی است. هنگامی که دو تن صوتی مختلف به طور همزمان پخش می شوند، این ابزار زیر هریک از گوش ها قرار می گیرد تا تن صوتی سوم را بشنود. دستگاه از طریق سیم به موبایل نیز متصل است که یک اپلیکیشن مخصوص روی آن فعال است.

جاستین چان محقق ارشد پژوهش گفت: اصواتی که از هر گوش بیرون می آیند، بسیار آرام هستند و گاهی اوقات اگر کودک سرش را تکان دهد با توجه به سروصدای محیط به سختی می توان آن را شنید. ما الگوریتم هایی روی موبایل طراحی کردیم که به ما یاری می نمایند تا با وجود سروصدای پس زمینه، سیگنال را ردیابی کند. الگوریتم های مذکور به طور واقعی روی هر موبایلی فعال می شوند و نیازمند تلفن های هوشمند پیشرفته نیستند.

از این فناوری برای تست شنوایی 114 فرد در 3 کلینیک شنوایی در استان واشنگتن استفاده شده است که 52 نفر از آن ها بچه هایی تا سن 6 ماهگی بودند. آزمایش نشان داد دقت ابزار با دستگاه های معمول سنجش شنوایی یکسان است و تمام بیماران مبتلا به ناشنوایی را شناسایی کرد.

تحقیقی در این زمینه در نشریه نیچر بیومدیکال انجینرینگ منتشر شده است.

خبرنگاران علمی پزشکی کلینیک

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 10 آبان 1401 بروزرسانی: 10 آبان 1401 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 2304

به "ایجاد روشی مقرون به صرفه قیمت برای سنجش شنوایی نوزادان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایجاد روشی مقرون به صرفه قیمت برای سنجش شنوایی نوزادان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید