دستاورد شگفت انگیز دانشمندان: خواب مغز را سم زدایی می نماید!

به گزارش مجله ابوذریون، دلایل زیادی وجود دارد که پستانداران، از جمله انسان ها، به خواب احتیاج دارند، اما سم زدایی از مغز احتمالاً در این دلایل جایی ندارد.

دستاورد شگفت انگیز دانشمندان: خواب مغز را سم زدایی می نماید!

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران ، تنو قوای پس از یک خواب شبانه خوب، برای ما کاملاً آشناست و یکی از توضیحات علمی محبوب برای چنین اثری این است که مغز سموم خود را در طول خواب می زداید. اما یافته های یک مطالعه نو نشان از این دارند که این عقیده محبوب می تواند غلط باشد.

اگر خواب کافی نداشته باشید، دچار مسائل زیادی خواهید شد؛ برای مثال یادآوری ضعیف و کاهش هماهنگی میان چشم ها و دست ها. به همین دلیل، منطقی به نظر می رسد که باور کنیم مغز هنگام خواب دست به یک خانه تکانی می زند.

با این حال، شواهد این که سیستم پاکسازی سموم مغز در هنگام خواب فعالیت بیشتری دارد، همگی غیرمستقیم بودند. مطالعه نو پژوهشگران کالج سلطنتی لندن نشان می دهد که این عقیده غالب در علوم اعصاب احتمالاً اشتباه است. در حقیقت، آن ها دریافتند که پاکسازی و حرکت مایعات در مغز موش ها در هنگام خواب و بی هوشی به طرز قابل توجهی کمتر است.

نتایج این پژوهش اهمیت خواب را زیرسوال نمی برند.

سم زدایی مغز هنگام خواب

پژوهشگران از یک رنگ فلورسنت برای مطالعه مغز موش ها استفاده کردند. این آن ها را قادر می ساخت تا ببینند رنگ با چه سرعتی از حفره های پر از مایع مغز، به نام دستگاه بطنی، به نواحی دیگر آن حرکت می نماید. به این ترتیب، آن ها می توانستند نرخ پاکسازی رنگ از مغز را به طور مستقیم مشاهده نمایند.

نتایج نشان می داد که پاکسازی رنگ در مغز موش های خواب 30 درصد و در مغز موش های بی هوش 50 درصد کمتر از موش هایی بود که بیدار نگه داشته شده بودند.

پژوهشگران این مطالعه که انتظار داشتند نتایجی را مطابق با باور رایج در علوم اعصاب مشاهده نمایند، از این خروجی غافلگیر شدند. آن ها پیش بینی می نمایند که این یافته ها درباره انسان ها هم صادق باشند، زیرا تمام پستانداران در احتیاج خود به خواب یکسان هستند.

این مطالعه نشان می دهد که پاکسازی سموم از مغز در زمان بیداری بسیار بهتر از زمان خواب انجام می گردد. به عبارت دیگر، بیداری، فعالیت و ورزش برترین راه برای سم زدایی از مغز هستند.

اما پژوهشگران تأکید می نمایند که همچنان نمی توان با این ایده مخالفت کرد که خواب یک احتیاج ضروری و مهم است. نظریات زیادی برای چرایی اهمیت خواب وجود دارند؛ حالا فقط می دانیم که سم زدایی احتمالاً در بین دلایل اهمیت خواب جایی ندارد.

نتایج این مطالعه می توانند در پژوهش های زوال عقل نیز مهم باشند. شواهد روزافزونی نشان می دهند که میان بیماری آلزایمر و کمبود خواب یک ارتباط وجود دارد. اما دانشمندان همچنان نمی دانند کمبود خواب باعث ابتلا به آلزایمر می گردد، یا این کمبود فقط یکی از علائم اولیه آلزایمر است.

بعضی از دانشمندان پیش تر عقیده داشتند که کمبود خواب با کاهش دادن توانایی مغز برای پاکسازی سموم باعث ابتلا به آلزایمر می گردد. اما نتایج این پژوهش نو اعتبار این نظریه را نیز زیرسوال برده اند.

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 28 اردیبهشت 1403 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1403 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 2451

به "دستاورد شگفت انگیز دانشمندان: خواب مغز را سم زدایی می نماید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستاورد شگفت انگیز دانشمندان: خواب مغز را سم زدایی می نماید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید