آمریکای لاتین باید در اولویت دریافت واکسن کرونا باشد

به گزارش مجله ابوذریون، سازمان بهداشت پان آمریکن با تاکید بر اینکه واکسن های کرونا نباید فقط امتیازی در دسترس و اختیار گروهی اقلیت باشد، خاطرنشان کرد کشورهای آسیب پذیر آمریکای لاتین و کارائیب، در اسرع وقت به بیشترین محموله های واکسن نیازمندند.

آمریکای لاتین باید در اولویت دریافت واکسن کرونا باشد

به گزارش روز پنج شنبه ایرنا، سازمان بهداشت پان آمریکن (Pan American health organization) زیر نظر سازمان ملل متحد با بیان اینکه تا به امروز 28 کشور در کل قاره آمریکا طرح های واکسیناسیون کووید-19 را شروع نموده اند، خاطرنشان کرد این قاره (کشورهای آسیب پذیر آمریکای لاتین و کارائیب) در اسرع وقت به بیشترین محموله های واکسن کووید-19 برای نجات جان انسان ها نیازمند است.

کاریسا اِتییِن (Carissa Etienne) مدیر سازمان بهداشت پان آمریکن در تاکید لزوم دسترسی عادلانه کشورها به واکسن گفت: قدرت واکسن ها برای نجات جان انسان ها نباید فقط امتیازی در دسترس و اختیار گروهی اقلیت باشد؛ این حق متعلق به همه، به ویژه کشورهایی است که بیشتر در معرض خطر هستند.

به گزارش تارنمای سازمان ملل متحد، این نهاد با اشاره به ارسال محدود محموله اولیه واکسن در قالب سازوکار چندجانبه کواکس (برنامه پیش خرید و توزیع عادلانه واکسن کووید-19 زیر نظر سازمان جهانی بهداشت) از افزایش تدریجی میزان واکسن ها در ماه های آینده اطلاع داد.

به گزارش سازمان پان آمریکن در توزیع اولیه دوزهای واکسن طرح کوواکس، دو تا دو و نیم درصد از جمعیت کشورهای آمریکای لاتین پوشش داده خواهند شد.

این نهاد بین المللی توضیح داد، به رغم قبول این واقعیت که شماری از کشورها با امضای توافق نامه های دوجانبه با شرکت های تولیدی و همچنین دریافت هر چند اندک یاری های اقتصادی، در حال حاضر واکسیناسیون در برابر کرونا را شروع نموده اند اما هنوز در موقعیتی بسیار عقب تر از آن که باید باشیم، هستیم.

به نوشته نشریه ال پائیس اسپانیا، بر اساس اعلام برنامه پیش خرید و توزیع عادلانه واکسن کووید-19 زیر نظر سازمان جهانی بهداشت موسوم به کواکس، کشورهای آمریکای لاتین در نخستین مرحله این طرح، حدود 10 درصد از محموله های توزیعی را دریافت خواهند کرد.

به این ترتیب برزیل با حدود 10 میلیون و 700 هزار دوز، مکزیک شش میلیون و 500 هزار دوز و کلمبیا با دو میلیون و 700 هزار دوز، آرژانتین دو میلیون و 300 هزار دوز و پرو با یک میلیون و 800 هزار دوز واکسن کرونا در قالب برنامه کواکس، در صدر دریافت کنندگان آمریکای لاتین قرار دارند.

از شروع فرایند واکسیناسیون کووید-19 در آمریکای لاتین (24 دسامبر، چهارم دی ماه) حدود دو ماه می گذرد و این منطقه در سایه شناسایی گونه های جهش یافته انگلیسی و برزیلی، همچنان با بیش از 21 میلیون و 47 هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا در صندلی یکی از اصلیترین کانون های شیوع بیماری همه گیر قرار گرفته است.

به نوشته تارنمای اسپانیایی شبکه سی ان ان، بر اساس تارنمای آماری دانشگاه آکسفورد، تا کنون دست کم 13 میلیون و 388 هزار و 703 دوز واکسن کرونا در منطقه آمریکای لاتین تزریق شده است.

در حال حاضر، در شیلی 16 درصد، در آرژانتین 1.65 درصد، برزیل 3.43 درصد و مکزیک 1.4 درصد از شهفرایندان واکسن کرونا دریافت نموده اند. در برزیل تا کنون حدود هفت میلیون و 300 هزار دوز واکسن تزریق شده که در مقایسه با جمعیت 211 میلیون نفره این کشور، رقم ناچیزی است.

در مقابل، شیلی در مدت زمان کمتر از یک ماه حدود 16 درصد از 19 میلیون نفر جمعیت خود را در برابر ویروس کرونا واکسینه نموده و به عنوان سردمدار کشورهای آمریکای لاتین در زمینه پیشبرد طرح واکسیناسیون شناخته شده است.

همچنین تا کنون گزینه های واکسن سینوواک، فایزر، آسترازنکا، کانسینو و اسپوتنیک در منطقه آمریکای لاتین استفاده شده است.

بانک جهانی در سال 2019، مجموع جمعیت منطقه آمریکای لاتین و کارائیب را نزدیک به 646 میلیون و 400 هزار نفر برآورد نموده است که اگر تعداد افراد واکسینه شده را به نسبت جمعیت کل در نظر بگیریم تا کنون فقط 0.3 درصد از مردم این منطقه واکسن دریافت نموده اند.

به نوشته سی ان ان تا کنون پنج کشور کوبا، گواتمالا، هندوراس، نیکاراگوئه و اوروگوئه فرایند واکسیناسیون کووید-19 را شروع ننموده اند.، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 1 فروردین 1400 بروزرسانی: 1 فروردین 1400 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 1652

به "آمریکای لاتین باید در اولویت دریافت واکسن کرونا باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکای لاتین باید در اولویت دریافت واکسن کرونا باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید