جلیلی: سینماگران می توانند مانع تکرار وقایعی مثل هپکو و ماشین سازی شوند

به گزارش مجله ابوذریون، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: رسالت سینما این است که سایه به سایه تحولات کشور را دنبال کند و سینماگر ما اگر جایی می بیند کار خوبی صورت می گیرد با هنرش آن را حمایت کند، همچنان که اگر خطایی می بیند داد بزند تا جلو خطای گرفته شود.

جلیلی: سینماگران می توانند مانع تکرار وقایعی مثل هپکو و ماشین سازی شوند

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، دومین نشست از سلسله نشست های تخصصی ـ مشورتی دولت سایه با جمعی از هنرمندان جوان عرصه سینما در دفتر سعید جلیلی عضو شورایعالی امنیت ملی برگزار گشت.

در نشست قبلی مسئله نسبت هنرمندان و به طور خاص تر سینماگران و صنعت سینما با انقلاب اسلامی و دولت جمهوری اسلامی مورد بررسی این جمع قرار گرفته بود.

مسائل خصوصی سازی را به تصویر بکشید

جلیلی در ابتدای سخنان خود در این نشست، گفت: رسالت سینما این است که سایه به سایه تحولات کشور را دنبال کند و سینماگر ما اگر جایی می بیند کار خوبی صورت می گیرد با هنرش آن را حمایت کند، همچنان که اگر خطایی می بیند داد بزند تا جلو خطای گرفته شود. اگر جایی هم کاری ناقص است با هنرش برای تکمیل آن گام بردارد.

وی توضیح داد: اگر می خواهیم جامعه رشد کند، نگاه تایید، تصحیح و تکمیل نه فقط در سینما، بلکه در بقیه هنر ها و رسانه ها از شعر تا منبر و ... نیز باید مورد توجه باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه سینما می تواند فرایند های کشور را تصحیح و تکمیل کند، گفت: اگر کسانی خواستند در این راستا حرکت نمایند، وظیفه ماست که به آن ها کمک کنیم و موانع را از سر راهشان برداریم.

وی در این باره با ذکر یک مثال از پیگیری و تصحیح فرایند کشور توسط دانشجویان دانشگاه سهند تبریز، توضیح داد: پیش از این جلسه، جلسه ای با دانشجویان دانشگاه سهند داشتیم که در آن گزارشی از فعالیت های دانشجویی ضدفساد ارائه شد. این دانشجویان همت کردند و مسائل عدیده خصوصی سازی ماشین سازی تبریز را فریاد زدند؛ سرمایه ای نزدیک به چند هزار میلیارد به فردی واگذار شده بود که اهلیت این کار را نداشت؛ دانشجویان تا آخرین لحظه، این مسئله را پیگیری کردند و قوه قضائیه نیز او را خلع ید کرد و تلاششان به ثمر نشست.

عضو شورایعالی امنیت ملی در همین رابطه گفت: در جلسات دیگری کارگران هپکو، آذرآب و کشت و صنعت دشت مغان اینجا آمدند و مسائل خود را مطرح کردند. طبیعتاً جنس موضع گیری و اعتراض امثال بنده در این موارد، با جنس اعتراض اهالی هنر متفاوت است. شما می توانید این مسائل را با زبان هنر در قالب فیلم سینمایی و مستند، به تصویر بکشید و فضای رسانه ای را به نفع مردم تغییر دهید. مسائل اخیر در خصوصی سازی چند شرکتی که ذکر شد، یکی از مصادیق مناسب جهت ورود اهالی سینما به این مسائل است تا به اصلاح فرایند بپردازند.

حقیقت گرایی غایت سینمای متعهد است

جلیلی با بیان این نکته که سینما یک قدرت است، گفت: برداشت من به عنوان یک مخاطب این است که همانگونه که اسلحه یک قدرت است و می تواند فردی را از پا در بیاورد، سینما هم به مثابه یک ابزار قدرتمند، می تواند حق را باطل و باطل را حق نشان دهد.

عضو شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان ادامه داد: در همین ایام کرونا فیلمی درباره چرچیل دیدم که آدمی با آن شخصیت منفور را که در همین اعتراضات ضد نژادپرستی اخیر از ترس تخریب، مجسمه اش در میدان شهر را می پوشانند، به گونه ای در فیلم نمایش می دهد که مخاطب از او برداشت مثبت داشته باشد، این قدرت سینما است که می تواند شخصیتی غلط از یک چهره ارائه دهد که موجب تحسین مخاطب شود.

وی افزود: عکس آن نیز ممکن است؛ مثلا برای متوجه کردن مخاطبین به یک حقیقت که در شرایط عادی کسی به آن توجه نمی کند، یک فیلم می تواند آن را به گونه ای بیان کند که اشخاصی هم که با آن قرابت فکری ندارند به حقیقت متمایل شوند و آن را تصدیق نمایند؛ این کار از جنس روشنگری بوده و بسیار ارزشمند است.

وی افزود: اعتقاد ما در جمهوری اسلامی این است که قدرت سینما به صورت ایجابی یا سلبی باید در جهتی باشد که انسان ها، جوامع، مناسبات مالی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را به حقیقت نزدیک کند؛ سینمای متعهد را ما اینگونه تعریف میکنیم.

جلیلی در توضیح مفهوم حقیقت گرایی در سینمای کشورمان، گفت: انقلاب اسلامی و دفاع مقدس انصافا به تنهایی یک گنج بزرگ از مضامین است، اما طیف موضوعات تنها محدود به این ها نیست. موضوعات فراوان دیگری هم وجود دارد که در همه آن ها باید ابتکار عمل داشت. موضوعات اجتماعی نظیر احسان، انفاق، مسائل حوزه محیط زیست، حقوق بچه ها، زنان و سالمندان و. فرصت هایی از این قبیل است. در همه این ها ابتکار عمل باید در دست هنرمندان متعهد باشد.

نظام باید زمینه فعالیت سینماگران را فراهم کند

وی گفت: فعالیت های عمومی که در سال های اخیر جهت خدمت رسانی و مقابله با حوادث طبیعی نظیر زلزله کرمانشاه و سیل خوزستان صورت گرفت از دیگر مصادیق است. مبارزه با فشارتحریم ها، خدمات در زمینه علمی و فناوری و مقابله با دشمنان در عرصه دیپلماسی، موضوعاتی است که جای کار بسکمک دارد. هر کدام از این مواردی که مطرح شد می تواند موضوع فیلم یا مستند شما قرار بگیرد. هرکس می تواند مطابق با ذوق و علاقه اش موضوع خود را انتخاب کند و به تهیه اثر هنری خود بپردازد. نظام نیز باید زمینه کار در این موضوعات را برای سینماگران فراهم کند و از جنبه های مالی، امکاناتی و نرم افزاری و اطلاعاتی آن ها را پشتیبانی نماید.

وی در این باره ادامه داد: این تعبیری که رهبری فرمودند: جنگ، گنج است یک حقیقت است. واقعا سوژه های بسیار ارزشمندی در دفاع مقدس وجود دارد. اخیرا فیلم 1917 را دیدم، حداقل به عنوان یک شاهد می گویم که صد ها سوژه جذاب تر از آن در جنگ ما بوده است. بیش از چهل سال است که از انقلاب می گذرد، برخی از موضوعات مغفول واقع شده است. وقتی آن ها درباره چرچیل فیلم می سازند خب شخصیت شهید رجایی که از کودکی تا ریاست جمهوری و شهادت، اصلا قابل مقایسه با او نیست. چرا ما اینکار را انجام نمی دهیم که نه ایران بلکه مخاطب دنیای می تواند مجذوب این شخصیت شود.

جلیلی در جمع بندی این بخش از سخنانش با انتقاد از سریال های نوروز 99 سیما، گفت: سریال های نوروزی امسال با مسائلی که امروز نیازمند پرداختن به آن ها هستیم، هیچگونه قرابتی نداشت. باید پرسید این فیلم چه موضوعی را به حقیقت نزدیک می کند؟ متاسفانه حتی لبخندی را هم بر لب مخاطب نمی نشاند.

وی افزود: خاطرم هست اعلام شد که در یک مقطع زمانی ده ساله در صدا و سیما چند صد تله فیلم ساخته شده است؛ خب این تعداد فیلم می بایست به شکل موثری در جهت تبیین حقایق باشد که حداقل یک درصد آن در ذهن مخاطب ماندگار شود.

هنرمند ما نباید برای گفتن سخن حق، محتاج امکانات بماند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بودجه سالانه کشور در عرصه فرهنگی، گفت: در سال 99 که شاید سخت ترین سال بودجه ای کشور است، رقم های هزار میلیاردی در حوزه فرهنگ تخصیص داده شده است. با این حجم بودجه نباید هنرمند متعهد ما بخاطر سخن حقی که در راستای منافع نظام اسلامی می خواهد بیان کند، محتاج امکانات بماند. اگر می گوییم حکمرانی، اگر می گوییم سیاست ورزی، به این معنی است که باید امکانات کشور را در جهت حق سوق بدهیم، نه در جهت منافع شخصی.

جلیلی توضیح داد: از یک سو جمهوری اسلامی را متهم می نمایند به انحصار طلبی، از سوی دیگر می بینید که بعضاً امکانات جمهوری اسلامی در جهت عکس اهداف آن هزینه می شود. یعنی تخصیص این امکانات اتفاقا در جای دیگری انحصاری می شود. به گونه ای که بسکمک از هنرمندان انقلابی ما درخواست دارند که حداقل بخشی از این امکانات در راستای نماد های انقلاب هم جهت پیدا کند!

عضو شورایعالی امنیت ملی گفت: باید مختصات وضع موجود هنرمندان متعهد در همه حوزه ها مشخص شود. در نیروها، از نویسنده و کارگردان و تهیه نماینده و مدیر سینمایی و... که در چه شرایطی قرار دارند. نهاد هایی که بودجه و امکانات کلان دریافت می نمایند، باید مشخص شود که از این امکان چه استفاده ای می نمایند و خروجی کارشان چیست؟

جلیلی در ادامه سخنان خود، ارائه راه حل توسط خود اهالی سینما جهت بهبود شرایط سینمایی کشور در جنبه های گوناگون را لازمه اصلاح وضع موجود دانست و اعلام نمود: نقد بودجه ها و امکانات نهاد ها در این حوزه و ارائه راه حل برای اصلاح وضع موجود چه به لحاظ نرم افزاری و سخت افزاری، لازم است؛ شما سینماگران نباید جهت اصلاح این وضع منفعل شوید و کار ها را به دیگران واگذارید.

وی گفت: اینکه شهید باقری نقشه پهن می کرد و می گفت بایستی وجب به وجب پیش برویم تا در نهایت خرمشهر را آزاد کنیم. شما هم این نقشه را در فرهنگ ترسیم و دنبال کنید که چگونه می شود به نقطه مطلوب رسید. یکی از مصادیق برای این کار می تواند مطالبه گری از برخی مسئولین مربوطه در دولت و نهاد ها باشد. این همه بودجه و امکانات که در دست شماست بیایید گزارش بدهید، بر چه مبنایی و چه نقشه راهی هزینه می شود؟ آیا نمی شود بهتر عمل شود؟

جلیلی در جمع بندی این بخش سخنانش، توضیح داد: ما باید بدانیم که ابزار ها را چگونه به کار بگیریم. یکی از آن ها قانون است یکی از آن ها پیگیری است، یکی از آن ها مطالبه رسانه ای است و یکی از آن ها گفتگوی مستقیم با مسئولین امر است؛ چراکه امکان دارد بسکمک از نواقص از روی غفلت باشد.

قرار نیست هرچه به ذهن خودمان آمد را درست بدانیم

جلیلی در بخش دیگری از سخنان خود با توصیه هنرمندان انقلابی به الزام در رعایت دقت و انصاف در متن اثر هنری خود، مطرح نمود: یک نکته دیگر که همیشه باید به آن توجه داشت این است که قرار نیست که هر آن چیزی که ما به عنوان نیرو های انقلابی در اثر هنری بیان می کنیم، درست باشد و همه را ملزم به اجرای آن بدانیم. این که می گوییم سینما یک قدرت است، اگر این قدرت دست من باشد و از آن استفاده غلط کنم، باز هم غلط است. قرار نیست اگر اسلحه ای به نام دوربین را در اختیار داریم، پس هر چه من می گوییم درست باشد.

وی افزود: مرداد سال گذشته در سفری که به استان هرمزگان داشتیم، یکی از دغدغه های نیرو های انقلابی این استان مسائل صیادی بود که با پخش مستندی آن را به نمایش گذاشتند. با حضور صیادان و نمایندگان اتحادیه های صیادی جلسه ای برگزار گشت و آن ها نسبت به موضوعی اعتراض داشتند و مسائل خود را بیان نمودند. کارگروه شیلات ما مسئول رسیدگی به این موضوع شد و جلسه دیگری را با حضور دانشگاهیان، نمایندگان جامعه صیادی و مسئولان سازمان شیلات از جمله معاون این سازمان برگزار کردیم که حدود پنج ساعت به طول انجامید.

چون رقیب دولت هستیم نباید گزینشی برخورد کنیم

مسئولان شیلات شمال کشور و همچنین مسئولان شیلات هرمزگان و بوشهر نیز حضور داشتند. پنج ساعت بحث کردیم و بعد متوجه شدیم برخی از بحث هایی که دوستان ما و صیادان به آن ها اعتراض داشتند، پاسخ هایی دارد که معاون شیلات آن ها را اعلام نمود. دوستان صیاد نسبت به بخش مهمی از این توضیحات قانع شدند و برخی از این پاسخ ها را قبول داشتند. عرض من این است که اگر مستندی ساخته می شود باید حقیقت را بیان کند. حالا، چون دوربین در اختیار داریم و مثلا در عرصه سیاسی رقیب دولت هستیم نباید با موضوعات گزینشی برخورد کنیم!

وی افزود: اگر من یک سینماگر هستم و می توانم یک مسئله را با هنرمندی روایت کنم به این معنی نیست که جامعه شناس یا تاریخ دان هم هستم. برای تولید یک مستند باید یک کار جامع صورت بگیرد تا در نهایت آن کس که هنر روایت گری دارد، بتواند با هنر خود آن روایت را به حقیقت نزدیک کند. اگر مشاهده می کنید که برخی مستند ها یا حتی فیلم های اجتماعی در دنیا اثرگذار می شود، به دلیل این است که در آن موضوع کار جامع صورت میدهند.

عضو شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان در ادامه مطرح نمود: کلیت سینما مجموعه ایست از مولفه هایی که باید تخصصی شود؛ حتی در مبانی آن این مسئله باید کارشناسی باشد. دلیلی ندارد که یک کارگردان حتما، تاریخ دان یا جامعه شناس باشد. اگرچه اگر اینطور باشد، حتما کارش قوی تر خواهد بود. ما میباست با نگاه انقلاب اسلامی، از انفعال درآمده و چه نسبت به جامعه خودمان و حتی جامعه غرب، به تولید اثر قوی و جامع بپردازیم. آنگاه برای مثال شما میتوانید مدعی حقوق زن و بچه ها هم در جامعه خودمان و هم برای جوامع دیگر باشید.

جای مستندسازان ما در بوشهر و کردستان خالی بود

دبیرسابق شورایعالی امنیت ملی کشورمان با اشاره به سفر سال گذشته خود به استان بوشهر و بازدید از شرکت کشتی سازی صدرا، افزود: در سفر دیگری که به بوشهر داشتیم، در بازدید از شرکت کشتی سازی صدرا به بنده گفتند ونزوئلا سفارش ساخت 5 کشتی به ما داده و پول آن را نیز نقد پرداخت کرده است. یادم می آید هر زمان که آقای چاوز به ایران می آمد، برخی از رسانه ها عکس بزرگ می زدند و تیتر می کردند؛ باز چاوز به ایران آمد! در سرمقاله می نوشتند که چاوز از ایران چه می خواهد؟ این ترسیمی است که از آن ها از واقعیت داشتند. حالا واقع قضیه این بود که در آن زمان ده ها پروژه مالی با ونزوئلا دنبال می شد که همه پول حاصل از پروژه ها به ایران می آمد و یکی از آن پروژه ها، همین صدرا بود.

وی افزود: مسئولان این شرکت گلایه میکردند که همزمانی که کار ساخت و تحویل آخرین کشتی ما به ونزوئلا رو به انتها است، شرکت کشتیرانی 6 کشتی از کره جنوبی به ارزش 600 میلیون دلار خریداری کرده است و 1500 کارگر ما بیکار خواهند شد. یعنی از یک سو، صادرات ما در رسانه های خودمان تضعیف شده و از سوی دیگر کسی با واردات بیجا مقابله نکرده است. خب این اتفاق باید به تصویر کشیده شود تا اصلاح صورت گیرد. فقط در یک موضوع 1500 کارگر بیکار می شود؛ و علیرغم این بی تدبیری، اگر این شرکت هنوز سرپاست اتفاقا مرهون همان روابط با ونزوئلاست.

اگر این موضوعات خوب بیان شود آن وقت افرادی مجال پیدا نمی نمایند تا هر مطلب نادرستی را بگویند. اتفاقا این کار به نفع دولت بود چراکه بودجه ارزی دولت محدود بود و دولت می توانست به جای صرف 600 میلیون دلار، آن پول را ریالی به آن واحد تولیدی بدهد تا 1500 کارگر بیکار نشود و منابع ارزیش هم حفظ شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با بیان این نکته که امروز 95 درصد روستا های کردستان گازکشی شده است، گفت: در سفر دیگری که به کردستان داشتم، دوستان آنجا گفتند یک روستایی است که در آن یک مدرسه ساخته شده است، شما بیایید بازدید کنید؛ روستایی که جاده آن تقریبا کوهستانی و جمعیت آن حدود 25 خانوار بود. در آنجا من دیدم که همین روستای 25 خانواری نیز گازکشی شده است. برای من خیلی عجیب بود. آن جا سوال کردم گفتند 95 درصد روستا های کردستان لوله کشی گاز است. خب، این خیلی خوب است. در بسکمک کشور های مدعی هم چنین چیزی وجود ندارد.

جلیلی در ادامه افزود: وقتی با مردم که صحبت می کردیم، می گفتند ما می دانیم جمهوری اسلامی چقدر برای ما کار کرده است. اتفاقا می خواهم بگویم این ها در جامعه نشاط ایجاد می کند، امید ایجاد می کند. این را هم بگویم که بخشی از این 95 درصد، اتفاقا در دوره آقای روحانی انجام شده و این طور هم نیست که بگوییم همه این ها قبلا انجام شده است. خود آن ها می گفتند که خیلی از این خدمات در همین دوره تکمیل و کامل شده است. وظیفه ما این است که با همان نگاه تایید، تصحیح وتکمیل برویم و این ها را به تصویر بکشیم و دولت را تشویق کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 10 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 1246

به "جلیلی: سینماگران می توانند مانع تکرار وقایعی مثل هپکو و ماشین سازی شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جلیلی: سینماگران می توانند مانع تکرار وقایعی مثل هپکو و ماشین سازی شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید