تأیید وجود 50 سیاره خارج از منظومه شمسی با هوش مصنوعی

به گزارش مجله ابوذریون، محققان برای نخستین بار با استفاده از الگوریتم یادگیری ماشینی وجود 50 سیاره خارج از منظومه شمسی را تایید کردند.

تأیید وجود 50 سیاره خارج از منظومه شمسی با هوش مصنوعی

برای نخستین بار محققان با استفاده از الگوریتم های ماشین یادگیری (نوعی از هوش مصنوعی) اطلاعات مربوط به وجود سیاره های خارج از منظومه شمسی را تایید کردند. این اطلاعات توسط تلسکوپ کپلر جمع آوری شده بود.

محققان دانشگاه وارویگ و انستیتو آلن ترنینگ یک الگوریتم کشف سیارات خارج از منظومه شمسی ساختند و با استفاده از اطلاعات تلسکوپ کپلر که در دو مخزن ذخیره شده بود، به آن آموزش دادند.

الگوریتم مذکور در کل وجود 50 سیاره خارج از منظومه شمسی از سیارات گازی شکل به اندازه نپتون تا سیاراتی کوچکتر به اندازه زمین را تایید کرد.

هرچند تلسکوپ کپلر هزاران سیاره احتمالی رصد نموده بود، اما هیچ گاه معین نبود کدام یک از این سیارات واقعی هستند.

محققان هنگام جستجو برای سیارات خارج از منظومه شمسی از روش ترانزیت استفاده می نمایند که در حقیقت کاهش و افزایش نور ستارگان است. این فرایند نشان از وجود یک سیاره است که دور ستاره مدار می زند. اما گاهی اوقات ممکن است این نوسان نور توسط اجسام آسمانی دیگر یا حتی خطا در دوربین تلسکوپ به وجود آمده باشد. بنابراین استفاده از الگوریتم ماشین یادگیری روشی کارآمد به حساب می آید.

دیوید آرمسترانگ محقق ارشد این پژوهش در دانشگاه وارویک می گوید: تا به حال هیچ کس از تکنیک هوش مصنوعی برای تایید وجود سیارات استفاده ننموده است. قبلا از یادگیری ماشینی برای رده بندی سیارات استفاده شده بود. اما استفاده از این فناوری برای تایید وجود سیارات تابه حال اجرایی نشده بود.

در این تحقیق اشاره شده الگوریتم می تواند هزاران سیاره احتمالی را در چند ثانیه تایید کند و از آنجا که مبتنی بر هوش مصنوعی است، می توان آن را ارتقا داد تا برای اکتشافات بعدی کارآمدتر گردد.

البته محققان در پژوهش خود اشاره می نمایند برای تایید وجود سیارات باید از چند روش به طور همزمان استفاده کرد.،مهر

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 21 مهر 1399 بروزرسانی: 21 مهر 1399 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 1331

به "تأیید وجود 50 سیاره خارج از منظومه شمسی با هوش مصنوعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تأیید وجود 50 سیاره خارج از منظومه شمسی با هوش مصنوعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید