دستگاه جدیدی که فکر افراد معلول را رمزگشایی می نماید

به گزارش مجله ابوذریون، دستگاه جدیدی ابداع شده که می تواند امواج مغزی غیر کلامی بیماران معلول را تحلیل و به جملاتی روی نمایشگر رایانه تبدیل کند.

دستگاه جدیدی که فکر افراد معلول را رمزگشایی می نماید

این ماشین فکر خوان می تواند فعالیت مغز را مانند فردی که در سکوت سعی می نماید کلمات را ادا کند تا یک جمله بسازد، رمزگشایی کند.

به گفته محققان این دستگاه پروتز عصبی گفتاری می تواند ارتباطات میان افرادی که قادر به صحبت کردن یا تایپ کردن به علت معلولیت هستند را احیا کند.

تحقیقات پیشین نشان داده بود یک سیستم مشابه می تواند تا 50 کلمه را رمزگشایی کند. با این وجود سیستم پیشین دایره لغات محدودی داشت و شرکت نمایندگان باید سعی می کردند لغات را با صدای بلند بگویند. از آنجا که کاربران نیز معلول بودند، برای انجام این کار باید کوشش زیادی می کردند.

ادوارد چانگ و همکارانش در دانشگاه کالیفرنیا یک پروتز عصبی طراحی کردند که قادر به ترجمه فعالیت مغز به حروفی است که یک جمله کامل را تشکیل می دهند.

در مرحله بعد آن ها با یاری فردی که به علت فلج شدید فقط قادر به ارتباطات محدود بود، این سیستم را به نمایش گذاشتند. مولفان روش پیشین را توسعه دادند تا با طراحی سیستم های رمزگشایی فعالیت های مغزی مربوط به الفبا دایره لغات وسیع تری را در بر گیرد.

در آزمایش ها هنگامی که داوطلبان سعی کردند به طور بی صدا هر حرف را ادا نمایند تا با یاری یک دایره لغت 1152 کلمه و با سرعت 29.4 کاراکتر در هر دقیقه جمله بسازند، دستگاه مذکور در آزمایش ها توانست فعالیت مغزی داوطلبان را رمزگشایی کند. نرخ کاراکتر اشتباه در این فرایند نیز 6.13 درصد بود.

محققان با انجام آزمایش های بیشتر متوجه شدند این روش را می توان به فرهنگ لغاتی حاوی بیش از 9 هزار کلمه توسعه داد که نرخ اشتباه آن 8.23 درصد بود.

بعضی از جملاتی که به راحتی رمزگشایی شدند عبارتند از: صبح بخیر، حتماً شوخی می کنی، منظورت چیست، فکر می کنم این خیلی خوب باشد، من کنترل می کنم.

با وجود موفقیت دستگاه محققان هشدار داده اند فعالیت های بیشتری ضروری است تا نشان داده گردد این روش را می توان به طور موفقیت آمیز برای شرکت نمایندگان بیشتری به کار گرفت.

خبرنگاران علمی پزشکی کلینیک

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 19 آبان 1401 بروزرسانی: 19 آبان 1401 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 2306

به "دستگاه جدیدی که فکر افراد معلول را رمزگشایی می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستگاه جدیدی که فکر افراد معلول را رمزگشایی می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید