دوگانه ای از سر ضعف

به گزارش مجله ابوذریون، وقتی رئیس جمهور حرف از صلح می زند، معنایش تسلیم است. این ضعف در حدّی است که تاریخ را مصادره به مطلوب می نماید.

دوگانه ای از سر ضعف

گروه دانشگاه خبرنگاران، محمد غلامی؛ آقای روحانی در اظهار نظر اخیرش برای چندمین بار به تحلیلی از تاریخ و تطبیق نادرست آن با شرایط موجود پرداخت. ما بار ها با این رویکرد او روبرو شده ایم که در جریان یک عملیات روانی با مطرح کردن دوگانه های موهوم، سعی در به حاشیه راندن مسائل اصلی کشور داشته است. این بار هم با مطرح کردن مسئلۀ صلح امام حسن به نظر می رسد مجدداً می خواهد جریانات نخبگانی سیاسی کشور را به دو دستۀ صلح طلب و جنگ طلب تقسیم کند. راستی! کلمۀ صلح چقدر شبیه کلمۀ اصلاح است!

واضح است که صلح طلبی یک مفهوم کاملاً والا و ارزشمند است و هر فرد آزاده ای باید برای تحقق صلح کوشش کند و حتی اگر لازم بود برای تحقق صلح؛ بجنگد. امّا به نظر می رسد که یک بی دقتی نسبت به مابه ازاء خارجی مفهوم صلح در هندسه ذهنی رئیس جمهور وجود دارد که دستگاه محاسباتی او را دچار اشکال نموده است. این اشکال در دستگاه محاسباتی آقای روحانی در اوایل دوران ریاست جمهوری او هم وجود داشت که برجام، یکی از خروجی های آن بود. جالب اینجاست که قبل از مذاکرات برجام هم آقای روحانی در یک عملیات روانی با روشی مشابه، دوباره به تحلیل و تطبیق نادرست تاریخ پرداخت و به اشتباه بیان نمود که:عاشورا درس مذاکره است. نتیجۀ دستگاه محاسباتی او که برجام بود بازنده شد. برجامی که مطابق تحلیلش؛ قرار بود تمام تحریم ها را علیه ملت ایران سلب کند و مسائل مالی مردم را یک شبه حل نماید. امید داشتیم که پس از شکست واضح برجام اشکالات دستگاه محاسباتی او کشف و اصلاح گردد اما معین است که هنوز هم پس از هفت سال که آقای روحانی رئیس جمهور ایران است، اشکال مبنایی که در هندسه ذهنی او وجود داشته، برطرف نشده است. آقای روحانی حتی از تجربه ریاست جمهوری خودش هم درس نگرفته است، حالا می خواهد از تاریخ صدر اسلام درس بگیرد!!

تاریخ، همیشه دارای الگوهای ویژۀ راهگشایی برای حل مسائل پیش روی یک دولت و ملّت است به شرطی که تحلیل تاریخ و تطبیق آن با زمان حاضر در چارچوب عقلانیت ارائه گردد. به نظر نگارنده رئیس دولت الزاماً نباید به تحلیل تاریخ قرون قبل بپردازد چرا که با نگاه عقلایی به همین تاریخ و تجربۀ هفت ساله دولت تدبیر و امید، می تواند راه های مناسبی را برای برون رفت از مسائل کشور پیدا کند.

آمریکا در سالیان اخیر بیش از پیش دشمنی خود را با ملّت ایران نمایان نموده است. عملکرد روسای جمهور مختلف آمریکا هم اثبات نموده است که در اصل دشمنی با ملت ایران اختلاف نظری بین جمهوری خواه و دموکرات وجود ندارد. در حال حاضر هم به ظالمانه ترین شکل ممکن جنگ مالی را علیه ملت ایران به راه انداخته است.

ما اساساً ملّت صلح طلبی هستیم اما آمریکا و غرب نشان داده اند که با ملت ما سر جنگ دارند، نه صلح. در حال حاضرهم به شدیدترین شکل ممکن وارد جنگ نرم پیچیده و همه جانبه ای با ملّت ایران شده است. در چنین شرایطی غیرعقلانی ترین تحلیل از سمت مسئولین، این است که امیدوار باشند مسائل کشور به وسیله مذاکره و تعامل با غرب حل گردد.

پیش شرط حل مسائل کشور، قطع امید کامل از دشمن و اتکاء به ظرفیت های درونی است. راه چاره تمام مسائل در داخل کشور موجود است و مسئولین می بایست با مدیریت و کوشش دائمی و شبانه روزی ظرفیت های موجود را روز به روز به فعلیت برسانند.

ملّت ایران، مقتدر و عزتمند است اما متأسفانه دولت آقای روحانی مصداق واضح یک دولت ضعیف است. این ضعف، هم در مدیریت دولت دیده می گردد و هم معطوف به مواضع شخص رئیس جمهور و دولت است. بر این اساس ممکن است آقای روحانی اشکال دستگاه محاسباتی خود را کشف نموده باشد اما ضعفی که در او و دولتش وجود دارد اجازه اصلاح این اشکال را به او نمی دهد و به دلیل نداشتن قدرت مدیریت کشور مجبور است برای پنهان کردن ضعف خود دوگانه های موهومی را مطرح کند. بر این اساس، طبق هندسه ذهنی او کسی که اعتقاد دارد که برای برون رفت از مسائل کشور باید به ظرفیت های داخلی تکیه نمود؛ صلح گریز است.

مردم دیگر نمی پذیرند که رئیس جمهور نسخه غلط سازش با دشمن را دوباره تجویز کند. ایجاد عملیات روانی و در پی آن فریب افکار عمومی برای به حاشیه راندن ضعف های دولت به هیچ عنوان از سمت مردم مورد پذیرش قرار نمی گیرد.

محمد غلامی -عضو شورا مرکزی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل

انتشار یادداشت های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط خبرنگاران نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 27 آبان 1399 بروزرسانی: 27 آبان 1399 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 1406

به "دوگانه ای از سر ضعف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دوگانه ای از سر ضعف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید